Opa's Pontiac project

Beste mede forumleden,

Ik ben sinds mijn interesse voor horloges gegroeid is erg lang in huis opzoek geweest naar een horloge dat ooit van mijn opa geweest is. En ik heb hem (met tranen in mijn ogen) eindelijk terug gevonden.

Het horloge is in een zeer slechte staat maar ik ben zeer positief gestemd dat hij nog zeker gerestaureerd kan worden (koste wat kost).

Helaas is de wijzerplaat volledig weg en ook de wijzers zijn afgebroken, daarom vraag ik eigenlijk de hulp van het forum. Ik denk zelf dat het een gulfstream zou moeten zijn maar misschien dat iemand van het forum misschien meer informatie heeft (schrik niet van de foto’s).






8 likes

‘Niet schrikken’… dat probeer ik bij horror films ook altijd… Lukt nooit…

5 likes

Die is er inderdaad niet al te best aan toe, maar ik begrijp dat je wilt proberen om hem in een goede staat te krijgen. Zou ik ook willen als hij van mijn opa zou zijn geweest. Er zal vast wel een van de horlogemakers reageren @PeterLC of @Floris155 en hierover iets kunnen zeggen. :slightly_smiling_face:

Ik denk niet dat het een Gulfstream is, want die hebben geen achterdeksel. Het uurwerk komt daarbij aan de voorzijde uit de kast.

Er zit wel een goed uurwerkje in, een ETA 2390 handwinder. Prima uurwerkjes en zijn nog onderdelen voor te vinden.

Veel succes! :slightly_smiling_face::+1:

1 like

Bedankt voor het bericht, een stapje verder en een stapje dichterbij naar mijn zoektocht! Ik ben erg benieuwd of één van de twee genoemden mij iets meer kunnen vertellen.

2 likes

Graag gedaan. Ik had nog even toegevoegd wat voor uurwerkje erin zit. Dan weet je wat voor onderdelen je eventueel moet zoeken. :slightly_smiling_face:

Ben jij in de lucht @Inca? :grimacing:

2 likes

Ja.

4 likes

Ik denk dat de meest logische stap zou zijn om een vergelijkbare te vinden en daar het uurwerk in te transplanteren.

Zijn er misschien foto’s van je opa waarop dit horloge zichtbaar is?

1 like

Ik zal eens zoeken maar ik ben bang dat op deze foto weinig te zien zal zijn aangezien mijn opa al bijna 40 jaar geleden overleden is. Het is tevens ook een gouden horloge, om daar nu nog een tweede van in huis te halen vind ik ook nogal wat :joy:

Zou je dit horloge dan ook gaan dragen ?
Als dit niet het geval is, zou ik hem persoonlijk zo koesteren, in de staat dat je grootvader hem heeft gehad.
Anders, als het goud is,laten smelten en een hangertje van laten maken, is ie toch nog bij jou.
Mijn gedacht, hè succes :wink:

6 likes

Het is zeker de bedoeling om het horloge te gaan dragen, anders zou het denk ik niet eens de moeite waard zijn om hier aan te beginnen.

2 likes

OK! :joy::+1:

@Klokkengek ik zag dat u eens een Pontiac verkocht heeft via het forum, de mijne heeft naar mijn menig daar nog het meeste van weg. Dit horloge was wel naamloos :thinking:

9136a7d7feec90e5081f137dbb92cce3ca6913ae_1_666x500
4f60fa436bacd74f64784d45f4eb00b4f538954d_1_666x500

1 like

Dat klopt inderdaad. Het lijkt zo’n zelfde te zijn: ook 14 kt goud en ook het ETA 2390 uurwerk.:slightly_smiling_face:

Edit: ik zie wel dat daar andere indicen op zitten, maar dat zegt niet zoveel. Er waren meerdere uitvoeringen. Het is wel zo’n soortgelijk horloge en in de basis van goede kwaliteit.

1 like

Dit is wat de kast betreft een pittige klus. Even er weer een pootje er aan zetten?
Het uurwerk op zich lijkt geen probleem. Al kan ik niet goed zien of de as van het secondenwiel nog heel is.

Edit: Als het een gouden kast is, kan ik dat niet doen.

2 likes

Het is inderdaad een gouden kast, maar hier ken ik wel iemand voor die dit voor mij kan doen.

Voor nu is het de grootste uitdaging (denk ik) om er achter te komen hoe het dial er uit heeft gezien en deze weer orgineel te krijgen of laten maken.

Staat er ook nog iets aan de binnenkant van het deksel?

Eigenlijk alleen een goudteken, ja en wat gekras maar dat word toch vaak door een horlogemaker gedaan of ben ik daar mis mee?

Zoals de mijne destijds:

(Foto gemaakt door @Inca die de mijne destijds een full service gaf)

2 likes

1 like

Zojuist de buitenkant nog eens met een loep geinspecteerd! En ik heb wat gevonden :smiley: