Opstarten nieuw uurwerk na 13 jaar

In mijn kast ligt er sinds 2003 een nagelnieuwe Omega Speedmaster Moonwatch , kan ik die ongestraft beginnen dragen, of moet ik die eerst een service beurt geven.?

Altijd bewaard op kamertemperatuur en in een donkere lade.

Iemand daar een mening of advies over;

De shelflife van de moderne smeermiddelen zijn 5 tot 7 jaar dus ik zou hem een service laten geven.

Draag 'm gewoon een paar dagen, check alle chronograaf-functies, en kijk wat de dagelijkse afwijking is. De uurwerkolie die tegenwoordig wordt gebruikt veroudert niet snel. Loopt je horloge duidelijk te snel of langzaam, zou ik 'm een beurt laten geven.

Hoeveel te snel/langzaam…? Pakweg min 5 tot plus 15 is nog acceptabel voor een Speedy IMO. Mocht je toegang hebben tot een afregelmachine; minimum amplitude bij volledig opgewonden zou bij een NOS-conditie toch wel 280 tot 290 graden moeten zijn, zonder lopende chrono.

Je kunt het beste het uurwerk even laten controleren door een goede horlogemaker.
Voor/achterlopen en amplitude zeggen niet alles als de olie is uitgedroogd kan het uurwerk nog zo mooi lopen maar zorgt voor veel slijtage.

Ik zou hem niet dragen; in de folie laten zitten en over een jaar of 12 extra als NOS vondst aan gaan bieden op de markt.
Dan worden er een paar helemaal gek. (me2) :grin:

Hij zit nog wel degelijk in de fabrieksverpakking/folie niet echt elegant

Misschien niet elegant, maar wel lekker. :+1:

Gaan met die banaan…