Opknapbeurt 2: Eterna Centenaire

Een aantal maanden geleden maakte ik een topic over mijn Omega die Koen vakkundig had opgeknapt en waarbij ik foto’s mocht maken.

Voor de liefhebbers hier nog een linkje: Opknapbeurt Omega Seamaster ref. 166.001

Er stond al lang op de agenda om dit nogmaals te doen maar er diende zich nog geen leuk vintage horloge aan. Totdat ik op marktplaats een mooie Eterna Centenaire vond. De Eterna is een beetje de underdog onder de dresswatches maar was in die tijd toch de 3e grootste producent naast Rolex en Omega en met toch een hele rijke geschiedenis.

We beginnen met ‘voor’ foto’s.

Het horloge had een gescheurd glas maar was verder niet heel erg gehavend. Ook liep het horloge nog maar de amplitude was erg laag, dus een opknapbeurt was echt wel nodig. Gelukkig was @koen weer bereid om mij vakkundig te helpen :slight_smile:

In het horloge vinden we het caliber 1439U, wat in de basis een ETA 2433, Eterna heeft het caliber netjes gedecoreerd en hier en daar aangepast. Leuk aan dit caliber is dat je de datum kan verzetten door aan de kroon te trekken.

Het uurwerk lag al snel uit elkaar

In de schoonmaak machine

En we kunnen weer beginnen aan de montage van het uurwerk. We beginnen met de veer.

Daarna kunnen we beginnen aan het monteren van het uurwerk. Hier is goed te zien dat Eterna alleen perlage heeft toegevoegd op de zichtbare delen. Naast Koen zijn nieuwe werk tafel beschikt hij nu ook over een microscoop, erg leuk om daardoor te zien dat delen van het uurwerk toch wel wel smerig waren.

We beginnen met de tandwiel trein.

De bruggen geplaatst en een deel van het opwind mechanisme.

Ook de balans mag weer terug geplaatst worden. Ik dacht dat de veer van een speciaal materiaal gemaakt was maar Koen vertelde mij dat ze vaak gewoon blauw geverfd werden.

En de wijzerplaat zijde ook weer gemonteerd, daar vinden we de woorden patented, maar ik heb geen idee wat ze gepantenteerd hebben. Wellicht het datum systeem.

De wijzerplaat kon weer terug. Op de achterkant van de wijzerplaat vinden we denk ik het merk van de wijzerplaat maker, mocht dit niet zo zijn laat me dan weten wat het wel is, ik kon er zo snel niks over vinden namelijk. Het gaat om de letters S M A G.

En ook de wijzers konden weer terug

Daarna is de klus geklaard en heb ik wat ‘na’ fotos gemaakt. Ik denk dat dit een zeer leuke alternatief is voor een Omega, zeker nu de omega’s steeds prijziger worden.

Bedankt voor het lezen en kijken :slight_smile:

67 likes

Leuk verslag van een leuk horloge. Ziet er profi uit ook, een microscoop @koen. We wachten rustig op een nieuw verslag👊🏽

3 likes

Er is helemaal niets mis met een Eterna! Ik vind het een prachtig merk. Mooie rapportage en veel draagplezier gewenst!

2 likes

Heel leuk om te lezen en veel beeldmateriaal om van te genieten! Is Eterna niet de basis van de ETA en niet andersom? Correct me if I’m wrong.

3 likes

ETA en Eterna waren in die tijd wel erg close ja. Hoe het precies zit weet ik niet.

2 likes

Leuk verslag Niels

2 likes

Mooi verslag, mooi horloge :+1:

2 likes

Dank voor het delen van dit leuke verslag en veel plezier met de Eterna.
Zo’n stereomicroscoop staat ook hoog op m’n verlanglijstje. :blush:

2 likes

Mijn beste,

Dit zijn toch de krenten in de pap hoor!!
Mán mán mán, wat een wervelende reportage!!
Grandioos!!
Dank voor het delen!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Heel erg leuk om te lezen/zien, dank voor het delen!

2 likes

Ff off-topic: Volgens mij zijn die nog niet zo heel gek duur, tenzij je natuurlijk top off the bill wil hebben.

3 likes

Valt inderdaad wel mee, alleen staan er nog een hoop niet zo heel erg dure apparaten op m’n lijstje. :sweat_smile:

2 likes

Er is altijd iets​:man_shrugging:t4::wink:. Dacht in eerste instantie ook dat ze wel aan de prijs waren, maar ga nu ook eens wat serieuzer kijken. Wil ook mijn eigen werkplekken creëren.

4 likes

prachtige reportage genieten:

2 likes

Weer een leuk verslag en een deftig horloge! Veel plezier ervan/mee

2 likes

Prachtig horloge. Wat een verschil tussen voor en na. Altijd leuk om dit soort verslagen te lezen.

2 likes

Bedankt voor het delen!! Top!

2 likes

Goed kwalitatief gereedschap heeft zijn “prijs” , en optische instrumenten zoals microscopen zijn niet goedkoop :crazy_face: Je moet scherp en in de diepte goed kunnen zien, en afstand moet variabel kunnen zijn.
Wat @koen gebruikt is een zogenaamde 'operatie of restauratie ’ stereomicroscoop, voor een scherpe beeld en niet vermoeide ogen.
Een tweedehandsje is ook te vinden voor een “redelijke” prijs :grin:
Groeten Iwan :motorcycle:
https://www.labmakelaar.com/nld/detail/microscopen-sem-tem-microtomen/10150-nikon-smz800-1783/10150

image

2 likes

@koen goed werk en mooie foto’s @NielsV :spy::thumbsup::star_struck:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Wat een leuk verslag, complimenten en wat een prachtige Eterna!

1 like