Opa's horloge

Wie kan me iets meer vertellen over dit horloge? Ouderdom, binnenwerk, etc…

Is het horloge van mijn grootvader dat hij ooit van zijn moeder gekregen heeft.

Als je het binnenwerk niet laat zien, kunnen we er helemaal niks mee… Geneve is gewoon een stad aan het Lac Leman, en geen specifiek horlogemerk.

Dit is een “plakmerk”. Oneerbiedige term wellicht, maar het geeft aan dat er sprake is van een volledig door externe leveranciers samengesteld horloge. Ik zie zo gauw geen goudmerkjes, dus waarschijnlijk verguld. Ik vermoed kwarts, en begin/midden jaren '70, zo op het eerste gezicht.

Ik ben inderdaad vergeten vertellen dat het een handopwinder is. Ik zie enkel een goudmerkje op de band. Volgens mijn grootvader is het gehele horloge vervaardigd uit goud. Ook het binnenwerkje. Ik weet niet of dit kan?

De kast laat ik liever door iemand met kennis van zaken openmaken.

Uurwerk is niet van goud. Uitgesloten bij een niet high-end horloge. Verguld/verkoperd (dat laatste vooral) kan wel. Deed Omega vroeger ook vaak. Qua datering zou eind jaren '60 nog net kunnen, maar echt niet vroeger lijkt me.

Wat Peter zegt, even open laten maken bij een horlogemaker.
Overigens betwijfel ik het volledig goud zijn gezien de slijtplekjes van het opwinden bij de kroon.
Overigens kan dat ook aan de belichting liggen…

Dresser, dun horloge geen secondewijzer.
Dat wijst op een Peseux 320?

Misschien een universal genève ? https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_de_sociétés_horlogères

UG zet meestal de naam wel op de wijzerplaat.
Ik ben benieuwd wat er in zit…
Wil best even openen (omgeving Amsterdam)

1 like

Geneve is ook een merk.

Ik ga iemand zoeken die het horloge voor me open kan maken zodat we zien wat voor binnenwerk er in zit. Omgeving aalst - wetteren, België

Ik houd jullie op de hoogte.

Het is een klick deksel. Onder een of ander kant van de kast, zeker achter de pompe van de band ziet zeker een lijn om een mes te duwen :wink: Ik denk niet dat het een monoblok is.

Hier is hij:

Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto’s. Wat zegt dit jullie?

Dat het mijns inziens voor 99% geen gouden horloge/bandje is van weinig waarde…
Lekker koesteren als aandenken :wink:

Dat je toch moet proberen betere foto’s te maken; er staan namelijk wel degelijk merktekens aan de binnenzijde van het achterdeksel (ik zie wen wybertje-vorm middenin) maar die zijn door de slechte foto’s absoluut niet te ontcijferen.

Ook op de sluiting van de band staan tekens, maar daar kan ik ook niks van maken.

Probeer even buiten bij genoeg licht of onder een felle lamp foto’s te maken, wellicht dat het dan leesbaar wordt.

Het uurwerk is de ETA 2512-1 wat het horloge dateert uit de jaren 70.

1 like

Je bent weer razend snel. :smile:

staat hier niet een rechthoekig merkje op de lug ?

de foto’s zijn niet te donker, maar wel veel te onscherp.
Ik vermoed, dat binnen in de bodem alleen een reparatiemerk staat.

Je kunt de kast wel redelijk bekijken als je de foto’s uitvergroot door er op te klikken.
Gezien de afwerking van de kast, de slijt plekjes ook bij de sluiting van de band en
het ontbreken van duidelijke merktekens plus het uurwerkje wat over het algemeen
voor dames horloges werd gebruikt, bij elkaar opgeteld gok ik op een laagvlieger die
misschien naast een echte gouden heeft gelegen…

De band hoeft natuurlijk niet origineel te zijn, maar dat klein geschapen uurwerk suggereert inderdaad geen duur horloge.