Opleiding

Beste horlogegekken. Overigens geen mooie naam voor een zeer nobel vak. Ik ga in september naar de horlogemakerschool in Amsterdam. In de tussentijd ga ik stage lopen bij een groot bedrijf in horloges. Nou wil ik graag in de tussentijd hier thuis wat oude horloges slopen om te kijken hoe het er van binnen uit ziet. Ik wil ook eenvoudige electronische horloges voorzien van nieuwe batterijen. Kunnen jullie eventueel aangeven wat ik aan basis gereedschap nodig heb. Ik krijg als ik in september naar school ga alle gereedschap wat ik nodig heb.

Beste horlogegek;)

Heb hier zelf weinig verstand van maar de kennis is zeker hier op het forum.
Ben wel benieuwd bij welk bedrijf je stage gaat lopen?

Bekijk eerst dit filmpje eens en vertel mij wat je ziet.
Dan praten we verder.

Hoi, Freddie, wat ik zie is een draaiend horloge met een Tourbillon? Of bedoel je een ander filmpje dan het draaiende horlogebinnenwerk?

Zeer mooie video over het vak horlogemaker, link werkt toch prima, gewoon video van bijna 5 ’ bekijken over watchmaking. Dit laat zien dat het vak iets speciaal is en niet voor iedereen is. Velen beginnen een opleiding maar komen zelden tot het beroep zelf.
Zeer mooi beroep, is bijna een roeping, zwaar en vergt veel van het lichaam.
Wacht met de aanschaf van gereedschap tot je weet wat je nodig hebt, dat je goed gereedschap koopt.
Als je een opleiding volgt gebeurt de aanschaf dikwijls langs de opleiding.

Beste allemaal en speciaal Freddy. Dank voor jullie expertise. Ik vond het een heel mooi filmpje en ik weet ook heel zeker dat ik dát wil gaan doen. Ik ben in Schoonhoven geweest en heb daar een ‘tik’ van het vak gekregen. Alle mensen die ik spreek over het mooie vak horlogemaker zijn zeer gedreven en enorm enthausiast.

Hallo Ben,

Net voor dat de opleiding begint krijg je een lijst met gereedschap die je bij school moet bestellen. In dit pakket zit alles wat je dat cursusjaar nodig hebt. Je leert tijdens de opleiding ook zelf gereedschap maken in plaats om het te kopen. Verder heeft het niet zoveel zin om wat batterijen te vervangen. Dit is een kleinen en erg makkelijke handeling die je tijdens de opleiding niet geleerd word.

Bij welke grote horloge bedrijf ga je stagen lopen?

Al vast veel succes met je opleiding. Hoop voor je dat je veel geduld hebt.

Mijn beste,

Fantastisch dat je in september naar de horlogemakersschool in Amsterdam gaat, gefeliciteerd.
Maar maak je over gereedschap nu beslist geen zorgen, en zet dat batterijen wisselen uit je hoofd, dat is wel het minste waar je als toekomstig horlogerier mee bezig moet zijn. Dat komt allemaal wel. En rust tot die tijd lekker uit, want je zult een pittige opleiding tegemoet gaan. Zowel fysiek als mentaal.

Orologio Signaturis Temporis

Beste allemaal, bedankt voor jullie wensen en advies. Ik ga in Zaandam bij een heel groot atelier werken. De naam weet ik nog niet precies. Ik sta te popelen om aan mijn opleiding in september te beginnen. Geduld heb ik ook. Ik was eerst vakman op een ander gebied. Ik ben ook niet meer zo heel jong. Wat betreft het ‘thuisknutselen’, ik wil zoveel mogelijk over horloges te weten komen. Ik zoek dagelijks het internet af. Ik weet dat ik geduld moet hebben, maar om te beginnen dacht ik om batterijen te vervangen. Zijn jullie allemaal horlogemakers? Hebben jullie een bedrijf in de buurt van Hoofddorp/Haarlem en omgeving. Zou ik eens bij jullie mogen kijken? Met vriendelijke groeten, Ben.

Ga je de dagopleiding doen of de avondcursus van Zadkine?

Hoi, Gert, Ik ga de dagopleiding doen in Amsterdam Sloterdijk bij de heer Kalf. Een en ander ga ik in september mee starten. Vóór ik dat ga doen ga ik in een bedrijf in Zaandam stage lopen. Misschien dat ik dan ‘klusjes’ mag/kan doen. Ik weet het nog niet. Het lijkt mij een enorme uitdaging. Ik sta te popelen om te beginnen. Gert ben jij horlogemaker?