Opknappen Icarus horloge met FHF 73-4N binnenwerkje

Ik heb het geluk weer een projectje in goede orde af gewerkt te hebben…

Deze keer een Icarus horloge dat ik van @Richz1986 heb overgenomen met een leuk binnenwerkje:

Even de “voor” schetsen:

Laat ons er maar weer eens aan beginnen… beginnen met het uurwerk uit de kast te halen en te demonteren…

Van zodra de wijzerplaat er af ging viel er een onderdeeltje uit dat afgebroken was… ik herken het direct, de setting lever spring is afgebroken en heb er per toeval nog een nieuwe liggen die ik bestelde voor een ander binnenwerkje, dus die moet na het poetsen van alles vervangen worden:

De hoofdveer ook maar vervangen, dan kan het uurwerk er weer lang tegen… want de veer heeft zijn beste tijd gehad lijkt me.

Zo, die zit er in…

Even kast en kastdeksel een badje geven en drogen, nadat ik het deksel wat opgemaakt heb…

Ondertussen de onderdelen van het binnenwerk ook in het poetsstation steken:

Laatste spoeling…

Dan gaat ie naar het drooggedeelte…

Nog even nieuw glaasje er in, alle details zijn belangrijk natuurlijk… Ik kan niet het minste krasje aanzien op het glaasje. :wink:

Wijzerplaat mag er weer op…

Dan komen de wijzers er weer op en hier gaat het ergens 3x fout…

Telkens ik de wijzers plaats, duw ik de seconde jewel naar binnen waardor het secondenrad komt vast te zitten en het uurwerk stopt met lopen…

De laatste poging heb ik de wijzers laten zitten en de brug er maar even zo afgehaald, niet dat ik het graag zo doe, want het is wel risicovol, maar wist even niet hoe het anders op te lossen, dus brug er af en hoogtespeling zo even in orde brengen… Hiervoor gebruiken we een Horia tool:

Tijd voor pauze op een terrasje met een koffie… onderweg naar de avondschool. :wink:

En dan een dagje later het binnenwerk weer in de kast steken, bandje er op, vingers er af poetsen en nog wat testen…

Het resultaat… meer dan tevreden:

Bedankt voor het kijken.

23 likes

Mooi werk weer. Het begint zowat op routine te lijken

1 like

Er bestaan ook uurwerkhouders die de centrumradsteen ondersteunen; maar misschien gebruikte je die al?

Het zelf overigens geen ervaring met dergelijke houders.

1 like

Die staat er onder… maar die doet dus het omgekeerde van wat er gebeurde…

De schroef duwde de lagersteen naar binnen toe. :disappointed_relieved:

Tiretteveer. :wink: Leuk verslag! Er is een Bergeon-tool die voorkomt dat je de steen van de raderkloof er uit drukt. Teringduur kreng - maar heb 'm regelmatig nodig. Ik ga even op zoek naar een foto.

Hier. Tijdens het opdrukken veert het hele plateau naar beneden, en komt er daardoor in het midden een stalen stift tevoorschijn.

2 likes

Da’s geen geluk, maar kunde :smiley:
Mooi werk weer, knap hoor :+1:

1 like

Ah. Je moet de tool wel eerst afstellen… Uurwerk in de houder plaatsen, en aan de onderkant de stelschroef verdraaien - tot je wat ziet gebeuren; meestal staat-ie te laag, en zie je opeens je uurwerk langzaam omhoog komen tijdens het verdraaien van de stelschroef. Op dat moment weer een fractie terugdraaien, het juiste punt luistert heel nauw.

2 likes

Klopt… lukt me altijd… deze keer 3x niet met hetzelfde uurwerk… ik snapte het even niet.

De schroef drukte de lagersteen naar binnen toe, dus je zou denken dat de schroef te diep is gedraaid… maar 3 keer?

Niet doen man, nu wil ik weer al geld uitgeven. :joy:

You know you need it! :grin:

Regio van 150 euro…

Hier met een 2892-2. Zeker bij dat uurwerk echt die centrumsteen ondersteunen - het raderkloofje is hier erg fragiel!

1 like

Het is een bodemloze put PeterLC…

:wink:

1 like

Weer leuk om te lezen :ok_hand::ok_hand:

1 like

Potdikkie, wat knap! Petje af! Leuk dit verslag te lezen. :+1:

1 like

Mooi gedaan! Ziet er goed uit

1 like

Gaaf om te lezen/zien, erg knap!

1 like

Mooi werk weer hoor! Succes op school!!

1 like