Opknappertje: Pontiac Nageur * * *

Deze Pontiac Nageur verdiende wel een nieuw glaasje. Helaas ontbrak dit maatje in mijn groeiende verzameling onderdelen en moest ik even naar de plaatselijke horlogemaker. De opwindkroon was ook behoorlijk versleten dus die heb ik ook gelijk vervangen. Het opknappen van deze Pontiac was geen grootse operatie, maar het was wel een leuke klus. Helaas moest het horloge na deze opknapbeurt ook weer terug naar de eigenaar:)

Het eindresultaat.

Groet, Mark

1 like

Mooi hoor,
Mark je bent al behoorlijk vooruit gegaan met je horlogekunde.
Kan je niet precies beschrijven hoe je dit horloge weer zo mooi hebt gekregen.
Bijvoorbeeld hoe heb je het goud zo mooi gekregen (waarmee).
Hoe werkt het met die glastrekker ? Alle info is welkom kan ik er wat van leren.

Mooie klokā€¦ Die ā€˜bolleā€™ kroon was origineel? Wel een beetje jammerā€¦ een ā€˜gewoneā€™ kroon had ik persoonlijk mooier gevondenā€¦ Heb een Nageur Chrono verkocht (Henrik weet ervan, blijkbaar ;)) en nog een Pontiac *** dresswatch van mijn vader in de keukenla (met verlovingsdatum van ouders in het achterdeksel :))

Hallo Mark,
Mooi gedaan! Mooi dat weer een Pontiac weer voor wat jaartjes meekan. Gr Ron

mooi resultaat (tu) ā€¦

Mooi gedaan zeg. Weer als nieuw!

Het resultaat mag weer gezien worden! Leuk projekt en knap werk (tu)

Die glaasjes kosten trouwens nog maar iets van 22 euro per assortimentsdoos van 250 stuks,
als je wat meer gaat knutselen is aanschaf altijd de moeite waard!

Groet,
Paul

@ Peter, deze Pontiac was nog best wel in een goede staat. Toen alles uit de kast gehaald was heb ik die gewoon wat opgepoetst met Glassex. Ik had deze keer geen beschikking over het ultrasone trilbad, dus vandaar. De double laag durfde ik verder niet echt te polijsten of zo iets. Er zitten dus nog best wel wat krasjes zo hier en daar.

Over de glastrekker ben ik wel tevreden moet ik zeggen. Deze Bergeon trekker heb ik een keer op de Rikketik gekocht (was wel een 2e handsje, maar in goede staat) voor 10,- euro. Uiteraard zal een pers veel beter zijn, maar dat is dan weer gelijk zoā€™n aanschaf. Ik heb altijd het idee om simpel te beginnen en als ik het dan leuk vind ga ik weer wat uitbreiden. Met het werk wat ik tot nu toe heb gedaan heb ik de trekker goed kunnen gebruiken. Je moet alleen uitkijken dat je het nieuwe glaasje niet te veel onder spanning zet met de spanring/schroef want andersā€¦

@ acour_jeroen, de linker zat op de Pontiac. Ik vermoed zelf wel dat deze origineel was. De double laag is er helemaal af en de ā€˜vertandingā€™ is ook behoorlijk versleten. Ik moet wel zeggen dat de nieuwe kroon ietsje groter is, maar als je hem ā€˜lifeā€™ op het horloge ziet valt dit reuze mee. Mijn assortiment is nog niet zo groot dus ik moest het wel met deze doen;) Een ā€˜gewoneā€™ kroon, ik denk dat je een recht model bedoeld, heb ik niet in double uitvoering.

@ Paul, ik wist dat ik te veel zou gaan betalen bij de horlogemaker, maar ik wilde het glaasje op korte termijn vervangen. Ik vrees dat ik met de door mij betaalde prijs nog wat glaasjes te goed heb van die horlogemaker:D:D Ik heb uiteraard interesse in de assortimentsdoos want de totaal prijs is heeeeel aantrekkelijk!

Ben jij eigenlijk in bezit van een originele pers om glaasjes in te zetten? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Groet, Mark

Iedereen alvast bedankt voor de leuke reacties!

Groet, Mark

Zoā€™n ā€œglastrekkerā€ of ā€œglasknijperā€ die je nu gebruikt is volgens mij prima voor deze bolle acryl glaasjes, deze gebruik ik ook altijd hiervoor.
Ik zie 'm niet op je foto, dus voor de zekerheid even melden: Er hoort wel zoā€™n verstelbare ā€œonderlegplaatā€ bij, hier leg je het nieuwe glaasje in waarna je 'm oppakt met de glastrekker, op deze manier pak je 't glaasje altijd ā€œrechtā€ en hou je precies 't vrije randje over wat je in de bezel kunt zetten (hoop dat dit begrijpelijk is)

Zoā€™n glaspers gebruik ik alleen voor de waterdichte glaasjes met een spanring (hier nooit een glastrekker opzetten, glas is meteen kapot!), voor mineraalglas of voor het dichtdrukken van drukbodempjes.

Het hoeft trouwens niet altijd Bergeon te zijn hoor, vaak is het China/India gereedschap prima te gebruiken voor een hobby-knutselaar.

Groet,

Ik was inderdaad vergeten te vermelden dat er ook nog een onderplaat bij hoort, maar zie hieronder mijn complete set.

Hier het glaasje op de onderplaat. Met het beweegbare gedeelte klem je het glaasje en daarna kun je rustig
de grijper erop zetten en voorzichtig aandraaien.

En hier zie je de vrije rand die je nodig hebt om het glas in de kast te krijgen. Het glaasje wat je hier ingeklemd
ziet komt uit de Pontiac Nageur * * *. Ik had het glaasje eerst nog gepolijst dat geeft opzich een goed
resultaat (de hobbyist:D:D), maar het barstje bleef er natuurlijk in zitten, dus weg ermee.:slight_smile:

Ik vind dit een erg fraai stukje gereedschap en een must voor de hobbyist.

Groet, Mark

Dit systeem van glasnemer gebruik ik ook voor de normale plexiglazen van normale hoogte, modellen waterdicht en punnaise. Voor lagere modellen moet een pers gebruikt worden zoals de glazen met spanring of gewapende glazen.
Prachtig in beeld gebracht Mark en Paul.

Wat het horloge betreft, mooi resultaat en de opwindkroon vind ik zeer goed.