Opknappen van een oude Stowa met een PUW461 binnenwerkje, genoten!

Hier nog een topic over een opknapbeurtje van een horloge, aangekocht op het forum van @Richz1986

Het gaat om een oude Stowa, met een Duits PUW461 binnenwerk en ik heb echt genoten van dit binnenwerkje… het is niet een alledaags ontwerp, dus ook eens fijn om iets anders te doen.

Binnenwerk gaat er langs voor uit.

Zo zit het kroonwiel en veer aan de binnenzijde van de brug en de as van de veertrommel zit vast op het veertrommeldeksel.

Jammer dat de wijzerplaat niet meer gaaf is, het lijkt dat er wat vernis verkleurd is, Stowa gecontacteerd, maar die hebben in 1996 de zaak overgekocht en eigenlijk niets meer buiten de naam van voor 1996 in het bezit.

Thank you for your request regarding a historical STOWA watch.

_In 1996, Mr. Schauer took over the brand name STOWA (and some historical documents) from the son of the company founder (Werner Storz). _
From its foundation in 1927 until today, STOWA has built thousands of different models without interruption.

The STOWA Museum in Engelsbrand shows special pieces. Jörg Schauer has been collecting very unusual items for many years and is also collecting informations about these historical watches.

_Today, following the 90-year tradition, mechanical watches are still being manufactured at the gate to the Black Forest. _

Now to your inquiry:
Unfortunately, we only have limited documentation on earlier STOWA models and we can not make any maintenance or repair on this watch, since the original spare parts from that time are missing
(from 1996 we still have spare parts but of the previous years only very few).

Sometimes older watchmakers have a well assorted stock of spare parts on site, you can try it there.

We hope that we could help you a little, often the personal/emotional value of older watches is of course much higher than the value, which can possibly be achieved with a sale.

Ook de kast kan ik helaas niet polieren omdat deze een verguld laagje heeft en daar blijft anders niets van over na het polieren.

Deksel is wel weer als nieuw, horloge is volgens mij cadeau gedaan aan een werknemer door garage Bakkenes, zie deksel.

Voor:

Vriendelijk van Stowa om met even te laten weten dat het binnenwerk er langs voor uit komt. :wink:

Geen kroonwiel en click te zien:

Hier zitten ze onder de brug verstopt:

De as zit vast op het deksel:

Even toch maar nieuwe veer steken, het valt nog mee, maar ik ben nu toch zo ver…

Ook de balanslager veertjes zijn eens iets anders dan wat ik gewoon ben, draaien en dan open klappen:

Kijk, dat is Duitse degelijkheid een oud horloge en loopt weer direct zoals je verwacht

Wijzerplaat en wijzers monteren:

Alles in de kast en dan een nieuw glaasje er op:

Klaar voor nieuwe spring bars en bandje:

Tadaaa:

33 likes

Mooi gedaan,

Rob

1 like

Perfect voorbeeld waar uw passie en kennis goed te pas komen :ok_hand:

Met de groeten van mijn Stowa collectie

4 likes

Dit zijn toch imho altijd de leukste topics.
En inderdaad echt jammer van de wijzerplaat!

2 down one 1 to go @BMWX6M :wink::muscle:

1 like

Dat is nog een mooie Stowa @Bernie72

1 like

Mooi om te zien!

1 like

Prachtig topic !

1 like

Interessant leesvoer👌

1 like

Erg leuk weer. Mooie hobby hè, dat stoeien met uurwerkjes.

1 like

Mooi man, echt goed bezig!

1 like

Jaloers op zoveel kunde !

1 like

Mooi opgeknapt weer, dan voor het delen :+1:

Overigens ben ik het persoonlijk niet zo eens met “Duitse degelijkheid” bij PUW. Ik heb ooit een Velona van een familielid onder handen gehad met een PUW 610 erin, een uurwerk met ongeveer dezelfde opbouw als deze 461. Heeft me maanden gekost om dat rotding weer fatsoenlijk lopend te krijgen; bij mij komt er echt geen PUW de deur weer in, wat een rommel. :face_with_raised_eyebrow:

• Die afwijkende constructie van de tonarbre op het veertondeksel: bij de 610 was die dus gebroken; krijg je met zo’n rotconstructie, dat asje is veel te dun. En onderdelen nergens te krijgen…

• Deksteen van het ankerrad: plaatje had te weinig speling in de brug, zat dus muurvast; heb hem uiteindelijjk maar laten zitten.

• Die leuke pal en palveer onder de kloof. Als je bij het ontspannen van de veer de pal wilt terugdrukken moet je heel goed oppassen dat je hem niet net te ver terugdrukt, want dan schiet hij langs de palveer; kun je het halve uurwerk weer gaan demonteren. :smirk:

• balansspiraal was verklungeld; apart genoeg had CousinsUK nog een nieuwe originele balans op voorraad; die gekocht; wat denk je… past niet. Moet je alsnog de spiraal in vorm gaan zitten buigen.

Zo, even lekker m’n gal gespuwd, niet persoonlijk bedoeld, moest het even kwijt :blush::blush::joy::joy:

2 likes

Gaaf, mede voor dit soort topics zit ik op het forum :slight_smile:

1 like

Voor deze staat heel de baai vol. :wink:

Ik heb echt genoten van dit binnenwerkje!

PS: het deksel terug op veertrommel zetten met het asje en een nieuwe veer was wel even prutsen. :wink:

1 like

En dat kan ik me ook heel goed voorstellen. Ik kan ook genieten van afwijkende constructies, lekker puzzelen en ontdekken hoe ze iets bedacht hebben. :sunglasses::sunglasses:

1 like

Weer een top verhaal !

1 like