Opknappen Pontiac met AS 1702 binnenwerk... Klaar!

Zoals beloofd nog een topic over mijn opknapbeurten…

Deze keer een Pontiac met AS 1702 binnenwerk.

Ook hier is het volgende van toepassing: de kosten zijn waarschijnlijk groter dan de opbrengst, maar het is leuk om te doen, mijn uurloon kost me niets ( anders zou het een ander verhaal zijn ) en het is goed om dergelijk horloge te redden van de container of als onderdelen.

  • Even de staat “voor” in beeld brengen:

  • Demonteren van het horloge en kast en deksel onder handen nemen:

  • Polishen van deksel geeft goed resultaat:

  • Binnenwerk demonteren:

  • Tijdens het demonteren laat ik een veertje wegspringen, niet meer terug te vinden, dus hier loop ik vertraging op want ik moet een nieuw veertje bestellen:

  • De hoofdveer uit de veerton halen, veer is wat afgesleten aan het einde, maar verder nog ok, dus dat even met een vijltje weer stomp maken:

  • Alles is nu klaar om gewassen te worden in de Elma solvex RM, heb een filmpje gemaakt hoe zo’n toestel werkt, eerst alles mooi verdelen in de mandjes ( schroefjes worden niet bij de bruggen geplaatst om krassen op de bruggen te vermijden:

  • Alles kan nu in het toestel, het laatste gat in het toestel waar de gele cirkel rond staat is het einde van het proces, het drogen van de onderdelen na +/- 30 minuten wassen en spoelen:

Na deze wasbeurt is het tijd om de bokaals eens te verversen met nieuw reiniging -en spoelproduct van Elma.

  • Ondertussen heb ik even de kast gepolierd en kijken of ik een passend glaasje heb, helaas, ook hier weer moet ik een bestelling plaatsen en afwachten, heb ook al nieuwe springbars uitgezocht:

Zo, hier lopen we dus nog even vast, ik wacht op mijn bestelling van veer en plexiglas, wordt maandag verwacht.

Een horlogemaker verliest wel wat tijd en geld aan het zoeken en bestellen van onderdelen, en aan verzendkosten. :grin:

Wordt binnenkort weer vervolgd.

18 likes

Fijn om te zien wat een horlogemaker allemaal tegenkomt. Bv een verloren veer na ‘wegsprigen’. Zelf ben ik niet de meest handige maar om het tegendeel te beweren … ben ik toch jaloers op al de hobby-isten die met deze minuscule onderdeeltjes overweg kunnen. Chapeau :top:

3 likes

Dat is ons allemaal wel eens overkomen. Mijn tip: hou het veertje klem met een stukje Rodico of Pegwood voordat je met je andere hand met de pincet de spanning er af haalt.

Goed bezig man!

4 likes

Doe ik normaal met pegwood, maar deze keer dacht ik, oh er zit amper kracht op het veertje… en phieeeeeuuuuuuw… :joy:

3 likes

In de horlogefabriek waar ik ooit gewerkt heb zag ik in het atelier regelmatig mensen die op hun knieën met een soort stoffer en blik bezig waren klein spul te zoeken.
De vloer was bewust in dezelfde kleur groen gehouden als het werkoppervlak van de etabli’s om het contrast te verhogen.

4 likes

Magneetstrip is de oplossing…

Als het onderdeeltje magnetisch is blijft het aan de strip hangen als je er mee over de grond wrijft. :wink:

1 like

ben eigenlijk wel een beetje jaloers op zulke topics, waar horloges worden opgeknapt :ok_hand:
zelf weet ik eigenlijk wel van mezelf dat ik daar geen geduld voor zal hebben, maar toch heb ik de laatste weken mij wel wat gereedschap aangeschaft om een horloge uit elkaar te kunnen halen.:neutral_face:
ook heb ik een tweetal horloges liggen die daarvoor kunnen dienen, maar ik kom er niet toe om het toch eens te proberen :face_with_raised_eyebrow:
mss met deze reactie te plaatsen dat ik er toch eens aan begin, het gaat in de eerste plaats maar om dat klokje uit elkander te gooien, terug monteren …… :thinking: neen dat denk ik niet, maar wie weet :joy:

