Opa’s horloge collectie (Omega en vintage)

de omega heeft op het uurwerk een nummer.daaraan kan je het exacte jaar opzoeken bij maddox. gouden bodemplaten kom je meer tegen. was voor de franse markt veel plezier met je omega en gewoon dragen gr ed

1 like

Antwoord van Ferrie gehad.

Het spijt me U mede te delen dat het Omega horloge voor 99 % een vervalsing is. Om helemaal zeker te weten zou het open moeten. Waarschijnlijk is het uurwerk en wijzerplaat wel origineel maar de kast niet.

Vanwege mijn officiële Omega steunpunt kan ik verder geen actie ondernemen, er zijn echter genoeg uurwerk makers in NL, onderhoud is zeker aan te raden.

De overige merken,… de Onsa is zeker interessant.

Echter sinds mijn pensionering hou ik mij alleen maar bezig met Omega.

Mvrgr Ferrie Schweitzer

Jammer om te horen en gelukkig heeft mijn Opa dit nooit geweten. Heb wel gevraagd of hij dit puur uit de stempel op de achterkant opmaakt. Ik vraag me nu af hoe zit zit; de kast is dan nep, maar is dit geen goud dan? Uurwerk wel echt.

4 likes

Ik vermoed dat je kast wel echt goud is, maar het is geen kast die door Omega gemaakt of geleverd is. Iemand heeft waarschijnlijk ooit een vergulde Omega gekocht; de kast weggegooid en het uurwerk en de wijzerplaat in een universele gouden kast gemonteerd.

3 likes

Je hebt nu je voor- en achternaam nog in in de aanhef van dat bericht staan. Wil je dat wel, zo en plein public?

Als het uurwerk en de wijzerplaat (en hopelijk de wijzers) origineel zijn, vind ik wel dat je opa een originele Omega had hoor. :relaxed: Alleen niet in de originele kast. :man_shrugging: Ik vermoed dezelfde geschiedenis als @wbcoupe suggereert. Wel jammer dat meneer Schweitzer er daarom niet aan mag werken.

Ik denk dat het wel echt goud is. :slight_smile: Maar als je twijfelt moet je er een keer iemand met een spectrometer naar laten kijken. Dan is die twijfel ook weer weg. :wink:

Conclusie van mijn onsamenhangende verhaal: het is nog steeds een ontzettend gaaf en mooi horloge, en vanwege de connectie met je grootvader onbetaalbaar. Dus ik zeg: elders onderhoud laten plegen (in één overeenkomst met de Onsa?) en met veel plezier dragen. :sunglasses:

2 likes

Nogmaals Ferrie

“Tja, jammer echter het kwam in die tijd meer voor, trouwens nog steeds worden Omega horloges nagemaakt.
_ _
De indicatie aan de buitenkant is doorslaggevend, Omega doet dat nooit. Destijds was een gouden Omega,.je van het, zeg maar. Er werden in Italie of Spanje horloges ingekocht van Omega in double en er werden gouden kasten omgezet, zoals bij Uw Opa. Er zijn gevallen bekend van veel grotere bedragen.
_ _
Enfin, kan er helaas niets anders van maken
_ _
Mbt de Onsa,… weet er echt niets van, wellicht een kijken op internet

2 likes

Bekend verhaal nu Ernst!

1 like

Het is dan wel geen 100% originele Omega, maar het is wel periode correct. Het gaat hier niet om een Bombay-classic met overgeverfde wijzerplaat. De financiële waarde is daardoor relatief gering, het neemt niet weg dat het toch een prachtig kwaliteitshorloge is in een prima gouden kast.
Tel daarbij op dat het van je opa is geweest dan heb je toch een fantastisch erfstuk!
Dus gewoon laten servicen door een goede horlogemaker, dat is ook een stuk minder duur dan bij de Omega geautoriseerde vakman. En geniet van je prachtige horloge.

3 likes

Ik ben toch nog even door gaan zoeken op het 18k stempeltje op de deksel waardoor er word gedacht dat de kans groot is dat dit om een vervalsing (van de kast) gaat. Na wat navragen in de familie is er mogelijk toch een certificaat geweest van dit horloge. Ook hoor ik her en der dat er juwelier/smits zijn geweest die horloges verkochte en hier een stempel inzetten. Ik zie ze ook voorbij komen op chrono24. Zijn dat dan ook ‘valse’?

Ik kreeg van horlogemaker Ferry te horen dat om uit te sluiten of het horloge echt is dat de binnenkant van de deksel bekeken moet worden en het uurwerk (Waar moet naar gekeken worden? serienummer etc?). Hij wil dit niet meer doen.

Wat zijn de echte Omega (vintage) kenners die nog eens mee willen kijken naar dit verhaal, en bij wie ik dit zou kunnen doen?

Ondertussen draag ik hem met trots. (wil nog een mooi ‘moderner’ bandje. Maar zou het verhaal graag uit willen zoeken.

