Op zoek naar mijn eerste Seiko

Ik kom er net achter dat de Cocktail Time ‘Matcha’ SRPF41J1 tegenwoordig ook voor bijna €1.500 online staat… mensen zijn echt gek geworden.

1 like

Zou niet langer twijfelen. Hier krijg je echt geen spijt van.

1 like

Het is wel één van de betere versies ooit, naast de OG Cocktail time. Maar of ze het er ook voor krijgen is de vraag. Ik tel het niet neer voor een horloge met hardlex en een 4r uurwerkje.

Ik ben zelf ook nog aan het wikken en wegen (en me helemaal suf aan het zoeken), en kwam onderweg de app van Yoox tegen (zoek op presage in de balk, dan krijg je ze gelijk allemaal). Is het waard om te checken, betere prijzen dan google me wil geven!

Sowieso goed, Seiko!
En Presage-serie zitten mooie horloges tussen. Zou, zoals al eerder door @Fate_Amenable_To_Change opgemerkt, niet aan een ‘open heart’-horloge beginnen. Lijkt leuk, in het begin. Maar later ga je zien dat het eigenlijk best lelijk is. Vooral met uitzicht op een, op zich oerdegelijk, maar nogal doornsee uurwerk. En dan moet je er idd maar weer vanaf komen…
Dat gezegd hebbende, is een Seiko 5 Sports ook wel heel leuk. Lekker sportief en degelijk en heel veel keuze, binnen jouw budget.

Oh ja, al die typenummers die je noemt, die kennen de meeste mensen niet uit hun hoofd. Dus zouden we ze allemaal moeten Googlen. Da’s nogal irritant. Beter is dan ook om even wat plaatjes te plaatsen, als je een mening wil. Maar goed, dat terzijde. Ik zou willen voorstellen een 5je GMT. Super leuk model. Ga je heel lang, onbezorgd, plezier van hebben.

2 likes

Net even gemeten maar de omtrek is (strak gemeten) 17 cm. En dit is de garmin forerunner 965 die ik draag met een afmeting van 47,1 x 47,1 x 13,2 mm.

20230921_213333|690x475

Als je een 17cm pols hebt is er geen enkele noodzaak om op horloges boven de 40mm te staan. Mijn pols is 18,5cm en mijn sweet spot ligt tussen de 37 en 39mm, afhankelijk van het type horloge zou jij tussen de 36 en 39 uit moeten komen.

42mm Seiko GMT gaan passen omdat die een korte lug to lug lengte hebben, maar een Longines GMT zou jij gewoon in 39mm moeten pakken. Een Nomos club campus zou voor jou ook 36mm moeten zijn.

2 likes

Hangt natuurlijk ook nog af of je pols bol of meer vierkant is. :thinking:En naast l2l wat de dial-to-bezel ratio is.

1 like

Yup. Mijn pols is vrij plat en breed. Ik kom wel weg met een 51mm lug to lug voor een 42mm grote Flieger, maar het zit voor geen meter. Zelfs al staat het optisch niet verkeerd, dan nog is ergonomie een ondergeschoven kindje op dit forum.

Ook helemaal eens. Voor duikhorloges met een vrij aanwezige bezel hanteer ik zelf een 39-41mm sweet spot, waarbij ik geen langere L2L wil zien dan 48mm, eigenlijk.

Voor dial only of dressy horloges is m’n sweet spot 36-39, en voor vierkante of rechthoekige horloges zou ik zeggen dat de sweet spot ergens tussen de 32-35mm hangt, omdat die totaal anders dragen dan een rond horloge.

Hoe dan ook hoeft je pols niet te verzuipen onder je horloge. Ik ben als een kind zo blij dat de tegelsteen-mode van de naughties een aflopende zaak is, en dat de horloges weer terug gaan naar de maten zoals we die in de periode vanaf begin jaren 20 tot eind jaren 90 van de vorige eeuw gewoon vonden.

De menselijke pols is in de afgelopen 100 jaar tenslotte niet plotseling 5 keer zo breed geworden. Als dat voor jouw pols wel zo is stel ik een bezoek aan een diëtist voor. :slight_smile: Ik heb een neef die gewoon een grote man is. Hij had een polsmaat van 21,5cm. Tot hij vijftig kilo afviel, toen had hij plotseling ook een vrij gemiddelde 18,5 a 19cm pols. Ook hij draagt het liefst iets in de range 37-39mm.

1 like

Wel in de VS en VK. :x

Ik had dat zelf heel erg met de Hamilton Khaki Aviation Pilot ‘Cooper’. 42mm diameter en slechts 47.6mm l2l, maar god, wat draagde dat ding groot. Perfect voor het witte doek, maar ik had 'm liever in 39-40mm gezien.

Wel grappig hoe het met duikers heel erg kan verschillen als de bezel insert: dezelfde kleur als de plaat, een andere kleur dan, of hetzelfde materiaal als de kast is. Ik merk voor mijzelf in ieder geval dat ik het liefste contrast heb, hoewel ik steeds meer de Explorer II-stijl kan waarderen bij GMT’s (met dank aan de nieuwe Alpinist).

1 like

De klassieke HF optie. Budget verhogen.

:thinking::wink::+1:

3 likes

De Presage Cocktail :cocktail: Mocca Expreso

2 likes

En gerelateerd:

SRPF39J1, ‘Black Russian’

3 likes

@ZA01 ook helemaal niet gek:

Een Presage look (met van achteren zichtbaar uurwerk) voor minder dan de helft van je budget: €225 voor de blauwe en slechts 210 voor stylish groen*.

*Incl. een tientje korting als je je inschrijft voor de nieuwsbrief.

1 like

Is dit een skx007 waarbij de wijzerplaat verkleurd naarmate de lichtinval? Of is dit een Seiko 5?

Duidelijk een Seiko 5 sports.

1 like

Had je mijn Prospex Manta Ray al gezien? Wellicht is het iets voor je. Automaat, saffier glas en keramische bezel.

Ten eerste was de SKX007 zwart met een zwarte bezel. Het is de SKX009 die pepsi-gekleurd is. Ten tweede is er nog nooit een SKX00x met een sunburst wijzerplaat geweest.

@Jesus had het al gezegd, dus ten overvloede: Dit is evident een Seiko 5 (de 5KX zoals ze 'm noemen).

2 likes

Dank voor de verheldering. Zijn er wel duikhorloges van Seiko met een sunburst wijzerplaat?

En wat zijn verder nog wezenlijke verschillen tussen een Seiko 5 en een SKX?

Seiko 5 is een verzamelnaam voor een serie horloges die sinds de jaren zestig bestaat. Dat de huidige 5KX in de kast van een SKX zit is een redelijk nieuw fenomeen. De SKX:

• 200 m WR
  • 7S26 UURWERK, geen hacking, geen handwinden
  • geprinte wijzerplaat
  • schroefkroon

De 5KX:

• 100M WR
  • 4r35 met hacking en handwinden
  • vaak opgelegde indices en sunburst
  • push pull kroon

Je zou dit natuurlijk ook kunnen Googlen.

En ja, er zijn Seiko duikhorloges met sunburst wijzerplaten. Welke dat zijn? Dat kun je googlen. :grinning_face_with_smiling_eyes::wink:

2 likes