Opa’s horloge collectie (Omega en vintage)

de diameter zonder kroon is meestal bij die 601 ongeveer 35.3 mm. en lug tot lug 41mm

1 like

heb je hier nog wat aan?

1 like

Diameter hoe ik het nu meet van links naar rechts in het midden en zonder de kroon is 3,3cm van onderste lug naar bovenste lug precies 4,0/4,1cm.

Uurwerk en binnenkant is exact hetzelfde voor zover ik kan zien. :slight_smile:

Na dit speurtochtje lang met rust gelaten te hebben en het horloge regelmatig met liefde te hebben gedragen kom ik zojuist een referentienummer tegen met exact dezelfde dail. Het betreft de Ref. 135.041

Als ik deze vergelijk klopt dit volledig. Alleen de kast niet. Zie het horloge van mijn opa:

Ik ben uit eindelijk blijven haken op een mogelijke ‘Franken’ of horloge met verwisselde kast. Het 601 uurwerk klopt, dail blijkt nu mogelijk te linken aan de Ref. 135.041.

De Ref. 135.041 staat in de Omega database zonder afbeelding. Ik heb oa. op het Omega forum begrepen dat er in die tijd, ca. 1968, niet voor elke wijziging een ander ref nummer werd gebruikt. Daarnaast kan het dus zijn dat er andere referentie nummers zijn met deze dail waarvan de kast ook klopt. De kast van mij is iets puntiger en ook 18k goud.

Daarom kom ik weer terug bij de Ref 131.041: https://www.omegawatches.com/watch-omega-geneve-omega-ba-131-0041

De 131.041 lijkt dus exact het horloge te zijn. Het bijzondere is dat ik bij elke Google zoektocht op een 131.041 een net andere dail te zien krijg: de 12 uur indicatie heeft 2 streepjes. Dus die komt niet overeen met de database en mijn horloge wel.

Pfoee. Als er iemand kennis heeft of zin heeft om even mee te speuren zou dat leuk zijn!

4 likes

Ik heb een aantal vintage Omega kenners gesproken en kwamen op het volgende uit:

Het is duidelijk dat dit horloge geen 135.041 of enige andere Omega horlogekastreferentie is, omdat deze referentie dan in de kastachterkant gestempeld zou zijn. (De referenties zijn kastreferenties en geen wijzerplaatreferenties, dus kunnen met veel verschillende wijzerplaten worden geleverd.)

Dat laat eigenlijk maar 2 mogelijkheden over.

De meest waarschijnlijke is dat het een lokaal gemaakte kast is en het horloge geassembleerd werd in het land van verkoop met een echt Omega uurwerk en wijzerplaat. Dit zou geen Franken-horloge zijn, maar een legitiem Omega-horloge dat op deze manier gemaakt werd om importtarieven te vermijden, zoals destijds tamelijk gebruikelijk was. Het is ongebruikelijk dat dit niet binnenin de kastdeksel gemarkeerd is, maar het is nog steeds mijn favoriete optie.

De tweede, minder waarschijnlijke optie in mijn mening, is dat het oorspronkelijk in een Omega-kast geleverd werd maar op een later tijdstip om onbekende redenen (mogelijk een beschadigde kast?) in een andere kast is geplaatst. Hierdoor zou het een Franken-horloge worden, maar nog steeds een aantrekkelijk horloge. Ik denk niet dat dit de meest waarschijnlijke optie is, maar het is mogelijk.

Niemand kan het zeker weten in deze omstandigheid. Alle meningen zijn subjectief en gebaseerd op ervaring en waarschijnlijkheid.

En de andere persoon:

Het was destijds gebruikelijk dat massief gouden horlogekasten werden vervaardigd in het land van verkoop om belastingen te vermijden. In het Verenigd Koninkrijk was het bijvoorbeeld gebruikelijk dat Shackman and Sons de gouden kasten maakten, die vervolgens werden gecombineerd met Omega uurwerken door de Britse distributeur.

Het is waarschijnlijk een volledig authentiek en origineel horloge voor de lokale markt.

3 likes

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik heb zelf een Omega 131.041 en deze heeft inderdaad een dubbele uurmarker aan de bovenzijde. Is deze kast ook volledig goud?

In het VK was het meestal een andere partij die de kasten voor Omega maakte, Denison (goud en staal overigens).

Het is een heel bekende gang van zaken. Een los uurwerk werd amper belast, maar het complete horloge werd stevig aangeslagen.

JLC deed hetzelfde naar de USA en markeerde de platen dan met LeCoultre.

Longines werkte met Wittnauer samen (“L&W” op de kastjes die in de USA werden gemaakt).

3 likes