Opknappen Pontiac met AS 1702 binnenwerk... Klaar!

Ik bedoel uiteraard universele glazen, het gros van de horloges past gelukkig gewoon een universeel glas in.:sunglasses: Tenzij er een chapterring aan de binnenkant in geklemd zit, dan ben je in de aap gelogeerd. :grimacing:

Eigenlijk is het simpel… maar moeilijk over te brengen via tekst.

Het kleine stompje van de veer pakt tegen de buitenwand in de veertrommel achter een randje.

Als het kleine stukje veer te scherp is, dan gaat hij voorbij het randje glippen.

Door met een vijltje het afgeschuinde stompje weer recht en vlak te vijlen pakt hij weer mooi achter de inkeping in de veertrommel.

Niet dubbel, gewoon 2 verschillende maten. Het gaat dan inderdaad om universele glaasjes, die mee vallen in prijs.

Wat bedoel je met chapterring? Versterkt glaasje met tension ring? Want die bestel ik ook gewoon in 2 maten.

1 like

Nee dat bedoel ik niet. Bij sommige horloges zoals bijvoorbeeld een vintage Tissot pr516 gl zit de ring met indexen binnen in het glas geklemd. Dan moet je dus een glas met zowel de juiste buiten- als binnendiameter zien te vinden. Weing kans dat je dat gaat lukken… :sunglasses:

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/c/0/c01f372052f8f64bb875c1680caced572158fb33.jpg

1 like

Ik snap natuurlijk wat jij en Wilco bedoelen. Het is een geschenk dat voor veel horloges universele glaasjes te krijgen zijn maar voor sommige moet je zoeken en knokken…

2 likes

Kijk, dat bedoel ik dus. In dit voorbeeld zal er geen universeel glaasje beschikbaar zijn en moet je op jacht naar een originele. Ga er maar aan staan met een vintage horloge van 50 jaar oud…

1 like

Gaat je voor een pr516 niet lukken, nog nooit aangeboden gezien, zijn denk ik allang op. Makkelijkste oplossing is een donorhorloge zoeken. Of laten namaken.

Mooi dat jij nog een NOS glaasje gevonden hebt voor je vintage. Voor wat voor horloge is het?

1 like

Langs de andere zijde, als het je hobby is en je kan er dus wat tijd in steken, is het ook een leuk aspect van de hobby, op zoek gaan naar het juiste onderdeel… daarna weer extra voldoening van het afgewerkte product.

1 like

Zo, het heeft wat langer geduurd door de covid-19 toestanden om stem, nieuwe kroon en nieuw glaasje binnen te krijgen, maar vandaag was het gelukkig zo ver.

Hier het eindresultaat:

14 likes

Ziet er weer puik uit :+1::+1:
Dank voor het delen en succes met de volgende :sunglasses:

1 like

Heel mooi werk.
Hij ziet er nu veel mooier uit dan zijn broertje:

Met Pontiac gesp aan een Tropic Star bandje dat te smal is

Slechts 66 uit elkaar

2 likes

Goed gedaan!

1 like

Met veel TLC kan hij ook weer als nieuw door het leven… :wink:

1 like

Erg netjes! Goed gedaan.

1 like

Mooi, nog snel even naar boven gescrolled voor de voor en na foto maar wow !
Dank voor het delen, ik smul van dit soort topics, kan er geen genoeg van krijgen.

1 like

Dit zijn de leuke topics inderdaad. Mooi resultaat

1 like