Hoi,
Het batterijtje van mijn Lorus is kennelijk leeg en dat wil ik vervangen. De caseback is een schroef. Ik heb er verschillende tools op losgelaten, maar ik krijg er geen beweging in. Heeft iemand tips?
Bekend euvel. Voorzichtig verwarmen met een föhn en dan nog eens proberen. Weet je zeker dat het een schroefdeksel is? Ik heb een paar horloges met fake aanzet voor schroef tereijl het een klemdeksel is.
Dank. Ja, het is wel echt een schroefdeksel. Ik heb het opgezocht, want ik dacht ook al dat het misschien toch wel een klikdeksel was.
Koop een Ali variant van de bergeon 5700 scheelt krassen en kan je tenminste druk en kracht op zetten om open te maken.
Truc geleerd van @BG1
Neem grote moer, vastlijmen met secondelijm en je draait met grote sleutel zo de deksel los.
Deksel met moer in aceton (nagellakremover) en de lijm laat vanzelf los.
Werkt echt en zonder schade!
Even naar de juwelier, die heeft een tool ervoor. ( als het een beetje juweliers is … )
Als het nou een Grand Seiko was, ja, maar met een Lorus ga ik dat niet doen natuurlijk.
Goed idee. Nu nog secondenlijm en aceton gaan halen.
Eens kijken. Zou misschien handig zijn om te hebben.
Het is al met al minder werk dan de hele boel vastlijmen denk ik…
Maar goed, jouw Lorus…
Als ik naar een juwelier ga, kom ik met een nieuw horloge thuis. Gevaarlijk gebied voor mij.
Ondertussen ben ik behoorlijk chagrijnig geworden: alle tools schieten los, krassen volop, en geen beweging in te krijgen. Die notches lijken niet diep genoeg. Maar misschien is het kreng al kapot, want ik heb het net op mijn bureau gekwakt. Dat moet toch simpel kunnen, zo’n batterijtje vervangen? Grrrrr
Als je lijm had gekocht geen krassen
Wat jammer
Ik had laatst ook moeite om een schroefdeksel open te krijgen… Heb daar echt veel kracht voor moeten zetten. Toen ie eindelijk in beweging kwam zag ik een o-ring uit de kast komen. Ik vermoed dat die in het schroefdraad terecht was gekomen.
Met zo’n kasthouder en een 3 tands uurwerk opener is het me wel gelukt.
Horloge in de houder.
Opener erop, pinnetjes nog ff strakker zetten.
Dan goed druk van bovenaf, en proberen te roteren.
Het is net zoals bij het vastschroeven van kruiskopschroeven, goed aandrukken zodat het bitje niet uit de kop kan schieten.
Werkt inderdaad als een jekko @PetraO en nog mooier…… het leverde me twee heerlijke Dubbel-Bocks op van @vouwfietser
Ik kwam deze methode ook tegen op youtube. Kan bijna niet geloven dat het werkt. Je zou denken dat je die moer weer losdraait. Maar het bewijs is doir jullie en door die youtuber geleverd.
Ach ja, de krassen zitten aan de achterkant en het is geen rolex, he, die ik full set wil verkopen.
Ik laat, just to be sure, de lijm wel 24-48 uur uitharden!