Opknappen PR516 GL; Hoe ver moet je gaan?

“Internet tijd” is niet nauwkeurig. De tijd bij de server misschien wel maar de verbinding tussen client en server is niet voorspelbaar.

Anyway, de timing van je clock IC zwabbert sowieso als een gek, ook van het audiokanaal. Van een eenvoudige mobiele telefoon is het realtime gedrag totaal onbelangrijk en dus is het systeem daar niet op ontworpen.

1 like

Niet aan NTP vertellen…

1 like

Top! Ik kijk met veel plezier naar je vakmanschap! Als noob krijg ik zo mooi een idee wat er zich in de kast afspeelt :slight_smile:

1 like

Gewoon maar even een stelling van wikipedia gepakt, die ook nog eens aardig klopt:

Daarbij is de IP-stack in een niet-RTOS systeem never nooit deterministisch. “Internet time” is prachtig voor wat het is… maar niet bruikbaar voor high-accuracy timing.

Oef, wat een jargon, zelfs met wikipedia erbij kan ik hier geen kaas van maken, maar dat was wellicht ook de bedoeling. :grin:

1 like

Sorry, beroeps-deformatie.

RTOS = Real Time Operating System, een besturingssysteem dat zo gebouwd is dat de responstijd van het (computer-) systeem gedefinieerd is. In bijvoorbeeld “standaard” windows is de responstijd van het systeem afhankelijk van hoe veel taken er draaien, hoe veel tijd die gebruiken etc. Het kan daarin dus best lang duren voordat een IP-pakket van het internet uiteindelijk bij de taak uit komt die het pakket moet verwerken. In een RTOS is die tijd gespecificeerd en, als het goed is, geminimaliseerd.

Deterministisch wil zeggen: gedefinieerd, zonder toevals-invloeden.

De IP-stack is een stuk software dat zorg draagt voor het afhandelen van netwerk-pakketten (waaronder internet). De software is gelaagd, vandaar de aanduiding “stack”. IP is een acroniem van “Internet Protocol” en beschrijft een set protocollen die gebruikt wordt voor (internet-) netwerkverkeer. Daaronder o.a. TCP/IP (wat de basis vormt voor het WWW) en UDP/IP (dat aan de basis staat van o.a. audio- en videostreaming).

Het genoemde NTP is een protocol bovenop UDP dat gebruikt wordt voor tijd-informatie; het is ontworpen om computers onderling te synchroniseren. Het maakt dus gebruik van IP en als je de tijd ophaalt van internet via NTP heb je alle nadelen van IP, inclusief netwerk-opstoppingen, mogelijke routingproblemen etc. In de praktijk is de nauwkeurigheid van “internet time” beperkt tot milliseconden, wat voldoende is voor computer-synchronisatie. Maar voor timing van horloges heb je liever iets dat nog een stuk nauwkeuriger is; niet zo zeer in absolute tijd als wel relatief tussen twee metingen. En juist dat is een zwak punt in “internet time”.

Anyway, we dwalen af. Het blijft immers een horloge-forum met daarin deze thread over een fantastische restauratie van een fraai klokje.

1 like

Duidelijk, bedankt voor je uitleg. Ik weet wel wat van computers, maar dit ging me iets boven m’n pet. :sweat_smile:

Maar de conclusie is, we kunnen wel aannemen dat de app waar we het over hadden de meting controleert met de interne klok van het apparaat (in dit geval een ipad) en niet met internettijd, anders heb je wel een heel onbetrouwbaar resultaat.

Ik heb inmiddels begrepen dat het klokje nog steeds iets te langzaam loopt, nu een minuutje in een paar dagen, dus ik ga hem binnenkort nog wel een keer bijstellen. Misschien toch maar eens kijken wat het uurwerk doet in andere standen, wellicht zit daar toch meer afwijking in dan in de meetapparatuur.

Voor Iphone gebruikers is er de app Kello, heb hem al een paar jaar en vergeleken met mijn Witchi Chronoscope X1. Na meerdere vergelijkingen moet ik zeggen dat de noukeurigheid prima is en slechts enkele tienden seconden afwijkt van de Witschi. Het gebruik daarentegen is anders; een iphone is eigenlijk maar in één stand te gebruiken, met een afregelapparaat wil je graag in tenminste zes posities kunnen meten. Omgevings geluid is bij een iphone van veel grotere invloed. Bij een Witschi nouwelijks of je moet een ultrasoonbad er binnen een meter naast zetten. Ik heb geen aandelen maar den dat de app voor hobby gebruik een goed alternatief is voor de eigenlijk alleen proffesioneel betaalbare afregelapparatuur

Geweldig wat een mooi topic. Naar mate dat ik aan het lezen was had ik steeds meer het verlangen om dit ook te kunnen. Respect!

1 like

Super om te lezen! Heb geen verstand van uurwerken, maar door dit soort uitgebreide topics wordt een mens steeds wat wijzer.

Bedankt.

1 like

Het is pas een jaar geleden dat ik mijn eerste uurwerkje uit elkaar haalde, dus als je even je tanden erin zet kan het snel gaan. De filmpjes van deze man op Youtube zijn heel leerzaam om te bekijken: https://www.youtube.com/user/jewldood?feature=hovercard

Koop een oud uurwerkje (bij voorkeur eentje die het doet) en ga die uit elkaar halen en weer in elkaar zetten; als je het goed gedaan hebt doet hij het daarna nog steeds. :grin:

1 like

Fantastisch, geweldige topic. Je hebt er echt goed je best voor gedaan… Respect!

1 like

Ik kan dat sneller: niet uit elkaar halen, dan blijft ie het doen.
Als ik ze uit lkaar haal, doen ze het nooit meer. Ach, slopen is ook een vak.

1 like

Topic is alweer van even geleden maar ben ook net nieuw hier. Genoten van het restauratie proces! Vakmanschap en diepe buiging. Weet nu waar ik moet zijn als ik wat met mijn Tissots heb! :grinning:

1 like

mooi om te zien zeg!

1 like