"Open Movement" vrije constructietekeningen voor uurwerken

Open source in de horlogeindustrie. Uurwerken Creative Commons 3.0
Roman Winiger - een Zwitserse (wat anders :wink: ) horlogemaker - heeft een vereniging opgericht die constructietekeningen voor uurwerken vrij ter beschikking stelt voor iedereen die ze zelf wil maken. Op het ogenblik is er één uurwerk. Een handopwinder met kleine seconde bij 9 uur en datum.
Een automaat is al in de planning.
Het is ook de bedoeling om complete paketten te gaan leveren.
De gebruikers mogen de plannen veranderen maar moeten dat met de gemeenschap delen zoals bij open source gebruikelijk.

Ze hebben al enkele grote technische scholen aan boord en ook een onderneming als Greiner.

Zodra je je ingeschreven hebt kun je de plannen downloaden.
Hier de link naar het krantenartikel (Duits) waardoor ik erop gekomen ben (paywall :sob: )

En hier de link naar de site van de vereniging (matig Engels) https://openmovement.org/
Ze moeten wel nog wel iets de snelheid doen.

Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden.

Edit:
ik heb me nog niet ingeschreven, misschien doe ik het later nog.
Het actuele uurwerk met de kleine seconde bij 3 uur spreekt me niet zo aan. Ik hoop dat er snel een gebruiker komt die de kleine seconde naar 6 uur verhuist.

11 likes

Leuk hoor. Nu snel een CNC, een draaibank en divers ander gereedschap kopen.

Dumet kom er maar in!

Even taggen dan; @Arie_Kabaalstra

Maar misschien ook interessant voor @stefanketelaars

en “even” leren hoe ze te programmeren… en… niet alle gereedschap is zo te koop…Daarom maak ik mijn eigen draaibeiteltjes…

Ik had 't al eens eerder ergens gezien… bijzonder interessant… maar met tekeningen alleen ben je er nog niet… materiaal… Messing voor de platine, de kloven en de bruggen… da’s allemaal niet heel spannend… , maar verenstaal… voor de tiretteveren, en andere verende onderdelen… ga er maar aan staan…

Neemt niet weg dat ik 't er wel op zou willen wagen om zelf een uurwerk te bouwen… maar voorlopig ga ik dat nog niet doen…
Zoiets kost veel tijd… en de schoorsteen moet in de tussentijd ook blijven roken.

3 likes