Opnieuw 'zwart' maken (anodiseren?) van een horlogekast

Uiteraard zoek je altijd de balans tussen ‘hoe een horloge eruit mag zijn na een aantal jaar’ en ‘wat je mooi vindt’.

Bovenstaande Chopard heb ik al een paar jaar en ik draag hem nog steeds met veel plezier.

Echter, zoals je ziet, begint het zwart na te laten en gezien de leeftijd en het design vh horloge neig ik toch meer naar een keurige kast!

Wie-o-wie weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Of wie kan dit voor me doen? Uiteraard is opsturen naar Chopard altijd een optie, maar die vervangen de kast gewoon en dat vind ik niet zo…uhm… heel duurzaam zeg maar.

Je zou een nieuwe PVD coating kunnen laten aanbrengen, Nico Rijsman zou dat kunnen. De originaliteit gaat natuurlijk wel verloren als het er niet exáct zo uit gaat zien als hoe het was, maar als dat je niet zo uitmaakt is dat een optie.

1 like

Je hebt r niets aan… Maar thanks voor de waarschuwing om geen coated horloges te kopen.

Heb je al met de AD/Chopard gesproken wat zij vinden van hoe de coating eruit ziet? Vind m behoorlijk ver heen… en zal niet al 40 jaar oud zijn.

Kast vervangen door Chopard is wel de makkelijkste en origineelste optie… Maar zal ook de kostbaarste zijn …

1 like

Ja, prijsindicatie gekregen en daar val je van achterover.

Was al een tijdje geleden dat ik erom gevraagd had, maar ik meen me te herinneren dat het richting, of zelfs over, de €3k ging

1 like

Om deze reden ben ik altijd weggebleven bij gecoate horloges. Persoonlijk zou ik de gehele coating eraf strippen (aangenomen dat het een hoogwaardig RVS kast is) en het horloge mooi (laten) opmaken, dan heb je er ook meer plezier van. Als je het opnieuw laat coaten krijg je weer hetzelfde en je draagt hem dan met de gedachte dat je weet dat de coating eraf kan springen bij stoten.

1 like

Nah, dit horloge hoort wel in deze kleurstelling. En als zo’n coating na tig-jaar minder wordt, dan heb ik er niet zoveel moeite mee, maar dit horloge komt uit 2011 en dat vind ik persoonlijk te snel…

Toch?

De duurzaamheid van de coating is niet aan tijd gerelateerd maar meer aan het gebruik/impact op de PVD-laag. Ervan uitgaande dat de coating in eerste instantie goed is aangebracht.

Mij lijkt ie juist mooier in staal look, ik kan me al een beeld vormen op basis van je foto. Mooier contrast met de band en dial. :+1:

9 jaar gebruik… dan vind ik 3k wel veel hoor.

1 like

100% mee eens

Nee, dat soort horloges zijn er al teveel, dan wordt het zoiets

:wink:

Ok, quickfix:

:wink:

3 likes

of:

2 likes

Toen ik De laatste keer bij Sinn was werd ik hiervoor expliciet gewaarschuwd toen ik een gecoat horloge overwoog.

1 like

Ach er zijn voorbeelden die al jaaaaaaaaaren meegaan en perfect verouderen.

Zie mijn Heuer

Dit horloge komt uit '78 en is prima zo.

1 like

Zo bedoelden ze het bij Sinn ook: je moet er tegen kunnen en de coating kun je niet herstellen. Een RVS horloge kun je Immers polijsten (mooi of niet mooi, da’s een andere discussie).

Ik denk dat het zeker wel mogelijk is, maar of je het moet doen hangt van je zelf af.
Wat versta je onder keurige kast? De kast zelf is ook al wel wat gehavend zie ik, dat blijft tenzij je de kast ook netjes laat opmaken. Mensen die dat echt goed kunnen zijn volgens mij best schaats, en het zal ook niet goedkoop zijn. Je kan je op een gegeven moment afvragen of je het niet moet laten en wat er bij leggen voor iets nieuws.

Ik had trouwens niet verwacht dat de coating er zo uit zou zien na 9 jaar :thinking:

1 like

Ik ben sowieso niet voor PVD horloges. Deze misstaat het ook niet om gewoon staal kleurig te blijven. Zijn vast wel die hem kunnen polijsten en dat is volgens mij niet eens zo duur.

En wat als je alleen de bezel opnieuw koopt en de rest laat doen? Dan kan je toch nooit op 3k komen?

1 like

Dat is wellicht ook een idee… Ik zal eens gaan zoeken of die ergens te krijgen zijn.

Als je het horloge voorzichtig had gedragen, dan had ik volmondig ja gezegd. Maar getuige het aantal butsen en diepe krassen, denk ik dat dat niet opgaat :sweat_smile:. Elke tik, elke buts, elke diepe kras is met kracht ontstaan, en daar kan zelfs een keiharde coating niet tegen. Gezien de staat, vind ik de coating er zelfs nog vrij goed uitzien. Ik zou iemand vinden die DLC kan coaten, de kast eerst goed laten polijsten en dan een nieuwe coating aanbrengen.

1 like