Opknapbeurt verbogen spiraal

Heb deze week al 3 zakhorloges voor een goede kennis van me compleet geserviced, en geolied. Nu had hij nog een zakhorloge alleen deze had naast veel vuil ook een verbogen spiraalveer, is deze nog recht te buigen of is deze verloren en moet ik een nieuwe zoeken?

Het hoeft nog niet verloren te gaan. Op de plaats waar het verbogen is, kan het nog wel weer goed teruggebogen worden.
Het vraagt alleen zeer vaste hand(en). Met twee pincetten, ter hoogte van de verbuiging, één voor en één na de verbuiging en dan naar de juiste vorm buigen.Er worden wel erger verkreukelde spiralen weer in orde gemaakt dan deze.

Met vriendelijke groet,
Inca

Dat is inderdaad nog prima te verbuigen, heb ik zelf ook al enkele keren gedaan. Uiteraard wel voorzichtig, voor dat je het weet heb je er een knik in gebogen.

En zon knik die krijg je er niet meer uit?

:+1::+1:

Dat word lastig, maar zoals inca al aangaf vergt dit wel vaste handen (en goede ogen :sweat_smile: )

Mijn ogen zijn wel goed, wat voor beweging moet je maken om hem omlaag te krijgen? Hij heeft nu een afbuiging naar boven

Dit filmpje op youtube laat je zien hoe het kan.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Op deze tekening uit een boek, wordt met een kruisje aangegeven waar gebogen moet worden, misschien is het bruikbaar.

1 like

Zoals ik het kan zien is het zeker heel goed te doen om de spiraal heel redelijk terug te brengen in de oorspronkelijke vorm. Indien je dat wil ben ik best bereid om je daarmee te helpen en ook aan te leren zodat je het in het vervolg zelf kan doen. Als je meekijkt hoe het moet gebeuren dan zal ik het voordoen . Het enige probleem kan de afstand zijn van jouw adres en mijn adres. Als je in de buurt van Rotterdam woont dan kunnen wij een afspraak maken. Laat dat anders even weten in een berichtje.
groet Vinwat

2 likes

bedankt voor alle tips, kan ik dit ding ook opsturen per post naar iemand die hem eventjes wat rechter kan maken? T wil niet echt lukken.

holy shi*&^^&*# die ziet er nog best verkrekt uit nu.

Ik geloof niet dat hier nog veel eer aan te behalen valt.
Wat ik al aangaf, uitkijken met knikken er in buigen, je had heel voorzichtig het geheel moeten verbuigen ipv
drukpunten creëren… Deze is rijp voor de sloop

kun je spiraalveren kopen? een vervangend exemplaar? Dit horloge heeft geen enorme waarde, dus vandaar dat ik wat geprobeerd heb.

Vast wel, maar dan zou ik de hulplijn @Inca inschakelen, die kan je beter op weg helpen.