Onderstaande nieuwe aanwinst. Een Glycine (34 à 35 mm) in een Compressor (type 1) kast van Piquerez (EPSA). Iemand enig idee hoe dit horloge open kan / moet? Achterzijde is glad, met nummers en een markering aan één zijde, echter géén sleufje o.i.d. voor een kastopener…
Foto van het uurwerk gaat dus vooralsnog niet lukken ;)… Draagt verder erg mooi… Lekker strak design ook wel… beetje Max Bill, Antea-achtig… Deze gaat in elk geval niet direct in de verkoop. Diameter is 34,5 à 35 mm, dambord op het kroontje is typisch voor de Piquerez Compressorkasten!
Gefeliciteerd met je aanwinst, staat goed om je pols. Is 'ie dan eindelijk toch binnen. Heb je kleiner-dan-gemiddelde polsen? Wat betreft de kast, ik weet totaal niet hoe je zoiets open krijgt.
hoi Jeroen,
hoe die kast open moet weet ik niet…wat ik wel weet: een fantastisch horloge. Goed afgewerkt, uitgelijnd, detail kroon en een mooi en goed behouden wijzerplaat.
Veel plezier ermee en succes met het zoeken naar de oplossing
gr Steef
Eerst een vraag: hoe weet je, dat het een Piquerez kast is? Staat op de bodem het scaphandre (duikklok) symbool en/of de naam?
Helaas bestaat de fabriek (Ervin Piquerez SA) niet meer. Ze maakten buitengewoon goede kasten.
Ik werk al een hele tijd niet meer in de horlogeindustrie, maar mijn eerste reactie was: tige brisée (tweedelige opwindstift) en werk eruit halen via de bovenkant. d.w.z opwindstift eruit, glas eruit, en dan werk eruit.
Het volgende bericht (zie bijdrage van 660feet van 16.1.2007 13:17) schijnt dit te bevestigen. Let ook op de opmerking, dat de bodem er wel in maar niet meer uit kan!!
Ik weet, dat er ook Pontiac horloges waren met Piquerez kasten (of t ook compressor kasten waren weet ik niet meer), misschien weet Ferrie Schweitzer nog hoe dat precies was, maar ik weet niet of hij ooit hier op t forum komt.
Succes, en begin pas met openmaken als je ook weet hoe hij weer dicht moet!
Volgens specs zouden de duikklok en naam aan binnenzijde moeten staan. De ‘hatched’ kroon schijnt typisch EPSA te zijn (ook op de latere Supercompressor kasten). De achterzijde (aansluiting op kast) komt aardig overeen met een doorsnedeplaatje dat ik ergens vond. Er staan aan één zijde van het deksel een markering bestaande uit halve cirkeltjes…
Ik zoek verder en laat hem tot dan lekker dicht!
Die Compressor-Versionen haben im Gegensatz zur Super-Compressor-Version keinen Schraubboden sondern einen fest montierten Boden mit verlängertem Schaft, der an der Innenseite des Gehäuses durch eine kräftige Federring-Konstruktion gehalten wird. Das Gehäuse besteht zwar aus mehreren Teilen, der Boden sollte aber nicht geöffnet werden. Er sitzt bombenfest und hat auch seitlich keine Kerbe. - Jegliche Versuche mit einem normalen Schalenmesser sind zu 100% zum Scheitern verurteilt. In der Realität weisen diese Gehäuse oft starke Kampfspuren auf, da leider nicht selten versucht wird, den Boden mit Gewalt zu öffnen.
Dit komt overeen. Niet openmaken dus Mijn exemplaar is niet beschadigd overigens!
Gelukkig maar Ed… Gelukkig maar… Stel je voor dat ik met geweld had geprobeerd het horloge van zijn achterdeksel te ontdoen. Dat zou het einde van de wereld betekend hebben:
En ik zag, toen Het het zesde zegel geopend had, en ziet, er werd een grote aardbeving; en de zon werd zwart als een haren zak, en de maan werd als bloed.
En de sterren des hemels vielen op de aarde, gelijk een vijgeboom zijn onrijpe vijgen afwerpt, als hij van een groten wind geschud wordt. En de hemel is weggeweken, als een boek, dat toegerold wordt; en alle bergen en eilanden zijn bewogen uit hun plaatsen. En de koningen der aarde, en de groten, en de rijken, en de oversten over duizend, en de machtigen, en alle dienstknechten, en alle vrijen, verborgen zichzelven in de spelonken, en in de steenrotsen der bergen, etc.
Hier kom ik voor info, op het ‘andere’ forum voor de gezelligheid