Opfrisbeurt Tissot Seastar Lemania

Ik heb al een NA topic gemaakt, dus hij hoeft geen introductie meer:

http://www.horlogeforum.nl/t/nieuwe-aanwinst-uit-australie/63263

Maar toch nog even een paar “voor” plaatjes:

Met name de verkeerde pusher is me een doorn in het oog, maar omdat de servicehistorie onbekend is kan een service van het uurwerk waarschijnlijk ook geen kwaad.

Begin zoals gewoonlijk met het verwijderen van het uurwerk en het demonteren van de kast; hierbij kom ik alweer genoeg viezigheid tegen:

Bij demontage van de pushers blijkt de onderste niet alleen een kroon als knop te hebben, maar ook ontbreekt de veer.

Nu zitten nog de ingeschroefde delen van de pushers in de kast. In principe kun je die met een speciaal stuk gereedschap verwijderen door de aanwezige buitenvertanding op de busjes. Bij de onderste gaat dat in elk geval niet lukken, het jarenlange schuurwerk van de kroon daar heeft de buitenvertanding nagenoeg verwijderd.

Er moet dus ander gereedschap aan te pas komen. Eerst voorzichtig met een tangetje, maar dat helpt niks; daarna minder voorzichtig met een tangetje; werkt ook niet; je drukt meteen het busje plat, maar draaien ho maar. Uiteindelijk het busje uitgeboord tot een net kleinere diameter dan de schroefdraad en vervolgens beginnende bij het er nog uitstekende deel een kant van het busje naar binnen geslagen zodat uiteindelijk de diameter kleiner wordt. Na een kwartiertje hakken heb ik tot halverwege het busje doorgehakt en kan ik uiteindelijk het restant eruit draaien.

Niet typisch gereedschap dat ik vaak op horloges loslaat:

Gelukkig is de schroefdraad in de kast nagenoeg ongeschonden uit de strijd gekomen. Ik kan nu de schroefdraad opmeten om nieuwe pushers te bestellen. De nieuwe blijken netjes te passen, maar zijn wel net een fractie langer dan de oude. Omdat ik geen verschillende pushers wil besluit ik de bovenste pusher ook maar te verwijderen. Eerst nog geprobeerd om met de oude knop van de pusher een gereedschapje te maken om het busje eruit te draaien maar dat werkt niet, de vertanding schiet er gewoon overheen. Dus maar de inmiddels beproefde hakmethode gebruikt.

De nieuwe pushers erin:

Nu moeten de stiften nog op de juiste lengte gemaakt worden. Daarvoor moet weer even het uurwerk erin om de lengte te bepalen. Na het nodige meet- en vijlwerk past het allemaal.

Nu het glas maar eens bekijken. Omdat het glas door de ronding van de kast deels er bovenuit steekt is het daar behoorlijk beschadigd. Ik heb een nieuw glas van een PR516 op de kop getikt wat netjes de juiste buitendiameter heeft, maar de binnendiameter waar het afdekringetje in moet passen is te klein. Dus toch maar even het oude glas opknappen. Hiervoor heb ik met een gemodificeerde glasklem en een boormachine even een soort van “draaibank” gemaakt om het glas weer een beetje vlak te krijgen. Achtereenvolgens P400, P2000 en P3000 losgelaten op het glas tot alle butsen eruit zijn.

Het midden van het glas nog even handmatig nageschuurd.

Tenslotte nog even tekeer gegaan met polywatch:

Ring er weer in:

En weer in de kast.
Intussen ook de kast gepoetst en de voorkant met scotchbrite behandeld. Er zitten helaas wel een paar krassen die te diep zijn om te verwijderen zonder door de goudlaag heen te gaan. Ik laat het voor nu even zo. Misschien dat ik later nog een keer de kast compleet aanpak en opnieuw verguld, maar daarvoor wil ik het vergulden eerst nog wat beter in de vingers hebben.

Nu is het uurwerk aan de beurt. Omdat ik nog nooit chrono’s heb geserviced (en omdat de zomer eraan komt en ik nu lekker horloges wil dragen in plaats van dagenlang op zolder te zitten) heb ik hier professionele hulp ingeroepen; ik heb mijn “horlogecoach” :smile: @Floris155 gevraagd of hij het Lemania 1281 uurwerk onder handen wil nemen. De foto’s hierna zijn dus van zijn hand.
Na een korte inspectie heeft hij geconstateerd dat de olie compleet is uitgedroogd en dat een complete service geboden is.

Zo ziet het uurwerk eruit na het verwijderen van de wijzerplaat.

Helaas blijkt een van de vorige horlogemakers met straffe hand de boel gemonteerd te hebben; veel schroeven zitten muurvast, en deze is zelfs gebroken.

Gelukkig lukt het om het afgebroken stuk uit te boren zonder de schroefdraad te beschadigen. De wijzerplaatzijde van dit uurwerk is identiek aan het befaamde Omega 321 uurwerk, dus de vervangende onderdelen komen uit de Omega magazijnen.

Demonteren van het chronograaf-gedeelte:

En daarna kom je bij het basis-uurwerk:

De raderkloof met kroonrad, dat bij dit uurwerk dus aan de onderzijde zit.

En de platine met de raderen .

Het seconderad is ook wat mishandeld:

Ik weet nog niet veel over chrono’s maar schijnbaar zorgt dit veertje op de veerton voor de slip van de uurteller zodat die alleen meedraait als de chrono is ingeschakeld.

Hier de complete puzzel die weer in elkaar moet passen:

Voor de zekerheid maar een nieuwe veer gemonteerd, bij een chrono zit de veerton nogal verstopt, dus “even” een veer vervangen is er niet bij.

Alles schoongemaakt en shocks gemonteerd:

Basis uurwerk gemonteerd en geolied:

En de chrono ook weer gemonteerd.

Ook de wijzerplaatzijde is weer compleet:

Wijzerplaat erop:

En de wijzers.

Uurwerk weer in de kast.

En klaar.

Natuurlijk blij als een kind toen Floris hem weer terug kwam brengen. Meteen om de pols gedaan en intussen al een paar dagen gedragen.

Tot slot een paar plaatjes van het eindresultaat:

En het onvermijdelijke wristshot. Met mijn mini-pols lijkt een 34 mm klokje nog heel wat. Eindelijk eens een voordeeltje van een kleine pols.

Allemaal bedankt voor het kijken en Floris bedankt voor de goede en snelle service!

87 likes

Geweldig :+1:

1 like

Gaaf!!! Bedankt voor dit mooie foto verslag!
:ok_hand:

1 like

Mooi eindresultaat ! Veel draagplezier van deze unieke klok.

1 like

Mijn beste,

Man man man, wat een schitterend resultaat!!
Magnifiek hoor!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Waanzinnig wat een mooi verslag en fantastisch resultaat

1 like

Geweldig horloge en complimenten voor het gedane vakwerk.

1 like

Petje af voor jou en Floris met dit mooie resultaat.:ok_hand:
Mooie foto’s en heel leerzaam.

1 like

GE-WEL-DIG verslag, mooi werk en eindresultaat!!!:heart_eyes:

1 like

Bedankt voor het posten van deze restauratie. Erg leuk! En een mooi resultaat!

1 like

Ik hou van dit soort topics.

1 like

Proficiat met deze schitterende mini-Tissot! En wat een vakwerk!
Jammer dat zoiets op mijn polsen niet staat…

1 like

ik herkende die klok van vorige NA post - dit beestje blijft op je netvlies hangen. Wat een mooi restauratiewerk, maar wat een schitterende Tissot ook, gewoon WOW…. jaloers !! :slight_smile:

1 like

Top verslag! geniet ervan :thumbsup:

2 likes

Dat doe ik zeker! Thanks.

@wbcoupe en @Floris155 Geweldig!

Bedankt voor het verslag! Heel mooi en spannend om te zien.

Leuk de glasafnemer in de rol van spantang te zien, goed bedacht :grinning:

2 likes

Knap werk, deze mag weer gezien worden. Geniet ervan :thumbsup:

1 like

Mooie reportage en ditto klok!

1 like

Prachtig verslag. En een super “opstanding” van een klassieker.

Petje af.

Elf.

1 like

Erg mooi verslag van een heel mooi horloge.

1 like