Opleiding horlogemaker.

Ja oke daar heb je natuurlijk ook gelijk in

1 like

En stel dat ik eens in een vakantie, een snuffelstage zou willen doen bij een goede horlogemaker, kan ik dan zon horlogemaker direct benaderen met he ik zou wel eens willen meelopen. Of hoe gaat dat?

Ik spreek uit ervaring, ben hbo-er autotechniek en zit op mā€™n werk bijna de hele dag. Vervolgens ga ik 's avonds voor de hobby horloges zitten te repareren, nog meer zitten. Daā€™s niet zo gezond dus ik moet er wel op letten dat ik genoeg beweeg. Dat lukt 's zomers beter dan in de winter. :sweat_smile:

1 like

De meeste mensen zitten de hele dag stil. Ik ook op mā€™n werk. Alleen mā€™n handen maken bewegingen van (vaak slechts honderdste) millimeters.

Buiten de zomer-periode doe ik dat thuis dan nog 's dunnetjes over in het atelier. :sweat_smile: Mijn schoonmaakmachine staat zo dichtbij dat ik alleen mijn stoel hoef te verdraaien om er bij te kunnenā€¦

Zorg dat je buiten je werk voldoende beweegt!

Iedereen roept trouwens al jaren dat er horlogemakers gezocht worden, maar ik kwam in NL bijna niet aan de bak - of tegen retail-salaris (minder dan 2000 bruto) bij een juwelier. De Schoonhoven-opleiding staat inderdaad niet (meer) zo hoog aangeschreven. Ook hoorde ik een paar jaar terug dat er ontslagen vielen bij de grote merken; de franc werd toen veel minder waard door een ingreep van de ECB.

Daardoor is het er nu zo stervensduur, en 1 keer raden welke werknemers ze er als eersten uitgooienā€¦ De buitenlandse. Toerisme in Zwitserland kreeg toen ook een knauw.

3 likes

Ja, ondanks dat sommigen zeggen dat er veel horlogemakers gezocht worden, heb ik ook het idee dat je tegenwoordig echt heel skilled moet zijn wil je voor de grote merken werken.

Raar wel als je ziet hoe populair uurwerken laatste tijd toch wel zijn geworden. Meer en meer mensen kopen uurwerken nu ook als investeringen. Er is veel vraag naar horlogemakers stel ik voor aangezien vele merken niet genoeg uurwerken kunnen produceren om aan de vraag te kunnen voldoen.

Ik vind het vreemd dat er niet een grotere push is voor mensen om een horlogemaker opleiding aan te gaan. Zoals reeds vermeld in deze post is het aanbod van horlogemakeropleidingen in Nederland en BelgiĆ« niet (meer) ā€˜up to standardā€™ met andere opleidingen zoals WOSTEP.
Er zijn twee WOSTEP opleidingen in Duitsland maar deze zijn in Duits wat niet echt handig is voor mensen in BelgiĆ« en Nederland. Het zou top zijn moest er een WOSTEP opleiding zijn in BE & NL maarjaā€¦

Zelf zoek ik voor een oplossing om een WOSTEP opleiding te gaan volgen maar het ziet er niet haalbaar uit.

Wostep heeft in Neuchatel vanaf dit jaar ook een 1800 uur opleiding naast de 3000 uur. Is volledig in het Engels.

Daarnaast is er in Engeland een Wostep opleiding.

Horlogemaker is op zich een breed vakgebied en als je genoegen neemt met het leren repareren dmv nieuwe onderdelen Dennis de 1800 voldoende. Wil je ook leren om zelf onderdelen te maken dan is de 3000 een aanrader.

Voordeel van de opleiding in Duitsland zijn de kosten, is volgens mij een werk/ leer contract met de Swatch Group. Houdt wel enige verplichtingen in.

De 3000 uur opleiding in CH kost meer dan 50.000 voor 2 jaar inclusief huur en leefgeld ( CHF420,- p/m ) dat verplicht vooruit betaald moet worden en dan maandelijks als leefgeld terug gestort wordt.

2 likes