Oplichting via o.a. Marktplaats

Even een waarschuwing voor wie weleens een horloge verkoopt via Marktplaats, speurders.nl of andere verkoopsites. Misschien is het al uitgebreid bekend, maar toch.

Het is me nu al meerdere malen gebeurd dat ik werd benaderd door iemand die vanuit het buitenland een door mij aangeboden klok wilde kopen voor een familie in het buitenland, opvallend vaak in Nigeria. Daarbij wordt meestal meteen de vraagprijs geboden. Ga je hier op in dan wordt vervolgens gemaild dat er via een internationale bank een opdracht tot overboeking is gegeven.
Vervolgens krijg je een mail die van de betreffende bank lijkt te komen waarin wordt gevraagd om een bevestigingscode (track and trace) dat het horloge is opgestuurd, zogenaamd om koper en verkoper te beschermen. Die mail ziet er redelijk echt uit, maar bevat toch vaak kleine grammatica fouten en logos die niet bij de bank horen. Ook wordt de naam van Paypal hier soms voor misbruikt.
Ook kan er verwezen worden naar een telefoonnummer dat je door een bedrieglijk echt menu stuurt waarbij je de indruk kunt krijgen dat er geld wordt overgemaakt.
Trap je hierin dan heb je dus al het horloge verstuurd en zie je je geld dus nooit.

Mijn indruk is dat dit toch zeer frequent gebeurt, dus er zullen mensen zijn die er in trappen, anders gaan ze er niet mee door.

Mogelijk allemaal herkenbaar, dus wees gewaarschuwd.

Hey,

Ik heb net het zelfde gehad met eBay
Inderdaad gewoon negeren,en/of vragen of ze het geld gewoon op je rekening te storten
Meestal stopt de correspondentie dan welšŸ˜„

Grtz,Flip

Als je daar intrapt ben je echt rijp voor elektroshocktherapie.

Ik had een dergelijke reactie toen ik mijn camera ging verkopen. Ik heb toen (o.a.) deze mail gestuurd:


Hallo Femke,

Ik snap dat je haast hebt i.v.m. de verjaardag van je zoon, maar je moet wel even geconcentreerd typen hoor, want ik snap nu niet wat je bedoelt met die aangetekende heks die ik moet meesturen.
Ik ga ervan dat je graag wilt dat de camera heel en ook snel aankomt en dus voor de dure opties kiest. Dat had ik ook al een beetje verwacht, dus ik ben al naar het postkantoor geweest.
Toen ik daar kwam zeiden ze me dat ze ook een nieuwe service hadden: militaire snelpost. Ze combineren dan de snelpost met de uitzetting van illegale gastarbeiders. Nu blijkt Nigeria ook op die
lijst te staan. Ze zetten dan de illegale vluchtelingen op militair transport, terug naar hun thuisland, maar zij draaien niet voor de kosten op mits zij post die ook die kant opgaat afleveren op het juiste adres. Ik heb al contact met 1 van die illegalen (zijn naam is Aboutaleb) en heb hem het adres doorgegeven. De kosten echter zijn hoger, maar de camera zou dan wel morgen al afgeleverd
kunnen worden. Kosten sneltransport: 234,50 euro. Is 234,50 OK? Indien OK, dan geef ik je mijn bankgegevens en kun je het geld overmaken.

Groeten,

Duco

Het was daarna heel stilā€¦Toch gekā€¦

Heb ook wel eens zoā€™n reactie via mp gehad.
De persoon/organisatie? in kwestie bood direct de vraagprijs, was pas 1 dag of zo actief op mp en stuurde me een niet te vertrouwen bericht.
Bod verwijderd en nooit meer iets van gehoord.
Wel een melding er van gemaakt bij mp.

Ouderwetse scam (TD)

Er zijn ook oplichters die de andere kant op werken: bieden op MP een mooie camera aan voor weinig met een postadres in bijvoorbeeld Amstelveen.
Je mag geld opsturen naar Engeland,via een zg. vertrouwd klinkend bedrijf, maar wat i.r.l. niet bestaat en die camera zie je never nooit.

Hahaha ik moest lachen :wink:

Dit gebeurt echt 10.000ā€™ en keren per dag wereldwijd, macht van de grote getallenā€¦als ā€œslechtsā€ 0,1% per dag hierin trapt heb je toch een mooi handeltje opgezet met een mooie dagomzet.

In de bekende landen zijn echt bedrijven incl. modern kantoorpand die niets anders doen dan ditā€¦en wij maar denken het zo overduidelijk is dat er iets niet in de haak is.

Als je hierin trapt, is het echt voor 99,9% je eigen schuld. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat ook.

Eric

Je moet helemaal oppassen als ze een cheque opsturen. Een broer van een oudcollega had een telefoon op marktplaats staan. Krijgt reactie of dat ding naar Nigeria gestuurd kan worden. Hij kreeg echter een cheque van $ 3000,00 terwijl die telefoon maar 350 koste incl verzendkosten. 3 dagen later staan er drie grote negers op de toep die het verchil kwamen halen terwijl de cheque nog niet uitbetaald was door de bank. Gelukkig was het een potige jongnman met twee rottweilers anders had het wellicht wat anders afgelopen. Die sukkel had wel de telefoon nog echt na Nigeria opgestuurd. De cheque is nooit uitbetaald. Gek he.

Ook een aantal keer gehad, echt nooit op gereageerd en ook nooit meer een reactie gehad.

mooieklokjes Schreef:

Hahaha ik moest lachen :wink:

Dat wel, maar geen hond leest die tekst hoor. Zonde van de energie.

jantje.vlaam Schreef:

Je moet helemaal oppassen als ze een cheque
opsturen. Een broer van een oudcollega had een
telefoon op marktplaats staan. Krijgt reactie of
dat ding naar Nigeria gestuurd kan worden. Hij
kreeg echter een cheque van $ 3000,00 terwijl die
telefoon maar 350 koste incl verzendkosten. 3
dagen later staan er drie grote negers op de toep
die het verchil kwamen halen terwijl de cheque nog
niet uitbetaald was door de bank. Gelukkig was het
een potige jongnman met twee rottweilers anders
had het wellicht wat anders afgelopen. Die sukkel
had wel de telefoon nog echt na Nigeria
opgestuurd. De cheque is nooit uitbetaald. Gek he.

Allen het woord Nigeria in de mail zegt genoeg.

lol

Heerlijk vind ik ditā€¦die nigeriaan aan de andere kant zolang mogelijk bezig houden. Interesseert hem natuurlijk geen fluit maar ik heb er lol in.
Gewoon dom houden en maar mailen. Net zolang totdat tie het door heeft.

Een Belgisch programma heeft eens een paar van die nigerianen gigantisch in de zeik genomen. Hilarisch om te zien. Helaas weet ik niet welk programma dat was. :frowning:

Er is zelfs een wikipedia pagina voor:

Mauzer Schreef:

Er is zelfs een wikipedia pagina voor:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nigeriaanse_oplichtin
g

Voel ik me effe naief dat ik hier eerst op reageerde!

Gnik Schreef:

Voel ik me effe naief dat ik hier eerst op
reageerde!

Misschien naief, maar geeft ook aan dat je vertrouwen in de mens hebt.
Eigenlijk jammer dat dit vaak niet meer gerechtvaardigd is!

Dus hoef je je er zeker niet voor te schamen, lijkt me.

Volledig met Will eens (tu)