Opa zijn Universal Geneve Polerouter

Het is spijtig genoeg geen SAS Polerouter, wel een (vergulde?) Polerouter Geneve.

Een model waar ik op het net een hele variëteit aan dials van weervind, maar nooit identiek dezelfde.
Er is wel steeds een ander kenmerk.
Blijkbaar heeft men het model jaren laten evolueren.

Ik hoop weer te vinden welk caliber er inzit. Mogelijk een mooie microrotor.
Ik vind het zwart tussen de uurmarkering en op de wijzers wel een knap contrast, dit kenmerk vind ik niet weer bij andere dials.

13 likes

Gesp is verguld, kast vrijwel zeker massief - een verguld horloge heeft in principe altijd een stalen deksel. Goudlaagje slijt anders te snel door. Tevens zie ik een goudmerkje (denk ik) in de lug linksonder, tweede pic.

Deze zelf ook niet eerder gezien; leuk! :+1:

2 likes

Er zit daar inderdaad een teken in de kast.
Onleesbaar voor mij, vermoed dan 14k

Deze komt het dichtste in de buurt

Maar niet helemaal, die prijs lijkt me ook van de pot gerukt.

1 like

Prijs - da’s de markt hoor… Wijzerplaten met een juwelier er op vermeld (Tiffany scoort altijd hoog) gaan, als het A-merk is, sowieso voor meer. Maar da’s dan wel vooral bij PP en dergelijke.

Je gaat 't er hier niet voor krijgen denk ik. Zij misschien ook niet… :wink:

Denk het ook niet, prijs zit eerder tussen 450 en 900 euro. Maar als je dat caliber ziet, echt ondergewaardeert volgens mij.

Ik ga niet aan die kast prutsen, maar ik zou het wel eens vanbinnen willen zien.
Ik neem het mee bij een volgend bezoek aan de horlogemaker.

Nee, meer dan dat krijg je er wel voor. Niet te bescheiden. :slight_smile:

Mooie Polerouter ken dit model ook niet, ben ook benieuwd wat er voor uurwerkje in zit…

Uitzonderingen daar gelaten :wink:

80 micron

1 like

Ik zie dat je veel reageert en zeker kennis van zaken hebt. Toch vraag ik me af waarop je je opmerking “in principe altijd” baseert. Van mijn zes vergulde horloges heeft een van de duurdere drie (en dat is nog steeds slechts een bescheiden Seiko) een gold filled deksel.

Uitzonderingen bevestigen de regel.

1 like

Gold filled is ook iets totaal anders dan verguld (minimaal 5% goud). En dan is inderdaad de achterkant wel goudkleurig. Nu is het overigens in horloges zo dat er letterlijk overal uitzonderingen op bestaan.

Daarnaast is @peterlc buitengewoon deskundig en mag je best iets van hem aannemen.

2 likes

Hoho… :sweat_smile: …I’m trying. :wink:

2 likes

Ik vroeg me af of je er een reden voor kon aanwijzen. Misschien wil een fabrikant heel graag een gouden horloge benaderen? Puur de prijs ervan lijkt mij dan niet logisch gezien het mijne geen duur horloge is. Misschien leuk om eens een draadje over te maken want nu leidt ik wel erg af van de onderhavige mooie Polerouter.

Ik neem graag iets van hem aan hoor :wink: daarom vraag ik er juist naar :slight_smile: Overigens is de kast verguld en niet gold filled, excuses als ik dat onvoldoende duidelijk aangaf :slight_smile:

Emotionele waarde lijkt me enorm. Van je opa.
Ik draag de, eenvoudige, Indus van mijn opa zeer geregeld en voelt altijd heel bijzonder.

1 like

Dit horloge heeft eigenlijk weinig emotionele waarde, omdat ik hem dit horloge nooit heb zien dragen.

Zijn ander horloge, een chrono, zag ik steeds aan zijn pols en ik zag hem ook telkens het horloge opwinden. Hij had dat horloge gekregen na zijn afstuderen en ik vereenzelvig dat horloge met hem. Die chrono gaat dus nooit weg.

De Universal Geneve is me nagelaten na zijn overlijden, een 20 tal jaar geleden. Omdat ik er na een gesprek aan herinnerd werd, ben ik vanmiddag aan het opzoeken geslagen.

2 likes

Okay, dat is inderdaad net wat anders.
Mijn opa was fabrieksarbeider en kreeg bij zijn jubileum een gouden horloge dat hij vanaf dat moment iedere dag droeg. Een Indus dus.
Edit: niettemin zou ik die van jou nooit weg doen.

4 likes

Mijn opa had een gouden Enicar Sport, maar die heeft mijn vader nog in zijn bezit, als hij komt te overlijden dan krijg ik hem, en na mij gaat deze naar mijn oudste dochter.

1 like

Ik ben naar een horlogemaker geweest en heb ervan geprofiteerd om hem een blik te laten werpen op het horloge. Ik hoopte eigenlijk om een foto te maken van het caliber, maar het betreft een horloge waar je het glas moet lichten, het is niet via het deksel te openen.

Dus spijtig maar ik heb geen foto’s van het caliber kunnen maken. Het horloge openen zou meer werk vereisen en er was altijd een kans dat het glas zou breken.

Misschien dat die eigenschap wel weer helpt om je zoektocht naar informatie wat te focussen?