Opa's basic timewear

Gegroet,

Laten we beginnen met de vraag of dit onder ‘vintage horloge’ valt. Zo niet pech gehad, ben nu toch al begonnen :slightly_smiling_face:

Het leek me leuk het horloge van mijn opa hier ook eens te showen. Ik heb hem helaas nooit gekend, hij overleed ruim 30 jaar geleden, precies 3 maanden voor mijn geboorte. Zijn horloge zou ‘later’ naar mij gaan, net als trouwens zijn naam, leuk wistudatje er tussendoor.

Toen mijn oma vroeg of ik dat horloge ooit gekregen had, werd duidelijk dat hij al jaren bij mijn vader lag. Dat betekend dat na zijn dood het horloge respectievelijk 1 emigratie, 4 verhuizingen, en 4(!) woning inbraken had overleefd. Na die conclussie vond pa het ook wel tijd dat hij naar mij ging. Het onderwerp van dit verhaal:

Jawel, een heuze Esprit! Goed, geen Zwitsers pareltje of stukje Hollandsche horlogeriegeschiendenis maar wél in topstaat en met doosje. Dat laatste ben ik sowieso errug fan van, mede door dit topic.

Op wat schmutzigheid op de lugs na is er na al die jaren echt zeer weinig op aan te merken. Batterijtje is onderweg, eens zien of er nog leven in zit.

Ik vind het een eer om in bezit te hebben, en ookal is een batterij onderweg, veel zal hij niet worden gedragen. Ik wil hem graag zo houden als hij nu is en ook het formaat van 34mm is me toch net een tikkie te klein om te dragen.

Nu dat bruggetje er toch is, ik zou graag een vintage horloge aan de collectie toevoegen die ik wel gewoon ‘kan’ dragen. Er staat een onwijs gave Oris Pointerdate nos MET doosje op Marktplaats waar hier al vaker over is gesproken, maar door de 34mm twijfel ik toch om hem een bericht te sturen:thinking:
Tips hiervoor altijd welkom, hoe completer de set hoe beter :sunglasses:

Doel is natuurlijk dit horloge incl doosje te koesteren, zodat hij later naar mijn dochter (of eventueel ander nog niet verwekt gespuis) kan gaan :smiling_face_with_three_hearts:

Bedankt voor het lezen, fijne avond :pray:

25 likes

30 jaar is zeker vintage!

Ik vind het een mooi horloge. Eenvoud maar met leuke details. Geïnspireerd door jaren 20/30 horloges lijkt mij zo. Zit er een structuur op de wijzerplaat?

En staat ook prima qua formaat op de pols. Maar dat is persoonlijke smaak.

1 like

Yep, saai is hij ook zeker niet!
Hij is ook niet erg dik, dat is wel prettig icm de 34mm, maar ik kan daar toch slecht aan wennen :thinking:

Mooi voorbeeld van een ‘jong’ vintage horloge. Zo langzamerhand gaan de quartz horloges natuurlijk ook tot de oudjes behoren. Ondanks dat Esprit een modemerk is, niet een echt horlogemerk, vind ik het wel een heel fraai design; het zou in de komende jaren zomaar eens een collectors item kunnen worden.
Het (originele?) milanese bandje staat 'm goed en ook leuk dat het doosje en de papieren er ook nog bij zijn.
Geniet ervan, zo’n familiestukje is het altijd waard om zuinig op te zijn.

4 likes

Ik vind het ontwerp net zo mooi als het verhaal, koesteren!

3 likes

Mooi verhaal!

1 like

Een leuk ontwerp met een mooi verhaal erbij . Loopt het horloge nog wel ?

1 like

Eens hoor, maar ben vooral onder de indruk van de algehele staat en de aanwezigheid van doosje. Modemerk ik dan ineens niet zo meer van belang. Opa was niet zo bezig met wat z’n toekomstige kleinkinderen met zijn horloge moesten denk ik :rofl:

2 likes

Dat weten we een dezer dagen :pray:

1 like

Hopen dat de batterij niet heeft gelekt :+1:

1 like

Het lijkt erop dat er op ebay een werkend vergelijkbaar model staat. Zou me niet verbazen als er hetzelfde uurwerk in zit, gezien de kast en sub second. Wijzerplaat is wel anders.

Mocht hij niet meer werken, zou je die kunnen kopen en het uurwerk omzetten :+1:t4:

Tof horloge! Veel plezier ermee :slight_smile:

2 likes

Dat is inderdaad nog een optie. Ookal zal ik hem eigenlijk niet gaan dragen, hij moet het natuurlijk wel gewoon doen :sunglasses:

2 likes

Bijzonder model! :slightly_smiling_face: ik vind hem zelfs erg leuk! Dat Esprit ook dit maakte…:man_shrugging:t3::innocent:

1 like

Jawel, it’s alive!
Goed schoonmaakbeurtje knapt hij zeker van op maar eerst, ahum. Een kastsluiter kopen :roll_eyes:
Al doende leert men hoop ik :rofl:

2 likes