Opa's Omega lijmen/solderen

Hallo allemaal,

Ik heb deze oude Omega van mijn opa gevonden. De kast en het glas zijn in vrij slechte staat zoals je kan zien, een van de gaatjes waar de pin in moet is afgebroken. De wijzerplaat en het uurwerk zijn nog in prima staat dus ik zou het horloge graag weer “draagbaar” maken.

Aangezien het goud op de kast ook nog eens flink afgebladderd is ben ik op zoek naar een donor kast voor dit horloge maar dat is meer een project voor de lange termijn. Om dit horloge weer snel draagbaar te maken dacht ik eraan om het glas te vervangen en gewoon een pin eraan te lijmen of solderen zodat ik hem weer kan dragen met een nato-band. Denken jullie dat dit mogelijk is of zou dit sowieso niet sterk genoeg zijn?

Alvast bedankt!!


4 likes

Niet sterk genoeg :slight_smile: snapt zo weer los. Denk dat je nog geeneens de band eraan krijgt voordat het alweer los is.

Wat voor nummer staat er aan de binnenkant van het achterdeksel ?

Hmm jammer, daar was ik al een beetje bang voor. Bedankt voor het antwoord in ieder geval! Dit staat er aan de binnenkant van het deksel

Er staan wel een paar van die kasten op eBay. :point_left: klik

En als je kijkt naar de beschadiging op de bodem, zie je wat textiel banden kunnen veroorzaken.
De kenners beweren, dat het allen mer perlon banden gebeurt en niet met Nato, maar ik hoe beide ver van mijn horloges.

2 likes

Wauw bedankt! Ik had zelf al gezocht maar kon niet zoveel vinden. Zou dat een beetje staan denken jullie, een gouden wijzerplaat met een stalen kast?

1 like

Hmm, ik zou een beetje geduld hebben.

2 likes

Ik ook. Het past wel hoor, maar je maakt het horloge daarmee niet meer origineel.

Messing kun je gewoon hard solderen. Moet je wel ook een messing bandpin gebruiken, geen RVS. Als je het goed doet is de las harder dan het materiaal zelf.

1 like

Ik zou 'm sowieso niet opwinden. De palradschroef mist. Palrad springt er na drie keer opwinden spontaan af. Die schroef zwerft nu bovendien waarschijnlijk in je raderwerk… :sweat:

ce6bd0f08d32aeeba5d5d676a1dfece3ff19a88d_1_448x500

5 likes

Oeh ja zou hem niet gebruiken en zoiezo eerst de missende schroef zoeken.
Mocht je een servicebeurt willen voor je uurwerk.
Hou ik me aanbevolen.

Gr.

Missen er niet meer onderdelen (rode cirkel)?

Opas Omega

Nope. Is gewoon de veertonpal, die is halve-maan vormig.

2 likes

Indien de kast van STAAL is kan je er gemakkelijk een een VASTE stalen pin ± diam.1,5 in/op braseren ALTIJD goed ontvetten en een beetje ruw schuren , vloeimiddel met zilver (flux 600°) of messing (Boracit 800°) Smeltpunt Test je kast met een magneet dan is ze zeker staal (geen RVS ) aangezien je kastje toch al zijn goudkleur kwijt is :thinking:…afwerken met een diamantvijltje indien nodig (overtollig zilver/messing )
Het moet Altijd gebeuren met vlamboog en er is een zeer snelle handeling gewenst (het smeltpunt is cruciaal)
Thuis kan je met een goede "crème brulée " gasbrandertje ook al hoge temperaturen bereiken.Succes