Opa's horloge

Met het materiaal dat ik momenteel bij me heb, is het heel moeilijk betere foto’s te maken. Op het deksel staat een soort ruit met daarin de cijfers 753. Daarboven thv de zwarte 7 staat nog iets gegraveerd maar ik kan het onmogelijk lezen.

Op het binnenwerk zelf staat iets gegraveerd thv de jewels. Het enige dat ik daar kan lezen is 17 jewels. Verder staat er nog iets maar ik kan het niet ontcijferen. Ook thv de 2 tandwieltjes staat er iets dat qua grootte lijkt op swiss.

In de sluiting van de band staan 2 merktekens.

geen rechthoekig blokje op de lug

Helemaal scherp zijn deze foto’s nog niet, maar al een stuk beter.
Op het deksel staat dus 753 en op de band voor zover ik kan lezen 750. Dat betekent dat zowel de band als de kast (en achterdeksel) een goudgehalte van ongeveer 75% hebben, wat overeen komt met 18 karaat goud. Er zou dan volgens mij alleen ook nog wel een goudmeesterteken ergens op de kast of achterdeksel moeten staan.
Het uurwerkje heeft misschien goudkleur maar dat is zoals hierboven al gezegd zeker geen massief goud.

Het is verder geen bekend of gewild merk dus de waarde van het horloge is gewoon de goudwaarde.

753 is geen goudmerk als zijnde een ‘‘standaard’’ goudmerk.
Ik zou toch zeggenom het gewoon te laten testen door een juwelier voor de zekerheid.

Lijkt mij inderdaad ook het beste, want ik zie ook niet direct een meesterteken in de deksel.

Ik heb met behulp van een digitale microscoop enkele detailfoto’s kunnen maken.
Hieronder het resultaat:

Foto’s van het binnenwerk:

Foto’s van het achterdeksel:

Foto’s van de bandsluiting:

18k goud horloge. Het uurwerk is niet bijzonder. De waarde van het horloge zal de goudprijs waarschijnlijk niet overstijgen.

1 like

Mooie duidelijke foto’s deze keer, dus duidelijk dat zowel band als kast 18k zijn.
De krabbels in het deksel zijn van een horlogemaker die onderhoud heeft uitgevoerd, kom je bij vrijwel alle vintage horloges tegen.

Verder zoals hierboven al gezegd, waarde is waarschijnlijk gelijk aan de goudwaarde.

Bedankt al voor de informatie.

Waar staat ‘La commerciale’ en unadjusted’ voor?
Ik weet wat de vertaling is van unadjusted maar voor een horloge lijkt me dit vreemd

Het is niet de bedoeling om het te verkopen. De emotionele waarde is me veel groter.

Gezien de afwerking van de kast verbaast het me dat het goud is maar proficiat,
het heeft dus toch nog -buiten de emotionele- enige waarde.

Het is een eenvoudig commercieel uurwerkje met een gemiddelde afregeling is wat ik er uit lees.
Adjusted betekent dat een uurwerkje in een bepaalde positie is afgeregeld, des te meer posities
een uurwerkje is/kan worden afgeregeld des te nauwkeuriger het loopt en de prijs wordt dan ook wat hoger.

Enig idee waar de ‘27 TV’ voor staat? zie foto ‘vlak onder het goudmerk *750’

Nee dat weet ik niet sorry.