Opknappen Omega Seamaster De Ville

Goedenavond,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb weinig verstand van horloges, maar ik heb onlangs een vintage Omega Seamster De Ville verworven. Ik vind het een erg mooi horloge. Het is een mechanisch opwind horloge uit de jaren 50 van de vorige eeuw en heeft nog het originele lederen Omega bandje met gouden (gemerkte) sluiting en ook het doosje zit erbij. Het heeft een gouden (gemerkte) kast en een roestvrij stalen achterkant met het seamaster logo. Het horloge is zeer weinig gedragen en loopt erg mooi, alleen zitten er wat kleine krasjes op het glas en ontbreekt de kroon. Nu heb ik gehoord dat deze krassen weg te polijsten zijn en dat er eventueel een nieuwe kroon op gezet kan worden. Ik wilde weten of julie mij een goede horlogemaker kunnen adviseren (liefst omgeving Utrecht) die dit zou kunnen doen. Ook ben ik benieuwd aan wat voor prijzen ik dan moet denken. Ook vroeg ik mij af hoeveel zo’n horloge ongeveer waard is en hoeveel keer je de kroon ongeveer moet ronddraaien om het horloge op te winden.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

De Ville

Ik kan niet overal antwoord op geven maar het is wel zo dat wanneer een Omega een stalen achterdeksel heeft hij vaak een double kast heeft. Die kun je dus niet onbeperkt polijsten aangezien je dan de gouden laag eraf haalt.

KOsten voor een complete beurt kost je toch wel een paar honderd euro. Misschien dat je wat fotos kunt posten, wordt het toch wat duidelijker.

Gouden de Villes hebben trouwens ook een gouden achterkant

Kijk hier eens

http://www.vintagehorloges.nl/

Als er een stalen bodem op zit is het ofwel goud op staal of doublé, Dat zorgt er natuurlijk wel voor, dat ie in € minder waard is dan een geheel gouden kast.

Aan de hand van de nummers in de binnenkant van de bodem kan ik meer zeggen.

Het glas kun je laten polijsten, dat gaat niet altijd goed, dus misschien is een nieuw glas beter. Dat moet de horlogemaker je zeggen.
Een nieuwe kroon kost wat, maar zonder heb je niet veel aan je horloge, zelf als het een automaat is. :slight_smile:

De waarde is moeilijk te bepalen, kijk eens op ebay onder uitgebreid zoeken, zet een vinkje bij “alleen afgelopen aanbiedingen” en kies “objecten in willekeurig land.” Als rubriek kies je “sieraden en horloges” en bij de beschrijvin zet je omega seamaster de ville en een vinkje bij "zoeken in titels en beschrijving"
Let op dat je ook “al deze woorden” aktief hebt

Bij mij komt er dan een lijst van zo’n 80 stuks met gerealiseerde prijzen, die varieren tussen 100 en 600 Euro. Zoek of er een bij is die op de jouwe lijkt.
Let op, resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst!!
(ik heb bijv in de afgelopen 4 weken hetzelfde model seamaster staal zien gaan tussen 170 en 840 zien gaan)

Nu nog een paar (duidelijke) foto’s en dan is er vast wel iemand op het forum, die je nog veel meer kan zeggen

wilde ik ook voorstellen…

Groet,
Arno.

Bedankt allemaal voor de nuttige info!

Ik ben inmiddels langsgeweest bij een plaatselijke uurwerkmaker en wacht de prijsopgave af voor het polijsten van het glas en het repareren van de kroon. Hij heeft wel vastgesteld dat de voorkant van de kast massief 14 karaats goud en dat het (licht bekraste) glas origineel Omega is.

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Groet,

De Ville