Openmaken zakhorloge?

Mijn vader kwam vandaag even bij ons op de koffie en gaf me toen het onderstaande zakhorloge. Hij heeft het ooit gekocht om zich er een keer in te verdiepen, maar dat is er nooit van gekomen. Nu wil ik graag een poging waren om het aan de praat te krijgen, maar het eerste probleem waar ik tegenaan loop is dat ik het niet openkrijg.
Ik zou denken dat door op het kleine palletje te drukken je de klep kunt openen, maar het palletje is lam/stuk. Zul je altijd zien. :smile:
Weet iemand misschien of er nog een andere manier is om het te openen?

Die inkeping rechts op de laatste foto…
Mes er tussen en je kunt 'm open klikken

1 like

Had ik wat gedachten over laten gaan inderdaad. Maar breek ik dan niets af?

Nee hoor…gewoon een bestek mes met bolle punt.
En anders aardappelschilmesje met botte kant.

1 like

Het palletje is wrs ook niet lam, maar is om de uren wijzer te verzetten. Goed (!) Indrukken en aan de kroon draaien en als het goed is draait de urenwijzer dan…

edit. Als ik nu goed kijk lijkt het palletje weg te zijn…daar had een klein knopje tussen moeten zitten volgens mij…

1 like

Thanks, gelukt. Was inderdaad gewoon een mesje ertussen en ‘plop’: open.

@dins1 Het knopje zit er nog in. Ingedrukt, maar blijft in die positie zitten.

1 like

Waarschijnlijk is de veer gebroken die de wijzerverzetknop weer omhoog drukt. De seconde wijzer is ook weg. Als het uurwerk niet loopt en je hebt er geen versand van dan zou ik er niet aan gaan rommelen. Loopt het uurwerk wel dan zou ik hem toch laten schoonmaken, de olie kan dan wel eens wat hard geworden zijn en dat is slecht voor de tappen die dan in kunnen slijten. Ik heb wel voldoende onderdelen op voorraad om het in orde te maken
Met vriendelijke groet Martin Meijer