Opknappertje (veel pics)

Niet zo lang geleden heb ik een leuke Seiko weten te bemachtigen…
Er mankeerde nog wel het nodige aan:

Beetje vies, “beetje” oxidatie, wat uitgedroogd rubber en een losse rotor

Een heel erg tof forumlid was bereid om mij met dit leuke horloge te helpen, ik heb hem dus naar het mooie België gestuurd.
Hier een PM welke ik net tegenkwam en die ik jullie niet wilde onthouden.

Hoi Rob,

Alereerst een kleine update.

Ik had deze namiddag wel wat tijd, dus ben ik er aan begonnen:

Allereerste vaststelling: rotor defect (teveel speling tussen de kogellagertjes en de houdring én centrale houdring gebarsten.
Werkje loopt met veel moeite, maar balansas is verbogen (balans “waggelt”. Valt stil na enkele omwentelingen.

Dus begonnen met demontage, en uiteenhalen van het werk:

Daarna reinigen van alle onderdeeltjes, hier het rotormechanisme:

Hermontage:

Interessant trouwens hoe het veermechanisme bij deze werkjes opgebouwd is (heb ik even moeten analyseren om de juiste volgorde van opbouw terug te vinden :wink:

En wat blijkt: de balans waggelt nog steeds, en het werk valt stil. Terug uiteen en wat ik al vermoedde bleek juist: afgebroken astap en vervormde astap aan de andere zijde. Horloge is zwaar ten val gekomen met dit als gevolg.
Merk ook hoe de balans zelf nogal beschadigd is, dus iemand is hier nogal ruw mee omgesprongen.

Even in m’n “rommelhoop” gezocht, maar ik vond niets. Zag er dus niet zo goed uit. Tot ik ergens nog een oud, spuuglelijk exemplaar vond (enkele jaren terug van een collega gekregen) en waarempel: dezelfde balansbrug met de correcte spiraal en balans én intacte as.

Dus geolied en gemonteerd:

Met nieuwe brug, balans en spiraal loopt alles prima.

Restte de rotor: de originele is definitief verloren, dus heb ik er een nieuwe op geplaatst (had nog een oude Arctura met dezelfde rotor, maar die zou ik wel in de toekomst terug willen herstellen. Dus als je ergens nog zo’n rotor hebt liggen uit een sloopwerkje, dan hoor ik het graag)

Geadjusteerd, en tenslotte nog een fotootje onder kunstlicht.

Ik heb niet teveel gepolijst of gerestaureerd om alles zo authentiek mogelijk te houden. De ergste vlekken op de wijzerplaat zijn weg en de binnenring blinkt weer. Door de speciale bevestiging van deze binnenring was ik ook genoodzaakt om de speciale spanring van het glas te herbruiken (ik heb 'm gereinigd, maar een
stukje ervan is geoxideerd). Ook de kroon heb ik zo gelaten, aangezien hier een originele Seiko kroon op moet en ik die niet heb.

Ziezo, totdaar het verhaaltje.

====================

Hierna moest er nog wat aan gedaan worden, ook dat is prima uitgevoerd.
En ik heb het horloge op de afgelopen Rikketik weer in tip-tip toestand mogen ontvangen. Waarvoor nog steeds heel veel dank.
(willen jullie geloven dat degene die dit mooie werk heeft uitgevoerd, een Tissot T-Touch om had op de Rikketik… tssss)

Groeten,
Rob

Van je forumleden moet je het hebben (tu) Zo krijgt een “oudje” dus een tweede leven. Leuke reportage, gefeliciteerd!

Daarom ben ik blij met deze vintage afdeling:) Echt mooie reportage van de meesters van de horloge herstellers(tu). Het ziet er weer prachtig uit.

Mijn beste,

Het is werkelijk een ‘meesterhand’ welke zich hier heeft ontfermd over het weer tot leven wekken van al wat al tot sterven gedoemd was.
Mijn complimenten, en dit niet alleen voor de voortreffelijke renovatie van dit magnifieke horloge, doch ook voor de gedetailleerde beschrijving, omkaderd met duidelijke foto’s.
Veel plezier er verder mee.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Mooi, Rob! Mooi!! (tu)
Wat hebben die oude Seiko’s toch een aantrekkingskracht…

robbie409 Schreef:

(willen jullie geloven dat degene die dit mooie
werk heeft uitgevoerd, een Tissot T-Touch om had
op de Rikketik… tssss)

Dàt mééééén je niet; een T-Touch?! Is Mr. F. van zijn geloof gevallen!!! Ik kan er met de pet niet bij…

Gerwin

Mr. C…

Mooi Resultaat Rob!

Hoi Rob,

Net dit topic gezien.
De Advan werkt weer als een zonnetje hoor…

Net even een fotootje bij kunstlicht genomen…

Met Allerhartelijkste Groeten,

Mr. C. :wink:

Gave band heb je erop zitten !!

Doet de T-Touch het nog steeds goed :wink:

erg mooi gedaan, complimenten

Hij is heel erg mooi geworden. Juist dat hij niet splinternieuw is, kan ik wel waarderen.

Groeten,

Martin

Prachtig, vooral dat je hem niet teveel ‘nieuw’ hebt gemaakt!
Grt Ger