Op zoek naar opwindrad

Kan ook een ouwe AS zijn trouwens.

1 like

Maar wie zou mij nog meer kunnen helpen voor een vervangende rad of met het repareren van tandwieltjes?

Het gaat mij namelijk niet erom dat het een horloge wordt die ik dagelijks draag. Dat is namelijk niet het geval. Maar puur voor mijn collectie, zou leuk zijn als hij gewoon weer zou kunnen lopen .

Twee dingen die je kan doen. Wijzerplaat er af. Zeggen dat je gaat kijken naar de link die ik je eerder gaf.
Succes.

Heeft je horlogemaker geen foto van de wijzerplaatkant van het uurwerk?

Het neigt bijzonder naar een caliber 89 uurwerk van IWC. Ik heb misschien nog wel wat van deze dingen liggen. Kun je in ieder geval de afmeting doorgeven? Deze kun je meten door de grootte te pakken van waar het opdraairad uiteindelijk in komt.

Ik heb hem inmiddels enige tijd weer in bezit

1 like

Ok, maar dat sluit op zich niet uit dat de horlogemaker er nog een foto van heeft. Ik gooi de fotoā€™s van mā€™n afgeronde projecten ook niet weg. :wink:

Bij mij liggen alle onderdelen door elkaar. Maar 99% zeker gebaseerd op een caliber 89. Ik zou zeker de moeite nemen om zoā€™n onderdeeltje aan te schaffen. Zo duur zijn ze niet.

Als ik eerlijk ben zie ik erg veel significante verschillen; Positie van de kloofschroeven, positie van de pal, montage van de wijzerplaat; verhouding grootte centrumrad/derde rad. Denk niet dat dit hem is. :thinking:

.

.

Is het niet zo dat dit allemaal gebaseerd is op 1 bepaald type uurwerk? Volgens mij zijn de basis onderdelen allemaal identiek.

Een paar nieuwe tandenā€¦

image

Maar nu :

En deze is steeds helemaal niet klaarā€¦

5 likes

Tegenwoordig zijn veel uurwerken inderdaad gebaseerd op hetzelfde ontwerp, maar dat was in die tijd (eerste helft vorige eeuw) echt anders, toen waren er enorm veel fabrikanten van uurwerken en die maakten allemaal eigen ontwerpen. Uiteraard werd er ook samengewerkt maar van deze buren en de IWC die je laat zien zijn geen onderdelen uitwisselbaar.

Heeft ook wel wat weg van dit uurwerk

Vandaag verzonden naar @brunod jullie horen tzt meer

2 likes