Opnieuw in gebruik genomen: Kienzle mechanische wekker

Ongeveer 53 jaar geleden, het zal zo rond rond mijn 12e jaar zijn geweest, kreeg ik een roestvrijstalen mechanische wekker van het merk KIENZLE cadeau van mijn vader, welke ik een jaar of 6 gebruikt heb. Daarna werd het een elektrische wekker, gevolgd door een wekkerradio. Tot op de huidige dag. Gisteravond heb ik de wekker tevoorschijn gehaald, opgewonden en op het nachtkastje geplaatst. Heerlijk rustgevend om te luisteren naar aangename getik in de nacht! Die blijft voorlopig in gebruik! Het is er één met “repeat alarm”, dus hij rinkelt een hele tijd met tussenpozen. Ook een secondewijzer ontbreekt niet. Het is ook best een zware wekker. Heeft iemand een idee van het precieze bouwjaar?? En die lichtgevende wijzers… is dat nog “radium”? Tritium werd toen volgens mij nog niet gebruikt??? …
Is het schadelijk voor de gezondheid, die radium op cijfers en wijzers?

6 likes

Leuk ding! Welnee beetje radium kan geen kwaad joh :slight_smile:

1 like

ALS het radium is, is de straling bij het glas nog meetbaar. Op twintig cm afstand is de natuurlijke straling hoger en merk je er niets meer van.
Dus gewoon niet in je broekzak dragen…

1 like

Tritium zou dan allang uitgewerkt zijn ook

1 like

Ik sloopte ze om te kijken hoe het werkte. En maakte er motortjes van. :slight_smile:
( op mijn 12e)

2 likes

Zo is iedere grote uitvinder begonnen :laughing:

Dank je😂