Open hart operatie Camos uurwerkje

Een paar weken geleden stond er in het verkooptopic op dit forum een horloge te koop met een gegoten Zamac ? kast waarvan een lug helemaal afgebroken was en een paar anderen verbogen waren.

Daar kan je natuurlijk niks meer mee, of het moet zijn dat je toevallig zo’n horloge hebt liggen met een goede kast en slecht uurwerk. Maar ja, een Camos…wie kent dat nou en wie heeft er een ?

Enfin, ik wilde eens kijken of ik zo’n uurwerkje kon demonteren en monteren om me eens wat te verdiepen in de horlogetechniek. Als het goed is moet een lopend uurwerk, na demontage en montage ook weer lopen en voor 10 euro kun de kans best wagen. Lukt het om een of andere reden niet, dan is er nog geen man overboord.

Het ging om onderstaand horloge. Een simpele handopwinder zonder verdere poespas. Ik schat jaren '60

http://nl.picturepush.com/public/14476734

Duidelijk is de afgebroken lug te zien.

http://nl.picturepush.com/public/14476733

De afspraak met de verkoper was snel gemaakt en een paar dagen later lag ie in de brievenbus. Ik was het horloge eens goed aan het bekijken en bedacht me opeens dat ik nog ergens een ou horloge had liggen met een half uurwerkje er in. Ik had dat ooit gekocht om het horloge van mijn opa mee te kunnen repareren. Dat is uiteindelijk ook gelukt, maar dit horloge had voor mij duidelijk geen nut meer.

Ik haalde dat oud horloge van het merk Zeuth (met Baumgartner penanker uurwerk) er eens bij en na verwijderen van het uurwerk, ging ik eens aan het meten of toevallig het uurwerk van de Camos in de kast van de Zeuth zou kunnen passen.

De wijzerplaat van de Camos was 2 mm groter dan die van de Zeuth, en dus heb ik de wijzerplaat gedemonteerd en voorzichtig rondom wat kleiner gevijld tot deze in de Zeuth kast paste. De minuutwijzer heb ik ietsje in moeten korten en de wijzers liepen mooi vrij van het glas. De kroonstift viel ook buitengewoon goed in de kast van de Zeuth en nu moest ik alleen nog kijken of de caseback nog zou passen. Na wat schuren met de dremel kon ik proberen of de caseback zou passen. En na nog een paar kleine aanpassingen bleek het te kunnen. Het resultaat is een horloge dat er eigenlijk best geinig uitziet en na wat afstellingen en smeren meer dan uitstekend loopt. Het einge dat ik nog zou moeten doen is de opwindstift wat inkorten zodat de kroon was strakker tegen de kast komt.
Ik vind zelf de operatie geslaagd.

http://nl.picturepush.com/public/14476735

Leuk staaltje huisvlijt en best een mooie marriage zo Peter! :~

Hey knap gedaan. Twee vliegen in één klap. Veel draagplezier.

Cool!

fraai fraai!!

Het is nog een hele kunst om zoiets passend te maken, knap werk.

Knap gedaan, op de valreep de MacGyver award 2014!

Ik denk dat je met deze skills zo een top baan
in de Oekraïne kunt vinden.

:~

grtz. Gerard

Ik heb hier al een top baan, dus nee dank je.
En het landen in de Oekraïne gaat nogal ruw…

Mooi, en naar mijn inziens een mooie combi. Ik vind hem zelfs mooier dan in de originele kast.(tu)

+1

Leuk om te zien dat er mensen zijn die geven om deze goedkope, massaal geproduceerde klokjes.

Bedankt voor de leuke reacties.

Ik vind het wel leuk om wat te knutselen en dat kun je beter doen met goedkope horloges. Mocht het helemaal niet lukken, dan slaat het tenminste geen gat in je budget.
Bovendien heb ik wel iets met van die aparte dingen. Hoe leuk ik bijvoorbeeld een Rolex, Omega etc ook vind, maar als je die eentje wilt en je hebt geld bij, dan heb je dezelfde dag nog een Rolex. Ga eens gericht op zoek naar een Camos…die vind je zo gauw niet en is dus een stuk zeldzamer dan een bling-bling klokje.

Ik heb dat ook met mijn oude brommers. Een dure oude Zündapp of Kreidler kun je zonder meer bemachtigen. Je hoeft alleen maar een hoeveelheid euro’s op tafel te leggen en je hebt zo’n ding. Dan probeer ik bijvoorbeeld veel liever een Deense BFC te kopen. Dat is zeldzamer en veel opvallender. Loopt wel niet zo hard, maar dat boeit me niet.

Even terug naar de horloges. Natuurlijk weet ik ook wel dat dit geen vergelijking is met een high-end horloge, maar qua nauwkeurigheid doet ie niet onder voor verschillende duurdere horloges. Maar zoals gezegd, ik vind het knutselen wel leuk. En als iets dan lukt, is dat leuk.

Schitterend gedaan hoor!

hendrik

wow dat is top gedaan zeg, lastig om passende kast-wijzerplaat te vinden maar deze heeft dankzij jou een nieuw uiterlijk en een nieuw leven.

Gaaf (tu)