Dit is een Omega automaat die ik rond het jaar 2000 via Ebay in de VS heb gekocht. Ik meen dat het een bumper-automaat is uit 1948 of daaromtrent. Het uurwerk zit in een ‘10K Goldfilled’ kast, inclusief achterdeksel.
Een van de eerste jaren dat ik hem had ging ik er mee naar een reputabele horlogemaker en handelaar in vintage horloges in Maastricht om hem een beurt te laten geven. Deze adviseerde toen geen geld in het horloge te steken omdat de wijzerplaat opgemaakt was en blijkbaar de markt voor vintage horloges toen ook erg slecht was. Delen jullie overigens op basis van de foto’s het standpunt dat de wijzerplaat van dit horloge is ‘opgemaakt’? En vinden jullie dat het indertijd gekregen advies nog steeds geldt?
Ik heb het horloge gehouden en het bij een andere horlogemaker wel laten onderhouden. Ik ben daar blij om, want ik draagt het nog graag en het loopt als een tierelier en behoorlijk nauwkeurig. Het was door de Moonswatch-consternatie dat ik op het idee kwam weer een tijd een vintage Omega te gaan dragen, maar ik moest steeds weer denken aan die ‘opgemaakte’ wijzerplaat.
Indertijd (begin deze eeuw) zei me dat niets, maar sinds ik op HF zit kom ik de term opgemaakte wijzerplaat vrij vaak tegen. Kan iemand me aangeven wat daar eigenlijk precies onder verstaan moet worden? Op dit moment begrijp ik dat er mee bedoeld wordt dat in het verleden van het horloge een horlogemaker er een zelf vervaardigde wijzerplaat in heeft gezet ter vervanging van een blijkbaar beschadigde of te gepatineerde oorspronkelijke wijzerplaat.
Alleen, hoe moet ik mij dat voorstellen en hoezo ‘kon dat uit’? De betreffende horlogemaker moet dan de wijzers en wijzerplaat hebben verwijderd, de opgelegde (gouden of goudkleurige) indices en het omegalogo hebben verwijderd, vervolgens óf een standaard vervangingswijzerplaat hebben gebruikt of de bestaande opnieuw hebben geverfd en de indices en het logo er weer (netjes!) op hebben bevestigd. Heeft de horlogemaker dan zelf met een penseeltje er weer de merknaam en ‘automatic’ op geschilderd of zo? Of hoe deed of doet men dat? Was een goede vervangingsplaat niet bij Omega te krijgen of was dat erg duur? (Duurder dan al het werk voor het opmaken van de plaat) En hoe is die situatie nu? Worden er nog steeds wijzerplaten ‘opgemaakt’? Of zijn de tarieven zo gestegen dat dat nu niet meer uit kan waar dat eerder wel uit kon? Is er een periode aan te wijzen waarin wijzerplaten werden opgemaakt en waarna dat niet of nauwelijks meer gebeurde (India uitgezonderd)?
Ik ben voorlopig niet van plan het horloge te verkopen, maar ik kan het ook niet uitsluiten. Ik heb meerdere Omega’s uit de jaren ’50 en ’60 en hecht hier ook weer geen bijzondere waarde aan. Ik kan het zo laten en het horloge alleen om de 10 jaar een beurt laten geven, maar als er een betaalbare oplossing is om het horloge er beter uit te laten zien en mogelijk zelfs de waarde te laten herstellen, wil ik dat graag overwegen. Daarom hoor ik graag welke informatie er op HF bekend is over het opmaken van wijzerplaten toen en nu en eventuele alternatieven daarvoor.
Dit is heel zeker een opgemaakte wijzerplaat; de streepjes van de subdial staan half buiten de subdial geprint; iets wat Omega origineel zeker niet deed. Verder zijn de leters van het “Omega” en “automatic” ook vrij slordig.
Opnieuw opgemaakt wil over het algemeen zeggen dat de originele wijzerplaat van lak wordt ontdaan, en dan opnieuw gelakt en vervolgens met een tampondrukmachine opnieuw wordt bedrukt. Dit is het lastigste deel, omdat je de juiste “cliché’s” moet hebben om de juiste bedrukking te maken. Die hebben de meeste redialers niet dus maken ze iets wat vaak net een verkeerd lettertype heeft. Verder hebben ze een aantal standaard dingen liggen voor minuten- of secondenstreepjes, maar als de diameter niet helemaal klopt krijg je het effect wat je op jouw horloge ziet.
Overigens worden over het algemeen de indexen er niet afgehaald, maar na het lakken weer kaal gepolijst.
Verder is ook de lume opnieuw aangebracht, dat kun je zien aan de rare groene kleur en het feit dat het vrij slordig is gebeurd.
Redialen gebeurt nog steeds veel, dat is niet iets van het verleden. Een vervangende wijzerplaat kopen bij Omega is over het algemeen niet mogelijk voor modellen die al lang niet meer gemaakt worden, en verder levert Omega die niet aan onafhankelijke horlogemakers.
Ja. De opgemaakte plaat zorgt ervoor dat het niet de moeite is imho. Vitnage horloges zijn met name interessant voor verzamelaars, en dan is de staat en originaliteit doorslaggevend. Een opgemaakte plaat is direct de verzamelwaarde weg.
Je ziet het nog wel eens als mensen sentimentele waarde hechten een een horloge en de originaliteit minder belangrijk vinden… of winst willen pakken door de slechte staat te verhullen.
Niet iedereen denkt er helemaal hetzelfde over, daarom gebeurt het nog steeds. Bovendien heb je soms geen alternatief. Als de wijzerplaat door vocht of andere schade volledig naar de knoppen is, kun je er met een redial nog een toonbaar horloge van maken. En met een goede redail zelfs een mooi horloge. Alleen is de verzamelwaarde inderdaad wel minder.