Dingen worden ook geregeld gehacked. Zonder 2fa, kijken kwaadwillende makkelijk mee als ze in je router zitten.
Lekker je routine observeren en weg is die collectie.
Of kijk ik teveel films?
Kun je ook met lokaal draaiende cameras. Heb 2 monitors en zie gewoon wat er gebeurd. Beelden worden lokaal opgeslagen.
2FA allemaal goed en wel maar mijn account moest blijkbaar ook opnieuw geactiveerd worden. Na 3 emailadressen geprobeerd te hebben duurde het nog een hele werkdag voor de bevestigingslink ergens door kwam. Ik heb al sneller online bestellingen binnen gekregen…
Hier zie ik het veel harder mis gaan. Wat als een inactieve account plots weer inlogt en de melding krijgt dat hij MFA even aan moet zetten? Een fraudeur doet dat ook gewoon. Sterker nog, ik zie ze nog wel een recovery mail sturen ook als ze toegang hebben tot de mail account van zo een lid. Fake it till you make it.
Daarom is een fatsoenlijk Identity Management proces waarbij ongebruikte accounts verdwijnen toch wel erg belangrijk. Security is zo sterk als de zwakste schakel in het proces.
Wellicht een idee dat het overwegen waard is voor de veiligheid (gezien op een Frans horlogesforum): het gebruik van een VSA (Vignette sécurité Antifraude).
of BEVEILIGINGSSTICKER
Alle advertenties (te koop of te ruil) moeten een foto bevatten van het horloge, geplaatst op een van de volgende ondergronden:
1/ Een verfrommeld stuk papier uit een krant of tijdschrift, met rasterlijnen of strepen, waarop u uw gebruikersnaam hebt geschreven. Omcirkel uw duidelijk geschreven gebruikersnaam met een pen of stift: dit voorkomt dat letters worden gekopieerd en geplakt om advertenties te vervalsen(Je kunt ook de datum toevoegen waarop het in de verkoop is gegaan) . Schrijf bij kranten- of tijdschriftpapier niet op de witte gedeelten.
2/ Een paginagrote, meerkleurige afdruk van uw gebruikersnaam, uiteraard verfrommeld.
Kortom, het volgende is essentieel: geen gewoon papier zoals hierboven beschreven, noodzakelijkerwijs verfrommeld, met de gebruikersnaam duidelijk geschreven en het horloge erop geplaatst. Schrijf uw gebruikersnaam slechts één keer op het papier en maak slechts één goede foto van de VSA-sticker en het horloge, recht van voren. Slechts één! Het risico van het vijf of zes keer schrijven van uw gebruikersnaam is dat deze onvermijdelijk uit een foto wordt geknipt, waardoor deze onbruikbaar en kwetsbaar voor oplichters wordt.
Elke mogelijke interpretatie van de gebruikersnaam, zoals een kattenpootafdruk of het handschrift van mijn dokter op mijn recepten, zal ertoe leiden dat de advertentie zonder uitleg wordt uitgesloten of zelfs verwijderd.
HF heeft inmiddels 2FA verplicht gesteld - zoals je hier hebt kunnen lezen - en is nog bezig om wat opschoon-/inrichtingsacties door te voeren om het moeilijker te maken voor kwaadwillenden om in te loggen.
100% ‘technische’ zekerheid is er nooit dus ook wij verwachten van onze gebruikers waakzaamheid. Vooral als je wordt benaderd voor aan- of verkoop. Doe altijd goed je huiswerk en bij twijfel, niet inhalen! Oh enne, gebruik voor elk platform/applicatie een ander sterk wachtwoord(zin). Dit om te voorkomen dat als er ergens eentje ‘lekt’ (bijv. Odido ofzo…) ze gelijk niet overal bij kunnen.
PS Mocht je nog vragen hebben mag je me best PB’en. Alleen op “wanneer kan ik eindelijk weer in de verkooprubriek?” geef ik geen antwoord. Dat merk je vanzelf.