Opknapper Seiko Arctura

Een paar dagen geleden kwam een maat naar mij toe of ik zijn Arctura eens op kon knappen aangezien de vele stapavonden met deze horloge om zijn sporen nagelaten had. Momenteel heb ik toch wat meer tijd, dus dit project heb ik even tussendoor gedaan.

Dus in ruil voor een paar specialbiertjes maar eens aan de slag gegaan.

De horloge zag er als volgt uit voor:

Eerst begonnen met de band onder handen te nemen:
Eerst de buiten zijdes van de schakels opnieuw opschuren, de grotere krassen verwijderen met korrel 600 en eindigen met korrel 1000

Hierna de buiten zijdes afplakken en de binnkankant opschuren vanaf korrel 600 tot korrel 1200, en hierna polijsten.

Vervolgens de diskdiver krassen er uit halen.

Vervolgens ook de zijkanten van het horloge opnieuw opgeschuurd en gepolijst, dit was minder nodig dan de rest, allen het zou jammer zijn geweest als ik dit niet ook oven mee pakte. Hier waren de krassen gelukkig minder diep.

Nadat ik de boven en onderkant van het horloge op had geschuurd en deze met een brushed finish af had gewerkt met korrel 800 ben ik begonnen aan de buitenste ring met seconde aanduiding. hier de wat ondiepere krassen uit gehaald en opnieuw gepolijst.

Het resultaat van een paar uurtjes schuren en polijsten ziet er als volgt uit:

Ik ben redelijk tevreden met het resultaat, ik had er nog veel meer krassen en putjes uit kunnen halen (wat me nog een paar extra uur zou kosten) maar dat heb ik niet gedaan aangezien de kans groot is dat dit horloge er over een paar maanden weer uit ziet als de eerste paar foto`s. Maar het was weer een leuk project om even tussendoor te doen!

31 likes

:astonished: wat een mooi resultaat!
Knap stukje werk en leuk om te zien welke tussenstappen je maakt.
:+1:

2 likes

Zij is weer knap van de chirurgietafel gekomen en Dokter Ketelaar heeft weer puik werk geleverd bij het straktrekken van zijn patient. :smile:

1 like

Netjes!

1 like

Mooi gedaan!! Heeft de Arctura saffierglas? Ik kan mij voorstellen dat het glas ook hier en daar “geleden” moet hebben :wink:

1 like

Leuk verslag! Heb je een speciaal polijstmachientje gebruikt? Wellicht ook leuk om te laten zien met welk materiaal je hebt gewerkt :grin:

1 like

Mooi gedaan. :thumbsup: Het is best aardig wat werk, maar het loont absoluut. Dank voor het delen van dit project.

1 like

@Tempus_Fugit de Arctura heeft inderdaad saffier glas. Dus dat was het enigste wat er nog fatsoenlijk uit zag ;p

@RBK wat ik heb gebruikt is niet echt heel spannend. Schuurpapier korrel 600, 800, 1000, 1200. Verder gebruik ik een dremel voor het polijsten en voor polijstmiddel gebruik ik 2 verschillende soorten.

1 like

Wil ook dit ooit proberen, dus vandaar. Heb je een adresje waar je de schuurpapier vandaan hebt? En 2 soorten polijstmiddel?

Waar ik het schuurpapier heb besteld is alweer even geleden, maar ik denk als ja dat gaat zoeken zal je binnen 3 keer klikken wel een site gevonden hebben. Verder voor het polijsten gebruik ik de volgende 2 soorten. Voor het grovere polijsten gebruik ik Belgom (de Alu versie)

Voor het na polijsten gebruik ik Dialux: Deze is voor “zachtere” metalen, dus ook een betere finish.

Ik heb al een kleine 15 horloge`s opgeknapt, en met deze 2 polijst middelen kreeg het beste resultaat.

1 like

Ziet er goed uit Stefan :thumbsup:

1 like

Knap werk!

1 like

Zo, dat is mooi geworden.
Als je dan toch ervaring hebt opgedaan met deze, ik heb zo’n zelfde maar dan wit met blauwe accenten, die zou ook wel eens zo’n behandeling kunnen /mogen ondergaan. Mocht je interesse hebben voor ik het graag!

Mooi gedaan Stefan!

Overigens vind ik die Arctura’s erg bijzonder. Ik heb er eerder 2 gehad, nog maar eens kijken voor een leuke.

1 like

Ik heb er idd ook al meerdere gehad, arctura’s hebben wel iets! Wat dan wel weer jammer is is de veel te kleine tijd aanduiding

1 like

Stuur maar op, dit is de 5e arctura die ik opgeknapt heb, dus de nodige ervaring is er wel ;p

Niet alle Arctura’s zijn zo. Mijn Arctura heeft toch geen kleine tijdsaanduiding?

Niet mijn klok en pols (copyrights Zetter :wink:):

Maar mooi gedaan. Zou die van mij ook wel kunnen gebruiken. :sweat_smile:

1 like

Keurig resultaat👍, loon naar werken😄

1 like

Altijd verbazingwekkend om te zien dat er zoveel vakmanschap is te vinden op dit forum wat de service van heel wat juweliers en zelfs horlogemakers overstijgt.

Mooi hoor.

1 like

Prima werk! Leuk en leerzaam om te lezen. Hulde.

1 like