Fijn, zo’n horloge wat al 25 jaar dicht zit. Met geen mogelijkheid open te krijgen dat achterdeksel. Iemand nog tips hiervoor (anders dan hamer en beitel)?
Ik heb hetzelfde met een Pontiac Hydraulica 3. Ik ben bang dat de kast of het loopwerk wordt beschadigd als het met grote kracht moet gebeuren en waarschijnlijk het verkeerde gereedschap.
Wat voor deksel is het? Ik had laatst ook een zeer onwillig exemplaar.
Die heb ik in een houten kasthouder in de workmate vastgeklemd zodat ik alle handen vrij had.
Vervolgens met zo’n kastopener de deksel verwijderd:
Dat lukte op deze manier zonder de boel te beschadigen.
Maar dan moet het uiteraard wel een deksel met nokjes/uitsparingen zijn.
Als hij echt vast zit schijnt deze de oplossing te bieden.
Ik beschik over het geode gereedschap en de goede nokjes. Geen beweging in te krijgen…
heb er gn verstand van maar misschien n beetje kruipolie laten inwerken ?
Heb je al geprobeerd aan je gereedschap een langere hefboom te maken? Het is zaak veel kracht te zetten maar wel zo soepel mogelijk, met een hefboom lukt het mij altijd.
of gewoon de horlogemaker ?
Ik heb voor zover ik weet alle soorten openers die er bestaan, je mag hem naar me opsturen en dan krijg je hem geopend weer terug.
Voor een Hydraulica gebruik ik mijn Greiner Timoknack, mijn ervaring is dat compressor kasten vaak bijna niet te openen zijn met een caseknife.
Mooie ! Zo een had ik nog nooit gezien
Met deze kasthouder en de Jaxa-sleutel moet het deksel zich over geven, als het een schroefdeksel is tenminste. Zet de houder in de bankschroef, workmate o.i.d. leg de kast in de houder. zet de Jaxa sleutel (goed afgesteld) op de drie uitsparingen, druk met de muis van een hand op de kast en met de andere hand moet het los te draaien zijn. Precies zoals @wbcoupe al aangaf.
Wel heel stevig aandrukken, als het losschiet heb je geweldige krassen.
Met vriendelijke groet,
Inca
Zo’n Timoknack is echt geweldig, Horotec maakt ook een klik deksel opener maar die is lang niet zo effectief als deze.
Ja, de horotec ken ik al.
ik weet het nog gekker ik heb een Commodoor horloge
die er uitziet als een schroefdeksel maar feitelijk een klikdeksel is
Ruhla’s hebben dat ook soms, als je net doet of je iets goeds bent dan weet je dat het troep is…
Schroefdeksel?
Toevallig ben ik van de week bezig geweest met een Cyma achterdeksel die met geen mogelijkheid openging.
Pas op voor beschadigingen als die zo vast zit.
Ik heb tenslotte een grote moer gepakt en die op het achterdeksel vastgelijmd met secondelijm en toen een grote baco erop, helaas het deksel zat zo vast dat de moer met lijm en al loskwam.
Toen heb ik UHU 2 componentenlijm gepakt en de moer nogmaals vastgelijmd met overdreven veel lijm en goed laten uitharden, toen kwam die met heel veel kracht los.
Daarna de lijm erg warm maken in heet water of iets en dan kun je de lijmresten verwijderen.
Die moertruuk had ik ook al geprobeerd. Zelfde effect, moer kwam los. Zal ook een met 2 comp lijm aan de slag gaan…
Wat ik 1 keer heb meegemaakt - een deksel met schroefdeksel-uitsparingen. We kennen ze. Ik aan de slag met (werkte toen in een horlogezaak) een Horotec. Met geen mo-ge-lijk-heid. Ik weet niet meer hoe precies, maar ik kwam er achter dat ik in de maling genomen werd. Met een kastmes wipte ik de deksel er zo af. Was een nep-schroefdeksel! Gekker moet het ook niet worden.
Ik geef de (zeer onwaarschijnlijke, maar toch) mogelijkheid maar even aan…