Oplappen Elma Super Elite

Ik heb er ook eentje gescoord (Elma). Nou maar hopen dat hij zo goed is als hij werd aangeboden …

1 like

Ik hoop het ook voor je, anders kan het nog een heel project worden zoals je ziet. :sweat_smile:
Veel plezier ermee alvast!

1 like

“Geheel compleet! Fabrikant Hans Schmidbauer uit Singer. 220 volt.
De machine heeft lichte gebruikssporen.
Staat al geruime tijd stil maar alles functioneert goed.
Ook de bakelieten schroefdoppen zijn prima.”

aldus de verkoper :wink:

Kijk aan, in elk geval een paar concrete punten waar je de man op kunt aanspreken mocht er onverhoopt toch wat mankeren.

Ik heb hem binnen!

Hij voldoet aardig aan de beschrijving:

Hij is compleet en alles werkt (timer met bel, motor, motorregeling, verwarming)

Minpunten: vies, kurk slecht en lak is niet al te best.

Plan: schoonmaken, alle kurk vervangen (zelf snijden) en een nieuw verfje.

Ik begin met het kleine grut in m’n ultrasoon reiniger te doen.

1 like

Dat vies is wel een veel voorkomend euvel bij deze machines, horlogemakers zijn blijkbaar vaak viespeuken. :laughing: Vreemd genoeg was die van mij wel netjes schoon.

De kurken pakkingen heb ik bij Cousins vandaan, kostte me bij elkaar 2 tientjes en zelf kurk kopen om te snijden ging minimaal hetzelfde kosten dus die moeite heb ik mezelf bespaard. :sunglasses:

Succes en snij niet in je vingers. :wink:

2 likes

bedankt voor de kurk tip!

Oh ja, de ringen voor de potten staan op de site vreemd genoeg bij de RM90 en niet onder Super Elite spares:
https://www.cousinsuk.com/product/elma-rm90-spares

Ring voor onder de motor staat wel bij Super Elite:
https://www.cousinsuk.com/product/elma-super-elite-spares

1 like

Wel heeeel strak in de lak. Gaaf karretje hoor. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik zou wel iets noemen over het dashboard tegen die tijd, om het on-topic te houden :wink:

1 like

Klokje zit aan het dak, bij de spiegel, maar wel een goed idee. :smile:
Tellers in het dashboard zijn van Veglia. Ik heb ook nog ergens een oude Seat met Jaeger tellers, geen idee of dat enige link heeft met het horlogemerk. :sunglasses:

1 like

Wow, Fiat 127. Dat is gaaf. Oude liefde😍. Is deze bella inmiddels al een tijdje klaar? En doet het uurwerk het ook goed?
Ps, ik heb vandaag ook een Elma gescoord :grin:

1 like

Nee de 127 is nog niet klaar; een goede planning maken en daaraan vasthouden is nooit m’n sterkste kant geweest. :sweat_smile:
Heb hem uiteindelijk bij m’n pa neergezet, daar staat hij inmiddels alweer dik een jaar, en dat heeft wel geholpen; technisch is hij nagenoeg klaar; motor zit erin en loopt. Begin januari gaat hij weer naar de spuiter om wat kleine plekjes aan de lak bij te werken en de laatste laag blanke lak aan te brengen.
Intussen zijn we met de bekleding bezig. Goede bestuurdersstoelen zijn er niet meer, dus het beste exemplaar zijn we aan het repareren met stukken bekleding uit bijrijdersstoelen.

Als hij weer terug is van de spuiter kunnen we aan de slag met plaatsen van de ruiten, het interieur, de bumpers, verlichting, etc…
Nog genoeg te doen, maar hopelijk ergens volgend jaar weer de weg op. :stuck_out_tongue:

Of het klokje het doet, nog geen idee, die is nog niet gemonteerd. :grin:

Oh ja, hopelijk is jouw elma niet zo’n restauratieobject. :sunglasses:

1 like

Leuk verhaal hoor,
Ik ben de tel kwijtgeraakt als het gaat om het aantal Fiat’s, vooral de 127.
Als ik foto’s kan vinden zal ik ze sturen.

1 like

Mooi als je zo handig bent, leuk om te volgen…:slightly_smiling_face:

1 like