Opgedoken: TISSOT 'Le Locle'

Mijn oom (beroepsduiker) heeft een paar dagen geleden een Tissot ‘Le Locle’ opgedoken.
Ik was erg enthiousiast omdat ik dus erg geintresseerd ben in horloges.
"Oo, je mag hem wel hebben hoor! anders gooi ik hem toch weg…"
Ik dus helemaal blij! want volgens mij heeft dit horloge niet erg lang onderwater gelegen.

Door de open achterkant is duidelijk de staat van het horloge te zien.
Het gewicht (automaat) is nog goed in beweging! en ook zie ik meerdere tandwieltjes bewegen!
Er zit helaas nog wel (beetje) vocht in het horloge…

Toen ik het horloge goed had schoongemaakt en bestudeerd, gaf ik er paar tikjes op om te kijken of ze plotseling zou gaan lopen. Maar toen begonnen de wijzers enorm hard te draaien! (ca. 5 seconden) Ik schrok ervan…
Ik denk dat dit ermee te maken had dat de automaat erg was opgewonden, en dus zo zijn kracht los liet… kan dit?

Ook beweegt nu bij elk tikje op de kast de seconde wijzer, dus er zit beweging in!

Misschien is het mogelijk om het horloge water vrij te maken, en zo de slinger (noem ik dat zo?) aan te wringen.

Ik hoop dat er nog wat van te maken valt!!

Helaas brak de kroon af toen ik voor de tweede keer de wijzers wou verstellen.

Zie hieronder de foto’s voor een indruk:

Groeten, Louis de Leeuw

Ik wil niet negatief zijn maar die oranje kleur door de kast heen zegt niet veel goeds. Volgens mij zit hij vol met roest. Het feit dat de kroon afbrak duidt er ook op dat er makkelijk water in zou kunnen zijn gekomen. Wel een leuk verhaal.

Mooi verhaal zeg!:slight_smile: Maarre waarvan is het uurwerk gemaakt dat het zo verroest is?

dreski Schreef:

Ik wil niet negatief zijn maar die oranje kleur
door de kast heen zegt niet veel goeds. Volgens
mij zit hij vol met roest. Het feit dat de kroon
afbrak duidt er ook op dat er makkelijk water in
zou kunnen zijn gekomen. Wel een leuk verhaal.

Het hele horloge was oranje/bruin aangeslagen!
Dit heb ik met een licht vochtige doen, en wat Cif weggehaald.

Best een duur horloge geweest.
Als de wijzertjes gaan ronddraaien ontspant de veer, dat kan volgens mij alleen als er iets afbreekt, het anker of zo.
Het uurwerkje is van ETA en komt heel veel voor.
Groet. Chris

Ik zou hem weer heel snel terug gooien, dit gaat anders veel geld kosten…

Ik zou zeggen probeer er zelf wat van te maken. Laten repareren is te duur. Probeer het roestvrij te maken en wat vervangende onderdeeltjes te scoren.

Wel leuk zoiets op te duiken :smiley: . Ook wel reparabel, maar de boel moet wel z.s.m. uit elkaar om verdere schade (roest) te voorkomen. Enkele onderdelen zul je sowieso wel moeten vervangen (denk i.i.g. aan de kroon en opwindas, veer met veerton en mogelijk wat ander spul, afhankelijk van aanwezige roest). Alle onderdelen in ieder geval snel in de schoonmaakmachine stoppen, drogen en olie geven en in elkaar zetten als je alles compleet hebt (dus ook de benodigde vervangende onderdelen). Aan evt. benodigde onderdelen zal niet heel moeilijk te komen moeten zijn, aangezien het uurwerk inderdaad erg gangbaar is. Dan een mooie nieuwe lederen band er op (de sluiting kun je waarschijnlijk wel hergebruiken) en…

Succes en laat de afloop/ het eindresultaat eens weten.

Niels

ik zou hwm los halen en kijken of de asjes van de wijzers niet verroest zijn, je kunt er makkelijk een nieuw 2824 uurwerk inzetten of een 2804 ( volgens mij zelfde afmeting ). Als je de plaat goed laat drogen dan heb je weer een leuk horloge.

cif is funest voor horloges lijkt me,…

en als het niets wordt verkoopo je hem gewoon op dit forum. leg er wat geld bij en… Nou je hebt mazzel er wordt toevallig zo’n zelfde horloge aangeboden. en dan als nieuw.

Ps zonder gekheid als je het zelf niet ziet zitten om hem uit elkaar te halen en te repareren moet je er wel snel wat aan doen. of laten maken of verkopen want als je lang wacht wil niemand hem meer.
volgens mij is hij wel te repareren.

Succes
Arie

Dag allen,

Vandaag heeft mijn oma het horloge naar een (goede) Juwelier gebracht.
Ik weet nog niks over hun conclusie…

Toen ik heb net mijn opa & oma gebeld om te vragen hoe het was afgelopen, ze zeiden:
‘We krijgen nog bericht’

Dus wie weet is er nog een kans!

Gr. Louis de Leeuw

Hoop doet leven!

Maar via de juwelier wordt het waarschijnlijk wel erg prijzig. Zodanig, dat het al snel interessanter is een mooie 2e hands te kopen.
Maar ik ben benieuwd…
Niels

Wat een grappig verhaal zeg!Zo wordt het bijna een Tissot"le snorkle":slight_smile:
Gr dennis

Vorige week bericht gehad van de juwelier, dat er een compleet nieuw uurwerk in moet om hem weer werkende te maken.

Dan kom ik ongeveer op 200 euro excl. overige reparatie kosten.

Dit is te duur voor een scholier als mij… helaas.

Gr Louis

Als je wilt wil ik het weleens in de gaten houden of er een eta 2824 voorbijkomt! (voor een betere prijs dan uiteraard)

Tuurlijk is dat te duur je kan hem kopen hier voor 150 euro bij de aanbiedingen, van jaap wim geloof ik=

Absoluut.

Het meest interessante zou zijn om een chinees uurwerk te kopen, zoals dit:

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=43661

De Seagull ST24.

Zou nagenoeg bouwgelijk moeten zijn aan de eta 2824, stukken goedkoper, vergelijkbare kwaliteit en op dezelfde plaatsen de gaten voor de dial.
Uiteraard zelfde afmetingen als de eta heeft.

Ja zo zie je maar weer, als je zelf kan “prutsen” aan je horloge gaat het natuurlijk veel beter …(en goedkoper)

Maar pas op voor de juwelier, soms zeggen ze veel …

Wellicht is dit iets:

http://cgi.ebay.nl/Automatikwerk-TY2130-als-Ersatz-fuer-ETA-2824-2_W0QQitemZ290255596229QQihZ019QQcategoryZ57720QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem