Opa's Seiko - Welk model is dit precies, en valt de band en glas te redden?

Hierbij een paar foto’s van mijn opa’s Seiko. Ik zou graag uitdokteren welk model het precies is, en uit welk jaar deze komt. Ik verwacht niet heel oud maar is gewoon leuk om te weten, vind ik dan.

Hij heeft de achterkant afgeplakt omdat hij (kennelijk net als ik) last kreeg van zijn pols soms. Ik wil dat er eigenlijk vooralsnog in ieder geval op laten zitten. Ik zou graag weten of dit type glas gevoelig is om voor een beurt met Polywatch. Ook de band is bij de aanzetjes aardig verbogen, is het een goed plan om dat recht te buigen (of laten doen), of is de kans dat de boel knapt groter dan het voordeel dat te behalen is?

1 like

Met het serienummer op de achterkant, kan je zien hoe oud hij is.
Misschien dat @koekoek het zoal kan zien.

1 like

Ah, dat betekent dat ik toch die “stickers” eraf moet pulken. Zoals aangegeven zou ik het liefst even zo laten vooralsnog.

@koekoek ?

Google bracht me bij modelnummer 5y23-8a50. Ik denk dat het horloge te dateren is op eind jaren '80 - begin jaren '90.

1 like

Ik blijf dit topic even volgen.

Exact dit horloge heb ik van mijn vader geërfd, dit was tevens mijn eerste horloge.

1 like

Jouw horloge Google-fu is kennelijk beter dan die van mij. Ik ga plaatjes kijken, bedankt!

Kan ook de 7N43-8001 zijn en deze komen van half tot eind jaren 90

1 like

Ik denk ook dat hij uit eind 80s zal komen. Het glas is mineraalglas dus dat is niet zo te polijsten. De band kan je wel bij buigen als je voorzichtig bent. Maar je moet wel goed kijken hoe je dat doet.

Gezien het quartz op de plaat is hij niet later dan begin 90s :innocent:

1 like

Polywatch werkt hier niet, dit mineraalglas kun je het beste laten vervangen. Zou tientjeswerk moeten zijn. De band aanzet kun je prima zelf doen. Ik zou een klein, plat tangetje pakken met iets van stof of bijvoorbeeld keukenpapier ertussen tegen krassen.

1 like

Bedankt! ik ga zitten twijfelen of ik dat glas laat vervangen en of ik er een ander bandje op zal zetten. Mocht hij toch langs de winkel gaan dan laat ik dat buigen ook wel aan hun over. Bij het instellen zag ik ook nog dat er verschillende talen mogelijk zijn voor de dag, of heb ik mezelf daar voor de gek gehouden?

Er zijn waarschijnlijk 2 talen mogelijk.

1 like