Open brief aan Wybe van der Gang

Beste Wybe,

Van een mede horloge-enthousiasteling kreeg ik een kopie van een krantenartikel uit het Algemeen Dagblad d.d. 11-04-05.
Het artikel heeft als kop “In de rij voor een Van der Gang-horloge”.
Ik draag de Nederlandse horlogeontwerpers en –bouwers en zeer warm hart toe, enerzijds door de prachtige producten die sommigen maken, anderzijds zal ook een stukje chauvinisme meespelen. Het is dan ook altijd goed dat de media aandacht besteedt aan de Nederlandse horlogebouwers.

De teneur van het artikel is dat een Van der Gang horloge best wel wat kost, maar dat je dan ook wel wat hebt. Ik heb ook eens een van uw horloges mogen aanschouwen en kwalitatief is het dik in orde. Of de prijs/kwaliteit verhouding in orde is zal de consument uiteindelijk moeten maken. Diegenen die een exemplaar hebben gekocht zullen vinden van wel, ikzelf heb er geen aanschaft. (voor 5400 EURO heb je ook een IWC Portuguese Chrono-Automatik)

Feit is dat uw horloges exclusief zijn als je zuiver naar de verkochte aantallen kijkt. Hoeveel er verkocht zijn wilt u (terecht) niet kwijt in het artikel, maar u heeft het vijfvoudige verkocht van u aanvankelijk verwacht had. In hetzelfde artikel geeft u aan dat u de eerste Nederlandse horlogefabriek wilt opzetten……Kijk, dan wordt het interessant. Bij het woord fabriek zie ik beelden voor me van producten die in duizendtallen tegelijk van de lopende band rollen, het liefst zonder dat mensenhanden het product aanraken. Vertaalt naar de horlogebusiness denk ik aan bijvoorbeeld Swatch,/ETA, TAG Heuer, en binnenkort dus ook Van der Gangs. Dit zal ongetwijfeld ten koste gaan van de exclusiviteit, maar ik begrijp dat Nederland binnenkort een geduchte tegenspeler voor de Zwitsers en de Duisters zal gaan worden. Hulde……

Ik lees ook dat de toekomstige modellen een veelvoud gaan kosten dan de prijs van de huidige modellen. Ik denk dan aan modellen van zo rond de 20 a 30 duizend Euro. Ik heb een zwak voor mensen met durf en ambitie. Wellicht zijn die modellen productiegereed als de economie wereldwijd weer aangetrokken is.

Terecht schenkt het artikel ook aandacht aan andere Nederlandse horlogeontwerpers en –bouwers. Ik denk dat iedereen op dit forum, in Nederland en ver daarbuiten gehoord heeft van de namen die in het artikel genoemd worden. Peter Voeten, Elly Kneper, en natuurlijk Paulus van Leeuwen. En dan worden nog genoemd de Nederlandse merken IXXXI en Tack&Gybe.
(Om je de waarheid te zeggen, ik had van al deze namen en merken nog nooit gehoord, en wie er wel eens van gehoord heeft mag zijn vinger opsteken). En bij deze namen eindigt ook de opsomming van Nederlandse horlogeontwerpers en –bouwers……… Onbegrijpelijk !!!

In een artikel over Nederlandse horlogeontwerpers en –bouwers mag natuurlijk één naam nooit ontbreken, sterker nog, die naam dient eigenlijk als eerste genoemd te worden.
Iemand die al sinds 1974 eigenstandig met het vak bezig is. Eerst met klokken, en sinds 1994 met horloges. Iemand die internationaal ook veel aanzien geniet, en opgenomen is in het prestigieuze AHCI. Bij deze Academie van onafhankelijke horlogebouwers zitten o.a. ook Franck Muller, Vincent Calabrese, George Daniels, Philippe Dufour, Francois-Paul Journe, en Peter Speake-Marin. Allemaal namen die er toe doen in horlogeland.
Iemand die enkele unieke complicaties ontworpen heeft (Eclips, Planetarium, Satellite du Monde, Mondial). En toch kwam ik de naam Christiaan van der Klaauw niet tegen in het artikel. Natuurlijk, het kan zo zijn dat de desbetreffende journalist nooit van Christiaan van der Klaauw gehoord heeft, maar heeft hij dan wel gehoord van de namen die wél in het artikel genoemd worden??
Of misschien heeft de journalist wel bij u geïnformeerd naar namen van andere Nederlandse horlogebouwers, en schoot de naam van Dhr. van der Klaauw, uw belangrijkste collega binnen Nederland, u niet te binnen?

Hoe dan ook, ik hoop dat, indien u deze open brief onder ogen mocht krijgen, mij en de forumleden uitsluitsel hieromtrent kunt geven.

Met vriendelijke groeten,

Hans Mennink

Ik weet niet of het de bedoeling is of er anderen dan de heer Van der Gang op deze open brief reageren maar ik doe het toch.

Ik heb het artikel ook gelezen, het stond 11 april jl. in het Algemeen Dagblad en hoewel ik wel heb gehoord van namen als Peter Voeten & Elly Kneper (Pedum), IXXXI en Tack&Gybe (Paulus van Leeuwen niet) omdat ik door de horloge.pagina.nl op verschillende manieren contact met ze heb gehad, was mijn eerste reactie dezelfde als die van jou Hans. What about Christiaan van der Klaauw?!?

Over de heer Van der Gang en zijn horloges verder niets dan goeds, ik heb ook de eer gehad 2 of 3 van de varianten van zijn horloge “live” te mogen bewonderen (Jörgen, dank hier voor!). Ze zijn absoluut prachtig!

Maar wat mij misschien nog meer opviel was de opmerking in het artikel “Voor een horloge van vergelijkbare kwaliteit en klasse van een gerenommeerd merk zoals IWC of Patek Philippe moet zeker het drie- of viervoudige op tafel worden gelegd”. Dit deed mij mijn wenkbrauwen hoog optrekken. Ten eerste vind ik jezelf op gelijke hoogte stellen met die twee gerenommeerde merken na een dusdanig korte carrière wat, op zijn zachts gezegd, gedurfd en ten tweede klopt die opmerking voor wat betreft IWC natuurlijk niet. Namelijk de hier al veel besproken wel of niet opgaande gelijkenis van een Van der Gang met een Portugieser van IWC gaat in zoverre op dat de prijs op hetzelfde niveau kan liggen. Zeker voor vergelijkbare modellen.

Ik ben het uiteraard met de beide heren eens Hans en Henrik dus…
Ik heb daarom de open brief maar naar Van der Gang gemaild en om een reactie gevraagd.
Als die komt horen jullie het wel.
Groeten,

JohnSr

Interessante stellingname. Uiteraard mogen we blij zijn dat in Nederland de horlogemakerij in full swing is. Van de Klauw is natuurlijk 's Neerlands top, met een uitstekende en terechte internationale reputatie. Ondanks het feit dat hij nog steeds ETA-uurwerken als basis gebruikt, voegt hij zij eigen bijzondere vakkennis (ik heb 'm 's gesproken toen-ie alleen nog astrologische pendules maakte) aan toe om meesterwerken te maken. Inmiddels heeft Van de Klauw zich zodanig bewezen, dat zijn horloges hoog scoren op de emotionele schaal. Daar betaal je natuurlijk wel voor – helaas heb ik het geld er niet voor.

Van der Gang heeft die reputatie (nog lang) niet, en – als dit waar is - door zich te vergelijken met IWC maakt bij zich een beetje belachelijk. Omdat het bij Van der Gang ontbreekt aan status, historie en innovatieve bijzonderheden, vind ik zijn prijzen ook nu veel te hoog. Maar wie weet. Rainer Brand is ook zo’n soort geval, en die is het redelijk gelukt een succescolle marktpositie in te nemen. Om maar van Gerhard Lang van Chronoswiss te zwijgen, die er uitstekend in is geslaagd met innovatie en het bespelen van emotie een toppositie in de markt in te nemen. Darom wens ik Van der Gang veel succes toe, maar een goede marketingstrategie lijkt me dan wel een noodzaak…

Tenslotte dwingt voorgaande me nog wel tot een andere opmerking. Gemiddeld liggen de prijzen voor horloges natuurlijk veel te hoog. Het blad Chronos noemt een horloge van Euro 1500 nog een “Einsteigermodel”. Dabn heb je het over een klokje met een doorsnee ETA-werk. Dat slaat toch nergens op. Daarom ben ik in voor tips van interessante, goedkope klokjes. Een paar merken die mij zelf zo te binnen schieten: Tissot (Seatar 1000), Stowa (Entea) en Mido (Ocean Star). Zelf heb ik net een VIXA Commando via Ebay gekocht. Voor Euro 200 heb je dan een (nieuw) horloge van een merk met een lange historie, hoogwaardig materiaal (saffierglas), goed afgewerkt ook, voor niet meer dan Euro 200. Wat wil je dan nog meer? Inderdaad, de volgende.

Groet,

Johan Haringsma

Beste Hans en andere forumbezoekers,

In de eerste plaats bedankt voor het mailen van deze forumbrief zodat ik in de gelegenheid word gesteld hier een antwoord op te geven. Ik heb twee van uw punten, in navolging op uw brief chronologisch beantwoord.

In het artikel wordt verwoord dat het mijn ambitie is, een horlogefabriek op te zetten, waarmee ik niet heb bedoeld een fabriek voor massaproductie. Op dit moment maken wij al een aantal onderdelen van het horloge zelf. Mijn streven voor het volgende horloge is echter om te werken aan een eeuwdurend kalenderwerk en nagenoeg alle onderdelen, van kast tot wijzers tot complicaties in eigen huis te maken. Hiervoor zijn wij een zeer geavanceerd en kostbaar machinepark nodig. Vandaar de benaming fabriek.

Enerzijds hoef ik u niet te vertellen dat het werk van een journalist evenals dat van een recensent zeer suggestief kan zijn, anderzijds betreur ik het ten zeerste dat het artikel bij u de indruk heeft gewekt dat het door de journalist toegevoegde blokje tekst over Nederlandse horlogemakers één van de besproken onderwerpen tijdens het interview is geweest.
Dit is pertinent niet het geval.
Indien er überhaupt gesproken zou zijn over Nederlandse collega horlogemakers is de heer Van der Klaauw zoals u terecht opmerkt, ook voor wat mij betreft één van de eerst genoemden omdat ik waardering heb voor zijn vakkennis en onze verstandhouding goed is.

Tot slot mijn complimenten over de wijze waarop jullie op dit forum de wereld van horloges positief kritisch bekijken en alles bespreekbaar maken.

Ik vertrouw erop hiermee het artikel op passende wijze te hebben toegelicht.

Vriendelijke groet,

Wybe van der Gang
Van der Gang Watches

Beste Wybe,

Bedankt voor de persoonlijke beantwoording op dit forum, dat waardeer ik ten zeerste.

Ik ben blij dat u hiermee klare lucht heeft kunnen scheppen. Ik begrijp uit uw reactie dat de niet-vermelding van Dhr. van der Klaauw niet bewust door u geregisseerd is. Ik neem ook aan dat u de definitieve tekst vóór publicatie niet onder ogen heeft gehad, anders had u, zoals u zelf aangaf, zeker een vermelding toegevoegd.

Ik zie uw nieuwe creaties met interesse tegemoet, en ik wens u veel succes in de realisatie van de horlogefabriek.

Met vriendelijke groeten,

Hans Mennink

Beste Hans en andere forumbezoekers,

Bedankt voor de reactie op het forum. Ik ben blij dat lucht is geklaard. Graag wil ik één onderwerp nader toelichten.

Het door de journalist aangeleverde tekst voor publicatie heb ik wel onder ogen gezien. Het door de journalist gebruikte kader over Nederlandse horlogemakers in het Algemeen Dagblad van maandag 11 april jongstleden heb ik echter niet gezien. Het is een toevoeging van hemzelf. De desbetreffende journalist schrijft voor meerdere dagbladen en heeft hetzelfde kader over andere Nederlandse horlogemakers gebruikt voor plaatsing in het Nieuwsblad van het Noorden van woensdag 27 april jongstleden. Het is heel goed mogelijk dat uw dezelfde publicatie nogmaals zult aantreffen.

Tot slot houd ik u en andere forumbezoekers graag op de hoogte van mij nieuwe creaties

Vriendelijke groet,

Wybe van der Gang
Van der Gang Watches

Ik heb het artikel online kunnen vinden:

http://www.qpx.nl/persberichten/ad_vandergang/ad_vandergang.htm