Openen vintage seiko 2205-3140

Onlangs kwam uit een la een oude dames Seiko tevoorschijn. Dit horloge uit 1975 heeft meer dan 35 jaar in een la gelegen en begon na enig coachen toch spontaan te lopen

Het is een high-beat automaat & handopwinder met een Seiko 2205 uurwerk. Ik wil mijn echtgenote verrassen door het horloge een welverdiende servicebeurt en tlc te geven maar loopt tegen het probleem dat ik geen flauw idee heb hoe deze kast te openen. Ondanks lang zoeken blijft het een enigma.

Is er iemand die mij de verlossende tip kan geven?

Hieronder een aantal foto’s van het horloge.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Ronald

Ik vermoed de band demonteren en dan zie je een inkeping aan zowel de boven als de onderkant. Hier zitten een paar drukpunten. Deze moet je tegelijk indrukken en dan naar boven werken.

Leuk ding trouwens :thumbsup:.

Hartelijk dank! Dat blijkt inderdaad de oplossing. Vervolgens is er een nieuwe uitdaging, het binnenwerk lijkt in een massieve kast te zitten :cry: …

Het lijkt erop dat deze dame niet gediend is van intimiteiten…

Nee hoor, gewoon het glas er af halen en dan kan het hele werk met de wijzerplaat er uit.

Glaasje er even af wippen, de plakkerige pakking houdt hem vast.
Opwind as moet er uit, bij Seiko horloges moet je meestal een palletje indrukken. Glaspakking verwijderen en goed kijken of je ter hoogte van de opwindas een inkeping in de zijkant van wijzerplaat ziet (bijvoorbeeld) en dan zit daaronder een metalen palletje dat aan de zijkant van het horloge tevoorschijn komt. Meestal als je de kroon in de wijzer verstel stand zet. Even met de loupe kijken en aan de kroon trekken, meestal zie je wel wat er gebeurt.

O, ja. Inderdaad even de kroon verwijderen :smile:.

Bedankt!

Het is ook opgesloten in een gesloten kast, en het uurwerk moet via voorkant uitgehaald worden :scream: dus eerst het glas en dan de rest :wink: Ik heb een seiko hi-beat chronometer 5626-7090, met een dichte kast. Succes en met een beetje zoeken kan je het vinden op internet
Groet Iwan:motorcycle:

Inmiddels is dat allemaal gelukt. Opvallend is dat de kroon van het type “snap-on” is, dat heb ik nog niet eerder bij Seiko aangetroffen. De truc bleek te zijn om de kroon zodanig te verdraaien dat de opening verticaal stond en dan kon het hele uurwerk eruit gelicht worden. Overigens een verfijnd uurwerk !

Bedankt voor jullie tips,hieronder nog een foto van de betreffende kroon en van het prachtige uurwerk.

6 likes