Een paar dagen geleden kwam een maat naar mij toe of ik zijn Arctura eens op kon knappen aangezien de vele stapavonden met deze horloge om zijn sporen nagelaten had. Momenteel heb ik toch wat meer tijd, dus dit project heb ik even tussendoor gedaan.
Dus in ruil voor een paar specialbiertjes maar eens aan de slag gegaan.
Eerst begonnen met de band onder handen te nemen:
Eerst de buiten zijdes van de schakels opnieuw opschuren, de grotere krassen verwijderen met korrel 600 en eindigen met korrel 1000
Vervolgens ook de zijkanten van het horloge opnieuw opgeschuurd en gepolijst, dit was minder nodig dan de rest, allen het zou jammer zijn geweest als ik dit niet ook oven mee pakte. Hier waren de krassen gelukkig minder diep.
Nadat ik de boven en onderkant van het horloge op had geschuurd en deze met een brushed finish af had gewerkt met korrel 800 ben ik begonnen aan de buitenste ring met seconde aanduiding. hier de wat ondiepere krassen uit gehaald en opnieuw gepolijst.
Ik ben redelijk tevreden met het resultaat, ik had er nog veel meer krassen en putjes uit kunnen halen (wat me nog een paar extra uur zou kosten) maar dat heb ik niet gedaan aangezien de kans groot is dat dit horloge er over een paar maanden weer uit ziet als de eerste paar foto`s. Maar het was weer een leuk project om even tussendoor te doen!
@Tempus_Fugit de Arctura heeft inderdaad saffier glas. Dus dat was het enigste wat er nog fatsoenlijk uit zag ;p
@RBK wat ik heb gebruikt is niet echt heel spannend. Schuurpapier korrel 600, 800, 1000, 1200. Verder gebruik ik een dremel voor het polijsten en voor polijstmiddel gebruik ik 2 verschillende soorten.
Waar ik het schuurpapier heb besteld is alweer even geleden, maar ik denk als ja dat gaat zoeken zal je binnen 3 keer klikken wel een site gevonden hebben. Verder voor het polijsten gebruik ik de volgende 2 soorten. Voor het grovere polijsten gebruik ik Belgom (de Alu versie)
Voor het na polijsten gebruik ik Dialux: Deze is voor âzachtereâ metalen, dus ook een betere finish.
Ik heb al een kleine 15 horloge`s opgeknapt, en met deze 2 polijst middelen kreeg het beste resultaat.
Zo, dat is mooi geworden.
Als je dan toch ervaring hebt opgedaan met deze, ik heb zoân zelfde maar dan wit met blauwe accenten, die zou ook wel eens zoân behandeling kunnen /mogen ondergaan. Mocht je interesse hebben voor ik het graag!
Altijd verbazingwekkend om te zien dat er zoveel vakmanschap is te vinden op dit forum wat de service van heel wat juweliers en zelfs horlogemakers overstijgt.