Opleiding horlogemaker

Er is een nieuwe opleiding, waarschijnlijk wel voor de jongere onder ons:
http://www.mooivak.nl/

Zo te zien is het geen NIEUWE opleiding, maar zijn de opleidingen van (vroeger) Rotterdam en Schoonhoven samen gevoegd tot één school. Ik heb zelf in Rotterdam op school gezeten. Het heette toen nog Christiaan Huygensschool. Na een aantal jaren dat ik de school doorlopen heb is het Zadkine college gaan heten. Nu is het dan samen gegaan en maken ze via het internet reclame. Dus nieuw???

Joop.

Volgens mij is het niet eens een opleiding die wordt aangeboden. Ik heb altijd gedacht dat dit een promo-site is om het vak (beroep) van horlogemaker / zilversmid te promoten. Volgens wordt de opleiding nog steeds door Zadkine verzorgd. Maar verbeter mij alstublieft wanneer ik het mis heb.

Gerwin

Jullie hebben helemaal gelijk

Afgelopen jaar op de open dag geweest in schoonhoven. Kreeg daar te horen dat er dit jaar ook een avondopleiding zou starten. Heb mij aangemeld en krijg vervolgens de brochure van de avondopleiding van zadkine in Amsterdam.
Geen wonder dat er zo weinig horlogemakers zijn als je zo met een kluitje in het riet wordt gestuurd.
Maar alle gekheid op een stokje het is toch wel zonde een paar weken geleden was ik op een beurs voor leerlingen vmbo waar allerlei vervolgopleidingen een presentatie hadden. O.a. de vakopleiding schoonhoven en de leidse instrumentmakersschool. Van alle jongeren zie je niemand bij zo’n kraam staan. ze willen allemaal administratief werk of iets met computers. zo gaat het hele vak verloren.

Wat ook jammer is: de avondopleiding s in Arnhem. Ik heb al de toezegging van het thuisfront op zak dat wanneer het hier in Twente zou worden georganiseerd, ik mij mag inschrijven. A’dam is wel ver weg hoor ;).

Gerwin

Avond opleiding in Arnhem???
Waar staat dat dan?
Kan ik niet zo snel vinden…

Excuus, in bedoel natuurlijk Amsterdam.

Gerwin

Wat is ver ?? … er is iemand bij die komt uit Bergen op Zoom. Dit betekent 15.00 uur in de auto en 24.00 uur weer thuis.
Voor een uit de hand gelopen hobby heb je alles over lijkt me.

Ik ga heel ver Gert, maar ik werk ook nog eens minstens 9 uur per dag, met veelal minimaal 3 uur reistijd (retour). Ik kan dan niet zomaar halverwege de dag wegrijden en laat in de avond naar huis gaan, 's nachts thuiskomen en naar bed en de volgende ochtend om 05:00 weer opstaan. Een beetje begrip alstublieft ;).

Gerwin

Ik snap het :wink:

Nu is het waarschijnlijk ook niet mogelijk om hier in Twente een satellietje te openen. Een groepje is denk zo bij elkaar te krijgen, maar het lesmateriaal verhuizen is een tweede. Helaas.

Gerwin

Er is ook een opleiding in Antwerpen, zowel dag als avondonderwijs. Zitten verschillende nederlanders en zelfs van Amsterdam.

Hallo allemaal,

Ik heb vroeg de opleiding voro horlogemaker gevolgd, toendertijd nog in Hoorn. Opleiding duurde 4 jaar.
Hoorde nu weer dat er veel vraag is naar horlogemakers en vooral voor mechanische horloges.
Zit er over te denken om weer de avondopleiding te volgen voor opfris cursus. Is alweer 17 jaar geleden dat ik examen deed.

Karen

Zijn er hier meer mensen die deze (of een soortgelijke) opleiding volgen/hebben gevolgd?

Lijkt me ook vrij interessant, alleen ben ik helemaal niet zo technisch aangelegd, of is het niet zozeer een kwestie van technisch ingesteld maar speelt interese en leergierigheid ook een belangrijke rol?