Openen Lasita Compressor

Om niets kapot te maken heb ik een stukje hout (restje van een balk) en daar een paar gaten in geboord voor 36, 38 en 40 kasten.

Met deze tool van hard staal en dunne ‘lip’ kom ik overal tussen en gebruik het hout als basis voor de hefboom, niet de kast.

1 like

Goeie tip, om een houten mal te gebruiken.
Dank!

Of deze? Hoeft geen Bergeon te zijn.

Niet zo een goed idee als je geen schade wil aanbrengen aan de lug.

Moet je ook wel mee kunnen werken of je draait alles in de vernieling omdat het gevoel niet 100% overkomt hoeveel kracht je zet.

Deze gebruik ik, multifunctioneel maar veel te duur voor hobby.

afbeelding

En als het snel moet gaan voor bv een batterijtje, dan gebruik ik deze voor de moeilijke gevallen (maar niet op volle kracht)

afbeelding

3 likes

Moet je ook wel mee kunnen werken of je draait alles in de vernieling omdat het gevoel niet 100% overkomt hoeveel kracht je zet

Klopt! De ‘truc’ is om de wig net onder de deksel te drukken en dan de pen (rechtsboven bij de tools in de foto) in de wig zetten en draaien totdat de deksel loslaat.

Ben geen fan van wiggen aan twee zijden, een zijde een wig, de andere zijde de nylon ‘stub’.

2 likes

Eens met beiden, zo doe ik het ook. Ik leg er bij echt “near mint” kasten/deksels (zoals laatst een gouden vintage IWC) ook nog een transparant laagje plastic tussen; die ik ook voor wijzerafname (ter bescherming van de plaat, vooral) gebruik. En - de steekbeitels mooi braamvrij houden!

2 likes

Nogmaals, met een gereedschap waarbij je een wig tussen het deksel en de kast drukt krijg je een compressor kast niet open. Een compressor kast heeft weliswaar een groef, maar die zit in het deksel en niet tussen het deksel en de kast. Je kunt deze groef wel gebruiken om met een kastmes het deksel te lichten of met een kastopener en dan afsteunen op een lug.
Ik gebruikte het volgende DIY gereedschap bij twee Pontiac compressor kastjes.

De halve maantjes klemmen op de lugs en de mesjes op het t-vormig deel zitten in de groef van het deksel. Met de drie boutjes werkt het geheel als een poulietrekker.

7 likes

Heeft u er ook uitsparingen in gemaakt voor de kroon en lugs?
Ik probeer het te visualiseren .

Heeft u er ook uitsparingen in gemaakt voor de kroon en lugs?

Boor eerst een gat met een variabel diameter gatenzaag. Dan leg ik de kast er op en teken af waar lugs en kroon zitten. Met een kleine beitel wat materiaal weghalen zodat het er mooi (klem) in zit.

Dit gaat een tijdje goed, totdat ik een kast heb met kleinere lugs. Dan nieuw gat boren en weer met de beitel aan de slag. Na een tijdje heb je een eind hout waar de meeste horloges wel in passen. Eventueel een beetje rodico als het net te ruim is.

Als het deksel erg vast zit dan doe ik een stalen maatlatje on de tool zodat die niet in het hout ‘wegzinkt’.

1 like

Holy shit Coos wat een fancy gereedschap :star_struck:
Er is tot nu toe geen compressor die ik niet met een simpel kast mes zonder schade heb opengekregen, maar alleen voor de looks zou ik deze al willen :grimacing:

Helemaal duidelijk

Ik zal aan je denken als ik hem ooit weg doe.

1 like