1 like

Kom op Ludo, we zijn allemaal ergens begonnen. Tip 1: begin niet met je nieuwe Bullhead :kissing_heart: Tip 2: “Gewoon beginnen te slopen”. Zo hebben diverse jongens hier het van Vinwat geleerd. Tip 3: maak van elke stap een foto: zat dit onderdeeltje nou linksom of rechtsom? Als hij uit elkaar ligt dan in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten, reinigen en smeren is nog niet belangrijk, eerst maar eens proberen of hij weer in elkaar te zetten is. Je foto’s zullen je daarbij helpen… Succes vriend!

90da0320075e9e04be99d5d5e04449f949e9120b

4 likes

:open_mouth::grimacing::rage:
amahoela!! not :joy:

dat… zie ik wel zitten :smiley::face_with_hand_over_mouth:
denk dat ik er morgen eens komaf mee ga maken :smiley:
laat nog weten hoe dat …… zal gaan :smirk:

1 like

Ja, op café gaan zit er bij jullie ook niet meer in morgen… tijd zat dus. :wink:

2 likes

Precies, vandaag het basiswerk van een Tissot bumper geserviced, kan toch verder nergens heen. :sweat_smile:

En weer dank voor het delen van dit leuke projectje :+1:
Grotere ateliers hebben vast wel een voorraadje glazen zodat ze niet hoeven te wachten, maar bij mij gaat het inderdaad ook meestal zo. :sunglasses:

2 likes

Ik bestel nu wel meestal 2 maten van glaasjes… de gemeten maat en een maat groter.

Zo ben je zeker het juiste te kunnen plaatsen en de andere komt op voorraad, zo krijg je toch wat stock na een tijdje.

3 likes

Ha, ik doe precies hetzelfde :smiley::smiley:

1 like

Pfff indrukwekkend. Ik heb af en toe al moeite om de band van de kast te krijgen.

2 likes

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

1 like

Hier nog even een kleine update…

  • Veertje was binnen gekomen deze week en heb geluk dat er meer dan één in de verpakking zat, er was er weer ééntje die geen zin had om op zijn plaats te blijven.

Heb het wel nog terug gevonden. :sunglasses:

  • Dan kan alles dus verder gemonteerd worden zoals wijzerplaat en wijzers:

  • Een nieuwe stem had ik ook besteld, want deze is nogal geroest en dat moeten we niet.

Het glaasje en een nieuwe stem heb ik ook binnen, maar daar valt het allemaal weer even stil.

Ik monteer het nieuw plexiglas “normal domed” en als ik het binnenwerk weer in de kast steek stopt de secondewijzer met lopen. Haal ik het er weer uit begint hij weer te werken.

Ik denk dus dat de secondewijzer tegen het glaasje aanloopt en heb dan maar besloten een “high domed” te bestellen, een iets hoger glaasje dus. Eens kijken als dat binnen is of dit de oplossing was, maar voor nu dus weer even wachten.

Wordt nogmaals vervolgd.

10 likes

Heerlijk om te lezen. Dit soort Topics helpen een Forum voor Horlogeliefhebbers naar een hoger niveau.

2 likes

Goed bezig :+1:
Met zo’n gebolde wijzerplaat en een centrale seconde kun je meestal niet uit de voeten met de laagste maat glas. Als ik het niet zeker weet bestel in zowel een lage als een hoge. Soms heb je trouwens zelfs extra hoog nodig.

1 like

Kan je dat uitleggen, ik snap deze handeling niet zo goed?

Dubbel “Bestellen”? Ik zou willen dat dit ook voor mij als aanstormend horlogemaker ZO makkelijk was… Ik heb vandaag in een “bied-oorlog” gezeten om een horlogeglaasje te mogen kopen. Een near NOS glaasje uit 1965. 5 Rennies, 4 Paracetamolletjes, 3 zetpillen … maar ik heb hem wel! Nu alleen nog maar even een week of 4 wachten tot hij hier is…

1 like