Opleiding horlogemaker.

Hoe zit het nu met de vraag naar ervaren horlogemakers, de ene zegt dat er juist veel ontslagen worden in Zwitserland, de ander zegt dat er juist vraag naar is, als ik lees dat je 2200-2300 krijgt bruto in een Breitling service center, dat is niet al te royaal. Ligt dat in Zwitserland hoger, stel dat je als Nederlander Wostep opleiding afrond, krijg je dan wat meer?

In Zwitserland verdien je al snel 4500 bruto in de supermarkt. Salaris huis daar ligt compleet anders.

Uiteraard. Maar alles is daar ook duurder, maar het salaris van een horlogemaker in zwitserland dan?

hier
http://www.gav-service.ch/Contract.aspx?stellaNumber=500001&versionName=6#LöhneMindestlöhne
zie je het minimumloon per kanton voor de horloge- en mikrotechniekindustrie. Even naar beneden scrollen naar "Gelernte Mitarbeitende:"
Iemand met enige jaren ervaring krijgt natuurlijk meer.
Zoals je al weet is alles in Zwitserland een stuk duurder. Ziekteverzekering bijv zo’n 450.-- Per maand! Tandarts niet inbegrepen en staanplaats in het ziekenhuis.
Jaarkaart OV: 3’860.–
En houd er rekening mee, dat hier een arbeidscontract een gewoon contract is, dat door beide kanten zondermeer opgezegd kan worden. Daar komt geen rechter of transitievergoeding of wat dan ook aan te pas. Als de baas genoeg van je heeft of er geen werk meer is, krijg je ontslag.

1 like

Ik vind die inschattingen vrij laag, zal wel een soort minimumloon zijn? Zelf heb ik een jaar in Zwitserland gewoond en daar verdiende je als medewerker bij de Lidl al 3500 frank per maand. Je verdient daar relatief veel, de vaste lasten zijn inderdaad veel hoger, maar er blijft veeeel meer over van je salaris. Als je normaal leeft kun je elke maand wel een basic Nederlands salaris aan de kant zetten. Ik ken mensen die na hun studie daar zijn gaan werken en na een jaar of 2 even hun studieschuld aftikten en er daar ook geen karige levensstijl op nahielden.

1 like

Met alle respect , zorg er eerst maar eens voor dat je potentie hebt om het ver te gaan schoppen in dit vak. Dat zijn er namelijk niet heel veel, daarna alle tijd om over je gezondheid en salaris druk te maken.

2 likes

Het zijn geen “inschattingen”, zoals ik al schreef zijn dat de minima per kanton en krijgen mensen met ervaring meer!

Ik ziet het excuus, stond er duidelijk bij :slight_smile:

Gezien de enorme stijging in populariteit van het uurwerken verzamelen zie je ook een enorme stijging in het aantal mensen dat horlogemaker wilt worden. Ik heb er ook wel eens over nagedacht maar ik vrees dat er straks een overschot aan horlogemakers zal zijn dus je moet dan wel wat in je mars hebben wil je er van kunnen leven.

4 likes

Dat overschot is er op dit moment in ieder geval nog niet. Wachttijd voor standaard service beurt voor mijn Sinn in Frankfurt zal waarschijnlijk zo’n 5 maanden zijn, en ik heb begrepen dat dat te maken heeft met een tekort aan geschoolde horloge makers. Dit aantal kan in ieder geval niet deze enorme stijging in populariteit van uurwerken verzamelen bijhouden.

2 likes

En hebben die mensen dan een studie in Nederland gevolgt? En daarna in zwitserland werken? En wat voor studieschuld praten we dan over? Ik studeer nu hbo werktuigbouwkunde en ik leen niks. Beetje werken en af en toe wat financiele bijdrage van ouders. Ik probeer zonder studieschuld mijn werktuigbouw te halen. Het 1e jaar zit erop. dus ik hoef nog maar 3 jaar hbo werktuigbouw te doen en dan heb ik een schuld van 0.

2 likes

Hallo Rob,
Mag ik je een goede raad geven?
Ga eerst jouw studie werktuigbouwkunde afmaken en ga dan eens denken of je de horlogemakers vakschool wil volgen.
Met jouw HBO Wtb papiertje heb je zeker meer kans om een goed betaalde baan te vinden.
Als je dan alsnog horlogemaker wilt worden is daar nog tijd genoeg voor.
Maar dan heb je in ieder geval een zeer goede basis opleiding in jouw zak.
Overigens is er veel vraag naar goede en hoog opgeleide werktuigbouwers.

5 likes

Applaus voor jou, man!

Applaus ook voor zijn ouders! :clap:

Als de ouders ook op HF zitten, geldt mijn applaus ook voor hen. Maar ik applaudisseer niet voor mensen die het toch niet horen.

Nederlandse opleiding staat niet echt hoog aangeschreven in Zwitserland.
Wostep is de enige echte serieuze opleiding maar kost ook wel wat, heb ik toen eens gekeken dacht dat je rond de 60k uitkwam, opleiding met interne huisvesting.
Maar als je die goed afrond ben je wel zeker van een baan bij de grotere merken.

2 likes

Ben het hier zeker mee eens, het is beter om die studie af te maken zodat je ook nog zekerheid hebt op een baan en niet nu alles om gaat gooien, vooral aangezien je nog zo jong bent.

1 like

2 maal ja. Studieschuld van 15/20k ongeveer. Zoals ik zei een Nederlands maandsalaris elke maand sparen lukt daar wel (1500-2000€).

Alleen naar Zwitserland gaan als je in een sector aan het werk kunt waar veel mensen worden gevraagd, anders kom je er niet zo ver (nationalistisch volkje).

Ik zou lekker door gaan met je studie werktuigbouwkunde als ik jou was, daar zit genoeg toekomst in. Je kunt altijd horloge reparatie als hobby oppakken.

En hoe zit het met swatch group. Die zijn service center van veel grote merken. Ik rond zoiezo mn studie Werktuigbouwkunde af. Ik ben alleen wel benieuwd, wat voor opleiding je nodig hebt om bijvoorbeeld bij swatch group nederland aan het werk te gaan als horlogemaker, uurwerktechnicus etc. Heb je daar ook WOstep voor nodig? En zit dat qua salaris op hetzelfde niveau als dat je in Zwitserland aan het werk bent als Nederlander. En toch vraag ik mij nog steeds af, of de hele dag stilzitten zo goed voor je is, bloedsomloop etc. Als ik die filmpjes soms zie op YouTube van bijvoorbeeld Watchfinder en Co. Die gasten lijken wel de hele tijd stil te zitten, alleen opstaan om iets in de schoonmaakmachine te doen. Die een paar meter bij hun vandaan zit.

Als werktuigbouwer zit je ook vaak stil, de hele dag achter een computer. :wink:

2 likes