Oplichtingsmethoden op Uhrforum

Er staat een waarschuwing op Uhrforum, ze hebben kennelijk last van 3 nieuwe oplichtingsmethoden:

“ACHTUNG! Betrugsmasche, bitte dringend lesen!!! Leider kommt es in der letzten Zeit wieder häufiger zu Betrugsversuchen an unserem MP. Wir haben aktuell 3 Maschen, die offensiv betrieben werden:
1. Gehackte Accounts. Die Betrüger kapern die Accounts nicht, sondern antworten auf Gesuche mit einer PN, in der sie eigene Kontaktdaten mitteilen, unter denen sie erreichbar sind. Die echten Inhaber merken z.T. gar nicht, dass ihr Account einen Parasiten hat. 2. Fake-Accounts, auch die reagieren auf Gesuche.
3. Fake-Accounts, die Uhren “mit zerknülltem Zettel” anbieten, bei denen es sich um Fakes handelt. Bitte seid also sehr vorsichtig bei Angeboten, die zu gut sind um wahr zu sein, bei neuen Usern mit keinen oder wenigen nichtssagenden Beiträgen und generell bei PN, wo Ihr Kontakt außerhalb des Forums aufnehmen sollt. Paypal FF oder Western Union sind keine gute Option und wenn möglich persönliche Übergabe NICHT bei Euch zu Hause! Und bitte loggt Euch nicht in das Uhrforum ein, wenn Ihr dem Link aus einer Email folgt. Das ist eine üble Phishing Masche, bei der Eure Daten abgegriffen werden. Wir haben immer wieder gehackte Accounts zu beklagen.”

Even voor het begrip…
Punt 1: “oplichters kapen het account niet. Dus ze hebben wel een wachtwoord maar veranderen het niet”. Als ze eenmaal via mail of telefoon communiceren wissen ze de PM, neem ik aan.

Punt 2: Ze reageren op gezocht advertenties.

Punt 3: Ze bieden fakes aan, maar wat bedoelen ze met " zerknülltem Zettel"? Verfrommedle bonnetjes? Hoe dan? Het is leesbaar of niet.

Op HF valt zou het met de discourse software waarschijnlijk eerder opvallen als er iemand in je account kan, als je regelmatig op het forum komt tenminste.
Sterke wachtwoorden gebruiken. En geen keylogger op je pc krijgen natuurlijk.

6 likes

Gaat het in deze betekenis niet om niet-bij-het-product-behorende bonnetjes? Is hier nog een inheems Duits verstaander op het forum? :face_with_raised_eyebrow:

Edit: dank voor het delen trouwens. :+1:

Met verfrommeld briefje inderdaad. Op dat briefje staat de nickname van de account op het forum om te bewijzen dat het horloge echt bij de verkoper in bezit is (en het dus geen stock foto of een foto van een ander forum is). Dat moet vertrouwen geven, maar in dit geval gaat het dus om fake horloges. Dat het briefje “verfrommeld” genoemd wordt is een soort running gag. Zo noemen ze dat bewijsbriefje bij een foto voor de verkoop op het forum.

Is meer bedoeld om informatie op het briefje moeilijker te vervalsen.
Een keurig gladgestreken briefje is eenvoudig te photoshoppen met andere informatie.
Kortom, verfrommelen is zeker functioneel.

6 likes

Dat had ik nog niet begrepen. Top! Weer wat geleerd :stuck_out_tongue:

O ja: Ik had hier op het forum al eens gezien dat ook zo’n verfrommeld briefje eenvoudig is aan te passen met Photoshop. Merci!:+1:

Als ik zelf twijfel of een horloge echt in iemands bezit is, dan vraag ik een foto waarop het horloge op een bepaalde tijd is ingesteld.

2 likes

Goede tip. Ik heb in het verleden ook om een appje gevraagd met 30 sec. video van het horloge van alle kanten.
Weet je meteen wat je koopt en je hebt extra zekerheid.

1 like