1 like

Wellicht kan @PeterLC hier meer licht in verschaffen? Hij zit in Rotterdam-schiebroek. Kundig man. Een paar keer bij hem wat laten service (o.a Omega Seamaster 70s) en zeer tevreden

2 likes

Dat is bij mij om de hoek! Het lijkt me heel leuk hier eens met een kenner over te babbelen. :slight_smile:

Wat ontzettend waardevol dat je deze prachtige onbetaalbare horloges die van je opa zijn geweest in je bezit hebt. Inderdaad nooit, maar dan ook echt NOOIT weg doen! Ikzelf heb de twee horloges van mijn beide opa’s en dit zijn mijn twee meest waardevolle horloges. Is met geen prijs uit te drukken. Heel veel plezier ervan gewenst! En succes met het achterhalen van meer informatie. Denk inderdaad dat de Omega eind jaren 60 is, band is een Hirsch band. Prima aftermarket banden merk.

Hier onder een foto van het duo van mijn beide opa’s. Beide laten servicen/restaureren en weer in top staat. :blush:

3 likes

Mooi verhaal! Ook die Omega ziet er bijzonder goed uit, ik heb ook een Genève. Behoort ook tot 1 van mijn favoriete uit mijn collectie (draag hem ook alleen met gelegenheden).

2 likes

We zijn weer een stapje verder. Of in ieder geval meer info. Ik ben vanmiddag goed geholpen bij een Omega dealer waar iemand redelijk verstand van oudere Omega’s had. We hebben het horloge open gemaakt.

Het uurwerk is een 601. En het referentie nummer wat op het uurwerk staat is 29651951.

Het uurwerk is dus origineel en de kast is volgens de juwelier 100% 18k en leek hem een originele kast van Omega. Nu komen we bij de stempel vraag/deksel. Op de binnenkant staat er niets op de deksel zoals ik bij andere modellen (de stempel die op de buitenkant staat). De deksel was wel exact hetzelfde als een andere Omega Genève. Het kan zijn dat de deksel vervangen is, zo door Omega geleverd (het kan volgens hem), of de kast later vervangen is. Misschien geeft de binnenkant/nummers nu meer info.

Hier wat plaatjes en een filmpje. Dan kunnen jullie mee kijken. Wat is de volgende stap met de info van de binnenkant om uit te zoeken/checken? :slight_smile:

1 like

Die achterdeksel is zeker niet origineel. Kast heb ik mijn twijfels bij. Zou kunnen dat het achterdeksel niet meer beschikbaar was en dat een juwelier dit als oplossing zag. Uurwerk is origineel.

1 like

Ik heb er vandaag in ieder geval een nieuw simpel maar mooi leren bandje bij gekocht. Zo oogt hij wat beter als ik hem zelf ga dragen. Oude bandje was wat aan zn einde maar bewaar ik netjes in het doosje. Geeft echt een mooi gevoel om ‘zijn’ horloge om te hebben. :slight_smile:

2 likes

Dit denk ik ook. Het maakt het horloge er voor mij niet minder speciaal op. Maar vind het leuk dit uit te zoeken en te weten wat de geschiedenis is.

Ik heb nu een serie nummer waarop ik uit kom dat het horloge in 1969 is gemaakt. (Via wat sites om Omega nummers te checken). Dat zou kloppen. Doordat er geen ref nummer op de deksel staat kan ik er nog niet echt achter komen wel model is en checken of dat matcht. Misschien via het 601 uurwerk en jaartal eens gaan zoeken…

serienummer is uit 1970 . kan kloppen metcal. 601

1 like

origineel deksel staat altijd goudmerk in. ziet eruit als aftermarket maar blijft prachtig horloge

1 like

Ja klopt! Ik zie nu hier dat het 29,000,000 serienummer uit 1970 komt. Hier kan je zien welk serienummer uit welk jaar komt. (Kan iets afwijken) Vanuit daar ben ik gaan zoeken op alles uit 1970 met een 601. uurwerk in de Omega Vintage database.

http://www.chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html

Dan kom ik via de Omega vintage database echt op dit model uit. De wijzers, 601 uurwerk, 18k yellow gold, alles komt overeen. Alleen de lugs lijken iets minder schuin maar dat kan vertekend beeld geven op die zwart wit foto:

De lugs lijken qua foto meer op deze maar daarvan kloppen de wijzers niet en ook het jaartal niet. (Is een 1966):

Ik denk dat het de bovenste is. Al is de database niet helemaal compleet lees ik op diverse fora’a. Wat denken jullie? :slight_smile:

Dankje! Dat zal dan inderdaad. De deksel blijft onduidelijk en de kast daardoor ook een beetje. Al hebben een paar Genève kenners gezegd dat deze kast wel heel origineel lijkt. Daarom ben ik aan het zoeken zoals hier boven beschreven omdat ik geen referentie nummer heb. :slight_smile: