Open brief van horlogemazzelaar Honey_badger

Allemaal,

Helaas moet het op deze manier. Afscheid nemen van HF. Na 13 jaar (waarvan de eerste jaren op de prikpagina) gaat dit mijn laatste post worden (ironisch dat het via een ander lid moet). Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee. Had het gevoel al langer (bijv. door krampachtig sluiten van off-topic) maar vanavond was voor mij de druppel.

Wat is er nu allemaal gebeurd. Om niet zelf als een Nazi over te komen, even wat duiding van mijn kant.

In verkooptopic stond inderdaad fascistisch ipv fantastisch. Er waren al twee reacties gepost. Ik heb vervolgens een zogenaamde ‘meme’ geplaatst waar inderdaad Hitler op stond. (Voor diegene die niet weten wat een meme is, zoek even op internet of kijk op YouTube. Het filmpje van Lucky TV over Drievliet / Untergang durf ik toch hilarisch te noemen). Aangezien er al 2 ‘Nazi’ grappen waren gemaakt vond ik de tekst wel ‘passend’. Er stond: “Enough with the Nazi jokes, they make me fĂŒhrerious”. Dit in combinatie met een portretfoto.

Dat het posten van deze foto mij een ban zou opleveren, had ik eerlijk gezegd al een beetje verwacht (op basis van reageren op advertentie).
De foto was echter naar mijn mening zeker niet over het randje (Google eens, er zijn er die wel degelijk fatsoensnormen voorbij gaan). Dat ie wellicht van slechte smaak getuigt, soit. Daarom kon ik ook leven met de ban.

Nadat ik de ban had gekregen viel mijn oog op het feit dat de post er nog steeds in de foute vorm stond. Ik heb vervolgens een nieuwe account aangemaakt (als gebande kon ik niet flaggen/pb’en). De naam was Badger_Honey; Captain Obvious om door te hebben dat ik het was.

Heb 1 post gemaakt met daarin de opmerking dat ik de ban prima vond (maar beetje kinderachtig), maar dat de mods dan ook wel gelijk het woord fascistisch aan hadden mogen passen. Daarna nog een opmerking toegevoegd dat ik verder niet ging reageren met deze nieuwe account, ben dan ook gelijk uitgelogd. Uiteindelijk heb ik me dus niet als iemand anders voorgedaan. Het was echt overduidelijk dat ik het was. Was het handig? Nee, dat misschien ook niet. Maar ik heb wel vele ergeren dingen op het forum gezien.

Vervolgens was ik geband tot 2019, het volgende moment kon ik niet meer inloggen. Accounts waren verwijderd. Wist ik dat dit het gevolg zou zijn? Nee, tuurlijk niet. Anders had ik wel een keer extra nagedacht. Helemaal frappant is natuurlijk dat twee minuten na het verwijderen van mijn accounts, de regels even snel werden aangepast.

Toen begin het grote ‘spinnen’. Ik beklaagde me over mijn ban. Onzin. ‘Er waren al meerdere accounts verwijderd’. Ja de 16 versies van Asperger Fr3d.
Die ban had ik verdiend maar het zomaar afsluiten van een account waar ik al 13 jaar op post, is mijns inziens buiten alle proportie. Zeker als deze regels achteraf worden bekrachtigd. Dan ben je een echte ‘keyboardwarrior’

Vind ik het jammer? Jazeker. Sterker nog, ik baal er zelfs stevig van. In die 13 jaar heb ik ontzettend veel mensen ontmoet met een gezamenlijke passie. Regelmatig thuis met forumleden oeverloos lopen lullen over horloges, meetings georganiseerd (met prijzen) en zelfs nog meegeholpen aan 5 limiteds.

Alleen de manier waarop het forum de laatste tijd wordt beheerd, is er een waar ik ver, ver weg van wil blijven. Ergens had ik de hoop dat met de verandervoorstellen, er constructieve veranderingen zouden plaatsvinden. Maar door dit voorval en vooral de reacties daarop, heb ik er een heel hard hoofd in.

@Jur, ik wens je veel succes met het verder ten gronde richten van HF. Ergens hoop ik dat ik ongelijk ga krijgen, maar ik ben er bang voor. Ondanks dat mijn gebruikersnaam is verwijderd, zijn mijn posts inhoudelijk en door foto’s nog naar mij te linken. Wil je dan ook vriendelijk, doch dringend verzoeken om al mijn posts inhoudelijk te deleten. Dank voor de moeite!

Groet Tom

30 likes

Tom, sinds de wijzigingen in het format van dit forum is de complete sfeer van vroeger er niet meer.
Geen off-topic meer, niet meer mogen reageren op verkooptopics, snel een waarschuwing of een ban aan je reet hebben.
Voor mij ook de reden om amper te reageren in welk topic dan ook.
Hoe ze jou hebben weggegezet en buitenspel gezet is gewoon kinderachtig.
Zelf kan ik de humor wel inzien van die memes, jammer dat de mods dat niet kunnen en een dermate kort lontje hebben. (Althans, dat komt echt zo over).
Mocht mij deze kritiek ook op een waarschuwing of ban staan, lekker belangrijk, ik ben nog maar 12-13 jaar lid
dus ik tel niet echt mee.

Tom, succes en gefeliciteerd mods dat hij geen statement kon maken maar het via een ander lid moest doen!

Mvg Rob

4 likes

Misschien was de associatie met een historische destructieve despoot te herkenbaar voor het moderatorteam en reageerden ze wat te zeer in stijl?

11 likes

www.horlogeforum.de

Of kan die niet :grin::grin:

1 like

Leuk en goed dat er een topic is aangaande verandervoorstellen

Maar als de onderliggende tendens zo blijft missen we toch een belangrijk punt.

Heb me vaker afgevraagd de laatste tijd wat de motivatie van handelen is of kan zijn van degenen op de achtergrond van dit forum in dit soort situaties. Ik denk dat degene(n) die erover gaat of gaan hier, t.b.v. alle leden, eens duidelijkheid in dienen te verschaffen.

Laat eens een poll los op bijvoorbeeld deze situatie, inventariseer (democratisch) of dit al dan niet terecht zou zijn, eens kijken wat daaruit komt

Whahahahaha

2 likes

Jezus (die ja) wat kinderachtig! Jammer Honey_badger, dat ze je op zo’n manier een stuk van je hobby ontnemen!

2 likes

32 likes

Ik deel de reacties van hierboven maar eigenlijk ben ik vooral sprakeloos.
Dat dit kan.

Dat inderdaad. Het zou Jur sieren als hij deze keutel terug zou trekken. @Jur, misschien goed om te beseffen dat we hier allemaal voor onze hobby zitten en dat je op deze manier tegen een volwassen man zegt dat hij niet meer mee mag doen.

1 like

Misschien kunnen we met ons allen als protest onze accounts eens verwijderen?
Het HF, dat zijn toch de leden?

3 likes

70 jaar na de oorlog lijkt me een goede tijd om er grappen over te mogen maken. We hebben het allemaal niet meegemaakt.

1 like

Dit is gisteravond/nacht gebeurd toch? Misschien ietsje langer met de mods overleggen voor zo een bericht te plaatsen? Het is vast op te lossen - uiteindelijk loopt zelfs een @louis weer vrij rond hier, bijvoorbeeld :slight_smile:

2 likes

Als Tom het de eerste keer ook op deze manier had aangepakt dan was er ws. niets aan de hand geweest, maar ik moet toegeven dat nu ik deze nuancering zie ik vind dat het eindresultaat wel erg (te) drastisch is.

2 likes

Whahahahaha

2 likes

Dat er grenzen gesteld moeten worden lijkt me duidelijk. Als ik dit echter zo doorlees, zijn die niet overschreden. Waar zouden we zijn in het leven zonder een beetje humor? Het is hiervoor al verwoord, maar hierom een deel van iemands hobby afnemen vind ik niet kunnen. Telt iets van een reputatie dan helemaal niet mee?

Tom, succes!

1 like

Er worden gewoon echt te veel Hitler grappen gemaakt. Goed dat iemand heeft ingegrepen!

Groeten,

Tecco

9 likes

Deze ban is echt heel flauw. Kom op @mods, durf eens toe te geven dat dit van jullie kant ook een nogal overdreven reactie was en herroep die ban.

2 likes

Grotendeels deel ik de mening van de topicstarter. Dat er grenzen moeten zijn is helder en klaar. Echter dat deze grenzen te pas en te onpas naar verschillende maatstaven worden toegepast is ontoelaatbaar. Er worden wel erg vaak mensen ‘gaband’ voor zaken welke geen naam mogen hebben. Proefondervinderlijk ondervonden. Dit, als,ede reacties van een aantal personen zorgen ervoor dat er veel mensen zijn welke alleen nog maar lezen en niet meer reageren. Mogelijk is het forum te groot voor de beheerders.

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.