De afgelopen tijd heb ik een aantal horloges gekocht, zo ook een Tissot Stylist van Marcel (Marz) via dit forum. Het betreft een vergulde kast met als binnenwerk een ETA 955-122 quartz uurwerk. Het uurwerk zat los in het horloge omdat er een bevestigingsring/klemmetjes/houder miste.
Het uurwerk loopt prima en ook de datumaanduiding werkt nog perfect. Hierom heb ik besloten om het ‘op te knappen’, voor mij zijn dit de eerste stapjes op dit gebied dus voor sommige lezers zal dit enigszins tegenvallen:
Omdat ik reserveonderdelen van het horloge (met zowel het serienummer als het type uurwerk) niet kon vinden op het internet moest ik zelf hier een oplossing voor vinden. Ik heb het uiteindelijk met behulp van op maat gemaakte rubbers opgelost, hiermee zit het uurwerk weer helemaal op zijn plek.
Een passend bandje vinden was nog vrij lastig, de lugs staan relatief gezien ver van elkaar vandaan waardoor er erg weinig ruimte was voor het uiteinde van het bandje. Deze maat hadden ze niet bij de juwelier (tegen een schappelijke prijs althans), het is me bij de plaatselijke bijoux-zaak alsnog gelukt. Ik heb nu een zwart leren bandje met vergulde sluiting voor aan het horloge.
Hier het horloge met gesloten achterkant:
Voor een schoonmaakbeurt alles uit elkaar gehaald, voor de eerste keer een kroon verwijderen blijkt nog best tricky te zijn.
En weer in elkaar met alleen de achterplaat nog verwijderd en de op maat gemaakte stukken rubber:
Een beetje pielen met een pincet, en voila:
Op deze manier blijft het uurwerk prima op zijn plek zitten, ook bij het verzetten van de datum en tijd. Nu is het tijd om het bandje te bevestigen.
Hier de sluiting van het bandje:
Hier het eindresultaat, hoewel ik niet blij ben met de kleine beschadigingen ben ik erg tevreden met het eindresultaat!
Tot slot nog een tweetal vragen:
-Heeft iemand een idee hoe ik krasjes weg kan krijgen van de vergulden kast en van het mineraal/kunststof glaasje? Dit zou het vervolg kunnen zijn van mijn eerste avontuur met betrekking tot het opknappen van horloges.
-Weet iemand waar ik voor dit model reserveonderdelen kan kopen? Waardoor ik mijn provisorische oplossing kan ‘oplossen’.