Beste forumleden,
Allereerst nog de beste wensen voor 2015!
In oktober 2013 heb ik in een topic mezelf voorgesteld en verteld over het willen opknappen van een vintage Citizen 62-6198 voor mijn vader. Dit project wil ik nu weer voortzetten. Mijn vader heeft dit horloge gevonden op een camping toen hij nog jong was. Horloge netjes afgegeven bij de balie, maar na twee weken was het horloge er nog en mocht mijn vader het houden.
Het horloge ziet er op dit moment niet uit (zie foto hieronder), maar heeft toch een speciale betekenis voor mijn vader. Dit is dan ook de reden waarom ik het wil herstellen in een zo origineel mogelijke staat. Afgelopen jaar lopen zoeken naar onderdelen op eBay. Het is geen gemakkelijke opgave om originele onderdelen te vinden. Onderdelen zijn schaars en duur. Tevens worden andere horloges verkocht als een 62-6198 zijnde.
Het horloges ziet er op dit moment als volgt uit:
De bedoeling is dat het er zo uit komt te zien:
Het zoeken naar onderdelen op eBay heeft geleid tot het vinden van een bezel insert (nieuw naar specificaties van vroeger) en een NOS glaasje voor het horloge:
Maar aan alleen een bezel insert heb je niets. Dus op zoek naar een bezel. Via eBay zoekertje uitgezet zodat ik melding krijg van advertenties over Citizen 6198’s. Dit heeft geleid tot vele mailtjes van eBay maar weinig nuttige advertenties. Uiteindelijk een veiling van een Citizen gevonden. Ik zag dat hij niet 100% origineel was, maar de verkoper beloofde me dat de bezel origineel was. Door de korte tijd over op de veiling het horloge gekocht:
Toen het horloge binnenkwam eerst proberen uit te zoeken hoe origineel het nu was. Contact gezocht met iemand die kennis heeft van Citizens. Hij vertelde me dat het inderdaad geen originele 62-6198 is (td). Het uurwerk is een 8200. Het horloge blijkt een 52-0110 te zijn. Daarnaast zijn er onderdelen gebruikt van een 51-2273 (de bezel insert en de wijzers). Uiteindelijk is het enige 62-6198 onderdeel de achterkant. Voordeel van de bezel van een 52-0110 is dat deze passend is op een 62-6198. De 52-0110 bezel is ongeveer een millimeter dikker (tu).
Dit is hoe het ‘project’ er nu bij staat. De vraag is hoe nu verder? Past het NOS glas met de bezel van de 52-0110? Ik ben op zoek naar een horlogemaker die voor mij de crystal kan vervangen, de bezel kan overzetten, de bezel insert kan plaatsen en het horloge een servicebeurt kan geven. Iemand suggesties voor een horlogemaker (met verstand van Citizens)?
Het horloge loopt ongeveer een minuut per dag achter. Een servicebeurt is dus nodig. De vraag is alleen of er ook onderdelen versleten zijn en vervangen dienen te worden :S.
Zijn er verder nog dingen die ik over het hoofd zie? Alle tips zijn welkom!
Mocht iemand me kunnen helpen dan hoor ik dat graag!
(Zodra het horloge opgeknapt is komt er nog wel een andere band op voordat het horloge weer terugkeert naar mijn vader 8-))
RBK