Ik heb een tijdje terug een leuk oud horloge bemachtigt.
Had eerst het idee deze te verkopen of te ruilen.
Gezien de biedingen onder de 10,- op Marktplaats heb ik maar besloten het horloge zelf op te gaan knappen.
Het betreft een Haviro 15 Rubis Antichoc
Met een kleine secondewijzer op 6 uur.
Kroonstift is helaas gebroken, en het "?acryl?’ glaasje is flink beschadigt.
Heb de Caseback al verwijderd en het uurwerk is mooi schoon.
De veerton d.m.v. een coctail prikkertje opgewonden en het horloge loopt netjes.
Ben benieuwd naar wat meer informatie over het merk: Haviro, kom wel enkele zakhorloge tegen maar verder niks…
En het soort uurwerkje wat erin zit. (staat geen enkel merkteken o.i.d. op jammer genoeg.)
Tevens vraag ik me af of deze combinatie van kast + uurwerk origineel is.
Aangezien het uurwerkje er “los” inzit en tijdens het vastdraaien van de Caseback meedraait.
Het uurwerk lijkt dus alleen tegen gehouden worden door de kroonstift tijdens het aandraaien van de Caseback. (niet zo gek dat deze gebroken is dus…)
Korte opsomming van mijn vragen:
Waar komt het merk Haviro vandaan.
Wat is het voor een uurwerk
Wat is de leeftijd van het horloge.
Hoort het uurwerk bij deze kast, en is het normaal dat het zo “slecht” vast zit.
Wat is een goed adres om een nieuw bol kunststof glaasje bestellen.
Nee het uurwerk zit in een soort messing afstandhouder.
Je ziet de gaten bedoeld voor kastschroeven maar deze bevinden zicht dus achter de wijzerplaat.
Tevens is in de kast niks aanwezig om het uurwerk aan te bevestigen.
Het is op zich vrij normaal dat een uurwerk niet echt vastgeschroefd zit in de kast; er zit meestal een ring tussen om schokken op te vangen. Hier is dat een blikken ringetje. Vaak zit echter wel het uurwerk met twee “kastschroeven” geklemd aan deze ring. Deze schroeven vallen dan (eventueel met extra plaatjes) in uitsparingen in de ring. Deze zitten dus wel degelijk van achteruit in het uurwerk geschroefd.
Hier zie je de posities van de kastschroeven:
Ik zie bij die posites alleen geen uitsparingen in de ring, dus mogelijk is deze ring niet origineel, of het heeft bij dit horloge nooit vastgezeten.
Edit: Net even een paar foto’s gekeken van wat klokjes met blikken ringen die ik ooit verkocht heb, en daar zitten ook geen kastschroeven in; waarschijnlijk is dat bij dit type ring niet ongebruikelijk dat het alleen maar geklemd zit zonder schroeven.
Richard ik heb wel een stift voor je maar helaas geen passende kroon.
Je hebt dus een kroon nodig met een diameter van 4 of 5mm en tubemaat 2.25mm en het schroefdraad van de stift maat is 1,0mm (tap 10)
Als je de stift nodig hebt stuur maar een pb.
Vandaag eens even geprobeerd met welk huis/tuin/ keuken middel je een kunstof oud horloge glas krasvrij kan krijgen…
Zit al een sterretje in dus dacht ik ga het gewoon proberen!
Her en der al wat verhalen gelezen over tandpasta etc.
Nou… ik weet niet hoe ze het doen maar bij mij werkte het voor geen meter…
Toen bedacht ik me dat ik vroeger toen ik nog bij een motorzaak werkte als monteur ik Commandamt 4 gebruikte om kunstof windschermen weer netjes te krijgen.
Lekker buiten met een kopje koffie en een theedoek maar eens aan het poetsen gegaan!
En ben eigenlijk super tevreden over het resultaat!!
Aangezien iedereen waaronder ikzelf gek is van fotos!
Polijsten met tandpasta kan wel, maar bij zo’n zwaar bekrast glaasje moet je echt grover beginnen, bijvoorbeeld met p1000 schuurpapier, en daarna steeds fijner. Maar jij hebt met commandant zo te zien een heel net resultaat behaald.
Commandant 4 gebruik ik ook altijd. Ik schuur er eerst de krassen uit. Ik begin met korrel 800 dan met 1500 en 2000. Daarna even tegen de polijstschijf met wat commandant en de plrxi is als nieuw
Een erg leuk project, zo ben ik ook ooit eens begonnen. Dus maak je horlogeborst maar vast nat
Vwb de stift/kroon. Zoeken naar een donoruurwerk met stift ligt voor de hand. Je loopt dan best een groot gevaar dat de stift te kort blijkt, maar het risico toch misschien waard. Het mooiste zou een kale ongezaagde nos stift zijn. De kroon is minder relevant; veel nieuwe (old stock) kronen passen en sluiten op je kast, pakkingen sluiten prima. De stiftmaat en draad is min of meer universeel.
Dus: nieuwe stift, universele kroon naar keuze, en een nieuw glaasje met de juiste maat (vast eenvouding te vinden) en je project is 100% geslaagt.
Ben voor het projectje op het moment opzoek naar een gebruikt Fixoflex bandje, aanzet maat 16 / 17 (16.6mm)
op “normale” lengte.
Heb hier ondertussen ook al even een gezocht advertentie voor geplaatst.
"Fixoflex Horloge bandje gezocht aanzetmaat 16/17 (16.6)"
Mocht iemand wat hebben laat het even weten
Ik heb door de afgelopen twee a drie decennia heen een ‘shitload’ aan fixoflex bandjes ‘verzameld’ (zeg maar: bijvangst)
Ik heb ze altijd bewaard. Terwijl ik er jarenlang van gruwde.
Toch begin ik ze nu vandaag de dag steeds meer te waarderen. Ben blij dat ik ze nog heb.
Ik zal eens voor je kijken