Opgelet voor deze verkoper op 2dehands.be!

Beste mede-forumleden,

Ik wou jullie even waarschuwen voor volgend zoekertje waar ik op gereageerd had op 2dehands.be:
http://www.2dehands.be/bijoux-horloges/horloges/automatisch-zelf-opwindbaar-horloge/rolex-1603-oyster-perpetual-123530700.html?utm_content=0&utm_campaign=link_advertentie&utm_source=ad_reactie&utm_term=0&utm_medium=email

De foto zag er correct uit, en het was weliswaar een lage prijs, maar het gaf toch niet onmiddellijk aan dat het een replica zou zijn. Even een mailtje gestuurd, en heel wat duidelijke foto’s ontvangen waaruit overduidelijk bleek dat het een echte was. Echter een niet onbelangrijke opmerking in de mail: “ik verblijf momenteel in de UK”…

Hmm… hij zou ook niet meer naar België komen op korte termijn, dus het horloge zou moeten opgestuurd worden. Uiteraard antwoordde ik hierop dat ik het niet zag zitten om met een wildvreemde zaken te doen, waarop hij antwoordde dat hij een kopie van zijn identiteitskaart zou doorsturen. Tot mijn verbazing kreeg ik deze vandaag ook toegestuurd via mail, dus kon ik op onderzoek! :slight_smile:

Eerste merkwaardigheid, zijn mailadres was “hanberg91@…”, waarop ik vermoedde dat het iemand van 1991 zou zijn. Geboortedatum op de ID-card: 17 maart 1945.

Geen probleem op zich, maar toch maar even verderzoeken. Uit nadere inspectie van de identiteitskaart was er iets opvallends aan de naam, familienaam en geboorteplaats… Het leek alsof er een randje rond bepaalde letters zat… Kijk zelf maar wat ik bedoel:

Na wat nader onderzoek over de vormvereisten van een UK passport (bedankt Google! (tu) ) kwam ik tot een interessante bevinding: de code onderaan het paspoort dient altijd te beginnen met de letter “p”, de initialen van het land, en dan de naam van de betrokkene. Wat was er te zien op de paspoort van dit individu? Dit:

Weer valt het op dat deze letters in aparte “vakjes” staan, terwijl dit duidelijk niet het geval is bij de andere vermeldingen… En belangrijker, er had moeten staan: "P<<<, maar via mail identificeert hij zich als Han(s) Berg. Voor alle duidelijkheid, ik heb géén zaken gedaan met deze persoon, en ik kan dus niet met 100% zekerheid stellen dat deze te slechter trouw is. Hij heeft meerdere horloges aan interessante prijzen te koop staan, en deze lijken me allemaal origineel, maar gelet op het bovenstaande zou ik persoonlijk het risico niet nemen. Maar een gewaarschuwd man/vrouw is er twee waard!

En laat ons bovenal niet vergeten:

Mvg,

Comit.

Niet alleen ziet het eruit dat er gerommeld is, maar staan ook voor- en achternaam verkeerd om. Dit paspoort is van iemand de Berg Hans heet :smiley:

Ik had dezelfde persoon een mail gestuurd voor een ander horloge.
Idd hetzelfde verhaal, hij zat ik London nu en niet in Belgie, toen ik hem zei dat ik familie in London had zitten die het horloge wel op konden halen hoorde ik niks meer van hem. Dit zei ik al omdat ik de boel niet vertouwden.
Zijn Email adressen:
guntelar16@hotmail.com
hanberg91@yahoo.com

Kortom, ik vertrouwde het ook niet.

groet,
Martin

De door google vertaalde advertentie zegt m.i. al genoeg.

Vahalis Schreef:

Niet alleen ziet het eruit dat er gerommeld is,
maar staan ook voor- en achternaam verkeerd om.
Dit paspoort is van iemand de Berg Hans heet :smiley:

Haha! Typisch… zo gefixeerd zijn op de details dat ik niet eens de essentie zie… :slight_smile:

C.

Deze week werd ik benaderd door een vriend die een Leica camera kon kopen via MP en wat ik ervan vond.
De prijs was zeer scherp en of ik voor hem de camera wilde ophalen. Het adres was immers een kwartiertje rijden vanaf mijn adres, terwijl hij tegen België aan woont.
Na mailcontact bleek dat dat de verkoper niet in Vinkeveen woonde, maar in UK. Afhalen tegen betaling was dus geen optie.
Daar had de verkoper het volgende op gevonden: de koper moest het geld overmaken naar Fairtrade.com .o.i.d… Een tussenpersoon die overigens zo goed als niet te googlen is. Daarna zou de verkoper de camera opsturen…

Voor die prijs zou de camera in een half uur al verkocht moeten zijn, maar de advertentie heeft zo’n week op MP gestaan en was al door een kleine 400 personen bekeken.
Onder die 400 zullen er ongewtijfeld een aantal zitten die er zijn ingestonken en geld (€ 900) naar die fake-tussenpersoon hebben overgemaakt.

Zelfde soort verhaal dus.

De markt in GB lijkt mij groot genoeg om de spulletjes - tegen scherpe prijzen - daar af te zetten.
De enige reden die ik kan bedenken om het via bijvoorbeeld MP en 2ehands.be te doen is de op koopjes beluste (en nog in sprookjes gelovende) Nederlanders en Belgen op te lichten.

Ik heb hem een mailtje gestuurd. :smiley:

Ik stel voor dat eenieder van ons dat om de dag doet. :wink:

Ohhhh, wat heb ik toch een “slecht” karakter :smiley: :D. :smiley: